onsdag 4 december 2019

Adventskalender 2019 lucka 4: Huru länge skall mitt hjärta



Den här märkliga wallinpsalmen stod bland adventspsalmerna i min konfirmationspsalmbok 1984:

1. Huru länge skall mitt hjärta 
sucka, söka efter friden 
och med outsäglig smärta 
aldrig finna den i tiden? 
Huru länge skall mitt öga 
efter ljus förgäves spana 
i det molnbetäckta höga 
och på livets dunkla bana? 

2. Tanken sig ej reda mäktar 
ur det mörker som mig höljer; 
viljan vacklande försmäktar 
i den vanmakt som mig följer, 
och vad hjärtat eftersträvar 
av mitt samvet förevites; 
mellan liv och död jag svävar, 
mellan jord och himmel slites. 

3. Svåra fallen, skild från Herran, 
den vid stoftet bundna anden 
ser sin Faders boning fjärran 
och förmår ej lösa banden. 
Men han anar Faderns mening; 
och den hemligt närda sorgen, 
med hans trängtan i förening, 
är hans återlösnings borgen. 

4. Stilla, heligt dunkla minne 
av ett Eden som försvunnit, 
tysta aning i mitt sinne 
om ett mål som ej är hunnet, 
visen mig den väg till livet, 
som oss uppenbar är vorden, 
tolken ordet som är skrivet 
uti himlen och på jorden! 

5. Himlens, jordens och mitt hjärtas 
profetia sig fullbordar. 
Ej av tvivel skall jag smärtas; 
Herrens, Herrens Ande ordar: 
»Flydda äro nattens väkter, 
över Sion uppgår ljuset, 
och för jordens fallna släkter 
öppnas åter fadershuset.» 

6. Ner i dödligheten stiga 
nåd och sanning och försoning 
och det fromma hjärtat viga 
till Guds Helge Andes boning. 
Sig med människonaturen 
Herrens härlighet förenar, 
och Guds Son, av kvinna buren, 
blir det offer som oss renar. 

7. I det heligsta ingången, 
han ock min förlossning funnit 
och åt mig, i synder fången, 
frid och frihet återvunnit, 
att jag, kärleksfull och trogen, 
skulle i hans fotspår sträva 
och, till änden redobogen, 
världen dö och Gudi leva. 

8. Salig, salig den som kände, 
den som trodde dig allena, 
sannan Gud, och den du sände 
att med dig oss än förena! 
Jesu Kriste, du är vorden 
vägen, sanningen och livet, 
och i himlen och på jorden 
är ej annat namn oss givet.

Katekesfråga 235: Hur ska vi uppstå med Kristus?

Inga kommentarer: