lördag 2 december 2023

Adventskalender 2023: Abela Gullbransson lucka 2

Påsk-, advents- och julvänner!










Här kommer en verkligt originell sång av Abela Gullbransson i form av en hälsning från en döende. Texten är liksom de övriga lätt bearbetad av bloggaren. Melodin här är hämtad från Sionstoner 1889, men även en annan melodi av okänt ursprung har använts och sjungs av Miranda Samuelsson på Youtube. 

Slutet på sången publiceras i morgon - här är tre av de inledande stroferna, de som också citeras av arbetarhövdingen Fabian Månsson i hans stort upplagda roman Rättfärdiggörelsen genom tron.


FARVÄL, MIN VÄN, NU GÅR JAG ÖVER GRÄNSEN



1. Farväl, min vän, nu går jag över gränsen!
Tack för att du på vägen bistått mej!
Vi med varandra gråtit här i trängseln;
nu är jag fri - men Gud välsigne dej!

2. Låt bönens rökverk varje stund få stiga
från främlingslandet upp till Salems stad!
Bed jämt om något! Du får aldrig tiga,
så länge som det heter än "i dag"!

3. Var vaksam jämt! Ha Andens svärd i handen,
begagna villigt vad du fått till lån!
Så lossas slutligt alla, alla banden.
Ett band blir kvar: ditt hjärta och Guds Son.

Inga kommentarer: