fredag 1 december 2023

Adventskalender 2023: Abela Gullbransson lucka 1










Påsk-, advents och julvänner!

I år 2023 är det 200 år sedan den västkustska köpmanshustrun och själavårdaren Abela Gullbranssons (1775-1822) "Uppbyggeliga sånger" kom ut från trycket (hela 12 upplagor gavs ut fram t o m 1936!). Det är också 100 år sedan utdrag ur hennes brev (med valda sånger) trycktes som en dagbetraktelsebok, "För hemmets stilla stunder", utg av prästen Carl S Lindblad, mig veterligen den första sådana i Sverige med idel texter av en kvinna. 

Det är klart att både hon och västkustens andre store sångdiktare, Lars Linderot, borde ha beretts plats i den wallinska psalmboken 1819. Men där var bara 0,6% av psalmerna (3 av 500!) författade av kvinnor, så chansen var inte stor, och inte heller Linderot kom med (inte förrän 1937).

Hennes jubilerande livsverk finner jag dock väl värt att fira nu under advent. Med en sångtext av denna "västkustens Lina Sandell" varje dag ända fram till jul! Det blir inte många, om ens några, sånger av utpräglad advents- och julkaraktär, men om man ser advent som en bots- och beredelsetid inför Kristi födelses fest, så passar Gullbranssons sånger mycket bra. 

Flera av hennes sånger fanns också med i de första upplagorna av Efs' sångbok Sionstoner (1889 och 1906), och hon har ofta betraktats som en "förmedlande länk" mellan gammal- och lågkyrklighet. Hennes själavårdande brev påminner inte sällan om Rosenius' i rannsakande allvar men också evangelisk frimodighet.

En del sånger är bara ett par, tre strofer från början, andra, längre, har jag delat upp. Texterna är också i allmänhet lätt bearbetade av mej.


1. De som fått ont när Moses hamrar
men läkedom i Jesus Krist,
de gråter tyst i sina kamrar
och har fullt upp med egen brist.
De ser nog andras fel ibland,
men gör ej bjälke av ett grand.

2. Den vis vill vara, må bevaka
för fienden sin egen borg.
Ska han sin nästas fel rannsaka,
så må det ske med stilla sorg.
För vad ger det för frukt till slut
att andras felsteg ropa ut?

3. Tack du som mina fel vill rätta
ej bak min rygg, men när jag hör.
Gud ska belöna dig för detta,
när ock för mig din bön du gör.
De handlar ädelt som gör så,
men dessa är nog alltför få
.

Inga kommentarer: