torsdag 16 april 2020

Exempel på gudstjänst Andra söndagen i påsktiden

Påskvänner!

Så här i coronatider kan man ju tänka sej följa lite olika slags gudstjänster via nätet. Här är ett "hopplock" som exempel på gudstjänstupplägg för Andra söndagen i påsktiden (årg 3) på temat Påskens vittnen och med den blandning av gammalt och nytt som jag tror präglat kristna gudstjänster genom alla tider (Matt. 13:52). Det är alltså inte någon särskilt "Efs-ig" gudstjänst, men, tror jag, möjlig att följa till enskild uppbyggelse eller som förberedelse inför söndagens gudstjänst. I de fall en sådan fortfarande hålls i fysisk form, som t ex i Njutångers Efs. Jag har "utvidgat" läsningarna från evangelieboken något, med hjälp av Svenska Folkbibeln.


Klockringning från Bjärka-Säby (tryck på paus efter ca 1:10, annars börjar det ringa igen :o)



Ingångspsalm 743 VAR GLAD FÖR KRISTUS LEVER:




Dagens psaltarpsalm 

Ur PSALTAREN 145:

En lovsång av David.
Jag vill upphöja dig, min Gud och kung, och lova ditt namn för alltid och för evigt. Jag vill lova dig varje dag och prisa ditt namn för alltid och för evigt. Stor är Herren och högt prisad, hans storhet är ofattbar. Släkte efter släkte prisar dina verk och förkunnar dina väldiga gärningar. Ditt majestäts härlighet och ära och dina underbara verk vill jag begrunda. Dina väldiga gärningars makt ska man tala om, och din storhet ska jag förkunna. Man ska ropa ut ryktet om din stora godhet och jubla över din rättfärdighet.
Herren är nådig och barmhärtig, sen till vrede och stor i nåd. Herren är god mot alla och förbarmar sig över alla sina verk. Herre, alla dina verk ska tacka dig och dina trogna ska lova dig. De ska tala om ditt rikes ära och förkunna din makt, så att människors barn lär känna dina mäktiga gärningar och ditt rikes ära och härlighet. Ditt rike är ett rike för alla evigheter, ditt välde består från släkte till släkte.   (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)


Bön om syndernas förlåtelse

Ur PSALTAREN 51:

Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet. Tvätta mig ren från min skuld, rena mig från min synd, för jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig. Mot dig, just mot dig, har jag syndat och gjort det som är ont i dina ögon. Därför har du rätt när du talar, du är ren när du dömer. Vänd bort ditt ansikte från mina synder, utplåna all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte och ta inte din helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få glädjas över din frälsning och håll mig uppe med en villig ande.   (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)


Allmän avlösning

Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 1:

Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.     (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)


Introitus

678 KRISTUS ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN




Kyrie, Gloria och Laudamus

695:4 DU EVIGT STRÅLANDE MORGONSOL och 697:6 VI PRISAR DIG 




Kollektbön

Herre, vår Gud, hjälp oss som nu har firat påsk att bevara korsets och uppståndelsens evangelium i våra hjärtan och vittna om det med våra liv. Genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


Gammaltestamentlig läsning

Ur SAKARJA 8

Och Herren Sebaots ord kom till mig. Han sade:

Så säger Herren Sebaot: Jag ivrar för Sion med stor iver, med stor vrede ivrar jag för henne. Så säger Herren: Jag ska vända åter till Sion för att bo mitt i Jerusalem, och Jerusalem ska kallas ”sanningens stad” och Herren Sebaots berg ”det heliga berget”.  Så säger Herren Sebaot: Än en gång ska det finnas gamla män och kvinnor på Jerusalems gator, var och en med sin stav i handen för sin höga ålders skull. Och stadens gator ska vara fulla av pojkar och flickor som leker där.

Så säger Herren Sebaot: Även om det verkar alltför underbart för dem som är kvar av detta folk i de dagarna, skulle det då vara alltför underbart också för mig? säger Herren Sebaot. Så säger Herren Sebaot: Se, jag ska frälsa mitt folk från landet i öst och från landet i väst. Jag ska låta dem komma och bo i Jerusalem, de ska vara mitt folk och jag ska vara deras Gud i sanning och rättfärdighet.
 (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)

Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.


SALIGA DE SOM HÖR GUDS ORD (SvPs 688)



Epistelläsning

Ur 1 PETRUSBREVET 1

Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far! I sin stora barmhärtighet har han genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp, till ett arv som aldrig kan förstöras, fläckas eller vissna och som förvaras åt er i himlen. Med Guds makt bevaras ni genom tron fram till den frälsning som är redo att uppenbaras i den sista tiden.

Var därför glada, även om ni nu en liten tid måste utstå olika prövningar. Äktheten i er tro är långt mer värd än guld, som är förgängligt men ändå prövas i eld. På samma sätt prövas er tro för att sedan bli till lov, pris och ära när Jesus Kristus uppenbarar sig. Honom älskar ni utan att ha sett honom, och fast ni ännu inte ser honom tror ni på honom och jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje, när ni nu är på väg att nå målet för er tro: era själars frälsning.

Det var denna frälsning som profeterna sökte och forskade efter, de som profeterade om den nåd som ni skulle få. De försökte förstå vem eller vilken tid Kristi Ande i dem syftade på när han förutsade Kristi lidanden och den härlighet som skulle följa. Och det uppenbarades för dem att det inte var sig själva utan er som de tjänade med sitt budskap. Det budskapet har nu förkunnats för er genom dem som i den helige Ande, sänd från himlen, gav er evangeliet – ett budskap som änglar längtar att få blicka in i.   (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)

Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.


Gradualpsalm

17 GE JESUS ÄRAN




Evangelium (inkl annandagens)

Ur JOHANNESEVANGELIET 20

På kvällen samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er!"När han hade sagt detta visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada när de såg Herren. Jesus sade än en gång till dem: "Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er." Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade: "Ta emot den helige Ande! Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden."

Tomas, en av de tolv, han som kallades Tvillingen, hade inte varit med de andra när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren!" Men han svarade dem: "Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka mitt finger i spikhålen och min hand i hans sida, så kan jag inte tro."

Åtta dagar senare var hans lärjungar samlade igen där inne, och nu var Tomas med dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er!" Sedan sade han till Tomas: "Kom med ditt finger och se mina händer, kom med din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte, utan tro!" Tomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga är de som inte har sett men ändå tror."

Många andra tecken som inte är nerskrivna i denna bok gjorde Jesus inför sina lärjungar. Men dessa har blivit nerskrivna för att ni ska tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron ska ha liv i hans namn.  (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)

Så lyder det heliga evangeliet. Lovad vare du, Kristus!

Hallelujarop

966 HALLELUJA





Predikan om Jesus och Tomas

BENGT PLEIJEL UR SÅNGPOSTILLAN!

Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.



Trosbekännelse

NICAENUM:
Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;
och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa;
som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände; 
och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna;
och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.
Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv.



Psalm 

473 DU RÄCKTE UT DIN HAND





Kyrkans allmänna förbön

Allsmäktige, evige Gud. 
Styrk och led din kyrka. 
Samla ditt folk kring ordet och sakramenten. 
Låt frälsningens budskap bli känt i hela världen och väcka levande tro. 
Skydda och bevara vårt land. 
Led vår konung och all överhet i din sannings ljus. 
Trygga freden på jorden. 
Välsigna vårt kall. 
Ge oss av din faderliga nåd vad vi för vårt uppehälle behöver. 
Och stärk vår håg att med de gåvor du förlänar tjäna och bistå vår nästa. 
Låt kärlek och frid råda i våra hem och välsigna de unga. 
Tänk, o Gud, på alla fattiga, sjuka och bedrövade. 
Behåll oss fasta i tron intill änden och ge oss till sist en evig salighet. 
Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.


Herrens bön




Benedicamus

LÅT OSS TACKA OCH LOVA HERREN





Välsignelsen





Slutpsalm

251 VAR JAG GÅR, I SKOGAR, BERG OCH DALAR






Postludium

TOMAS TVIVLAREN

Inga kommentarer: