måndag 27 april 2020

Exempel på gudstjänst Fjärde söndagen i påsktiden (Jubilate)

Påskvänner!

Okej, en "hopplocksgudstjänst" till - nu för Fjärde söndagen i påsktiden (Jubilate), nästa söndag alltså. Håll till godo!

Klockringning från Storkyrkan:


Ingångspsalm 
298 GUD. DITT FOLK ÄR VANDRINGSFOLKET
     

Ingångsord - dagens psaltarpsalm 
Ur PSALTAREN 147: 
Halleluja! Det är gott att lovsjunga vår Gud, lovsång är ljuvligt och skönt. Herren bygger upp Jerusalem, han samlar Israels förskingrade. Han helar dem som har förkrossade hjärtan och förbinder deras sår. Han bestämmer stjärnornas antal, han nämner dem alla vid namn. Stor är vår Herre och väldig i kraft, hans förstånd är utan gräns. Herren stöder de ödmjuka, men de gudlösa slår han till jorden. Sjung till Herren med tacksamhet, lovsjung vår Gud till harpa! Han täcker himlen med moln och bereder regn åt jorden, han låter gräset gro på bergen och ger föda åt djuren, åt korpens ungar som ropar. Han har inte sin glädje i hästens styrka, inte sin fröjd i mannens snabbhet. Herren har sin glädje i dem som fruktar honom, i dem som hoppas på hans nåd.  (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)

Bön om syndernas förlåtelse
Ur PSALTAREN 51:
Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet. Tvätta mig ren från min skuld, rena mig från min synd, för jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig. Mot dig, just mot dig, har jag syndat och gjort det som är ont i dina ögon. Därför har du rätt när du talar, du är ren när du dömer. Vänd bort ditt ansikte från mina synder, utplåna all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte och ta inte din helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få glädjas över din frälsning och håll mig uppe med en villig ande.   (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)

Tillsägelse om syndernas förlåtelse
Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 1:
Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.     (Ur Svenska Folkbibeln, SFB)

Introitus
656 VISA MIG, HERRE, DIN VÄG


Kyrie, Gloria och Laudamus
695:4 DU EVIGT STRÅLANDE MORGONSOL och 697:6 VI PRISAR DIG 
 

Kollektbön
Herre vår Gud, du som med din sannings ljus leder dem som far vilse in på rätta vägen igen: kom med din nåd till alla som bekänner Kristi namn, så att de vänder sig från det onda och följer det goda. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre, som med dig och den helige Ande lever och regerar i en gudom från evighet till evighet. Amen.

Gammaltestamentlig läsning
Ur ANDRA MOSEBOKEN 13 
När farao hade släppt folket förde Gud dem inte genom filisteernas land, fast det var den närmaste vägen. Gud tänkte nämligen att folket kunde ångra sig och vända tillbaka till Egypten när de fick se krig hota. Därför lät han folket ta en omväg genom öknen mot Röda havet. Israels barn drog ut ur Egypten i ordnade grupper. Och Mose tog med sig Josefs ben, för Josef hade tagit en ed av Israels barn och sagt: ”När Gud ser till er, ta då med mina ben härifrån.” De bröt upp från Suckot och slog läger i Etam vid utkanten av öknen. Herren gick framför dem, om dagen i en molnpelare för att visa dem vägen och om natten i en eldpelare för att ge dem ljus. På så sätt kunde de vandra både dag och natt. Molnpelaren upphörde inte att gå framför folket på dagen och inte heller eldpelaren på natten.

Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

SALIGA DE SOM HÖR GUDS ORD (SvPs 688)
 

Epistelläsning
Ur 1 TESSALONIKERBREVET 5
Vi som tillhör dagen ska vara nyktra, iförda tron och kärleken som rustning och hoppet om frälsning som hjälm. Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus. Han har dött för oss för att vi ska leva med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade. Uppmuntra därför varandra och uppbygg varandra, så som ni redan gör.

Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Gradualpsalm
715 JESUS, DET SKÖNASTE



Evangelium, hallelujarop och predikan   

Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Trosbekännelse
NICAENUM:
Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; 
och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände; 
och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. 

Psalm 
712 O GUD SOM SKAPAT VIND OCH HAV



Kyrkans allmänna förbön
Allsmäktige, evige Gud. 
Styrk och led din kyrka. 
Samla ditt folk kring ordet och sakramenten. 
Låt frälsningens budskap bli känt i hela världen och väcka levande tro. 
Skydda och bevara vårt land. 
Led vår konung och all överhet i din sannings ljus. 
Trygga freden på jorden. 
Välsigna vårt kall. 
Ge oss av din faderliga nåd vad vi för vårt uppehälle behöver. 
Och stärk vår håg att med de gåvor du förlänar tjäna och bistå vår nästa. 
Låt kärlek och frid råda i våra hem och välsigna de unga. 
Tänk, o Gud, på alla fattiga, sjuka och bedrövade. 
Behåll oss fasta i tron intill änden och ge oss till sist en evig salighet. 
Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

Herrens bön

Benedicamus
LÅT OSS TACKA OCH LOVA HERREN
 


Välsignelsen
 


Slutpsalm
17 GE JESUS ÄRAN


Postludium
JUBILATE DEO (M Praetorius)

Inga kommentarer: