fredag 6 mars 2015

Vandring till korset

Påskvänner!

I strålande vårvintersol gick (inte kröp) jag och Anna-Karin igår till korset på Svartberget. I skuggan av det 30 m höga Hasselakorset tänkte jag på den blinda men klarsynta Fanny Crosbys sång om korset, väl värd att sjungas som "månadens psalm" nu under fastan. (Eng. orig. Jesus, keep me near the cross).










1. Jesus, håll mej vid ditt kors,
där är nådens källa
som med läkedom och liv
alltid fram ska välla.
Kristi kors, Kristi kors
är mitt hopp, min ära,
tills i himlens land jag får
vara honom nära.

2. Tätt vid korset först jag fann

nåden underbara,
tätt vid korset först jag såg
morgonstjärnan klara.
Kristi kors...

3. Tätt vid korset! O Guds Lamm,

ställ dess bild framför mej
och att i dess skugga gå
ständigt villig gör mej.
Kristi kors...

4. Tätt vid korset nu jag vill

hoppas, bida, vaka,
tills jag frälst på himlens strand
evig fröjd får smaka.
Kristi kors...

Inga kommentarer: