lördag 17 oktober 2015

Bakelser på bönhuset

Påskvänner!

Imorgon vid gudstjänsten i EFS-kyrkan i Njutånger kl 11 ska jag tävla i församlingsbakelsetävlingen. Mats Hylander spelar och Mats Sandström predikar på temat "Att leva tillsammans" utifrån den märkliga texten om vilka som egentligen är Jesus´ bröder, systrar och - mödrar! (Minns plötsligt att Tin Mörk predikade över den texten i Järvsö för sex år sedan - de tre årgångsserierna gör ju att det blir lättare att "placera" en viss gudstjänst under ett visst årtal. Eller har det faktiskt gått längre tid än så - var det redan 2006 jag var i Järvsö Tjugonde söndagen efter Trefaldighet?).

Välkomna hur som helst! Även till musikalen "Frälsning och dom" som spelas i Iggesunds vita kyrka på söndag kl. 17.00 och 18.30! Själv har jag bl.a. rollen som sprängdegsbagaren Degenbang - PANG!

Apropå "EFS-kyrkan": jag säger som sagt hellre bönhuset. Det är ett fint ord - "mitt hus ska vara ett bönhus" sa ju Jesus själv. I måndags kväll var det i varje fall ett bönhus; jag var nästan en timme där med bönegruppen som samlas där. Vi läste ur Guds ord, samtalade en liten stund och bad, framför allt bad om det som låg oss på hjärtat. Och tackade - fast i mitt fall nog så kort och klent - för de goda gåvor vi fått så rikligt av.

2 kommentarer:

SigridL sa...

GOTT!!!!!! var det.

Andreas Holmberg sa...

Tack Sigrid! Ja, det var mycket "gott och blandat" idag. För både kropp, själ och ande. Roligt att psalmsången hördes så bra ut till köket, där jag mot slutet kämpade med glasyren till Nianån-bakelserna - den rann av hela tiden liksom blåbären ;o). (Hoppas att mitt skrammel inte hördes fullt lika bra åt andra hållet!).

"God fortsättning på vilodagen", som laestadianpredikanten Birger Palo i Luleå brukade säga när han som veniat lett 11-gudstjänsten i någon av stadsdelskyrkorna. (En verkligt god man, både ödmjuk och frimodig).

Nu ska jag snart göra mej i ordning för min roll som sockerbagaren Degenbang i musikalen "Frälsning och dom". Tyvärr missar jag samlingen i Betania kl. 15, men jag skickar min fru. Välkomna till 18.30-föreställningen i kväll!