måndag 16 december 2019

Adventskalender 2019 lucka 16: Du bar ditt kors

Påskvänner!

Några av de finaste nytillskotten i 1819 års psalmbok var skrivna av Erik Gustaf Geijer. Särskilt den här passionspsalmen blev klassisk - och förtjänade att bli det:



1. Du bar ditt kors, o Jesu mild, 
då dödens väg du trädde, 
till frälsning för den värld som vild 
och full av hat dig hädde. 
O kärleks höjd! 
Du blöder böjd 
för dem som dig förfölja. 

2. Du bar ditt kors. Då bar du ock 
med världens skulder mina. 
Och bland de otacksammas flock 
som du vill nämna dina 
är också jag, 
fast dag från dag 
din kärlek mig besöker. 

3. Du bar ditt kors. Din härlighet, 
som alla himlar prisa, 
din makt, som icke gränser vet, 
du lade av, att visa, 
det intet finns, 
som icke vinns 
av kärleken som lider. 

4. Du bar ditt kors. Så lär ock mig, 
o Segerhjälte, vinna
och uppå korsets helga stig 
till himlamålet hinna. 
Då är min själ 
förvarad väl 
och lever i din kärlek.





Katekesfråga 254: Vad sa Jesus för att beskriva vilken välsignelse den heliga nattvarden för med sig?

Inga kommentarer: