måndag 14 februari 2011

Psalmförslag till Septuagesima

Hej!

Efter en härlig och mycket upp-bygglig sånghelg med Jan Mattsson i Missionskyrkan i Bollnäs får vi väl säga att "glada julserien" definitivt är slut. Redan före påska - "för däremellan kommer fastan". Och på söndag, Septuagesima", börjar den s.k. förfastan med det underbara årsmötestidstemat Nåd och Tjänst. "Det är en nåd att få vara med". Några psalmförslag:

SvPs1986 12: BRIST UT, MIN SJÄL, I LOVSÅNGSLJUD ("till tack för all den nåd som Gud så gränslöst rikt dej gav" och "i ditt rikes tjänst oss tag, o Herre Sebaot!").

SvPs 31: LÅT OSS GLADA OCH I TRO TACKA GUD, TY HAN ÄR GOD

SvPs 282: BAR DU MIN BÖRDA

SvPs 94: DU SOM AV KÄRLEK VARM

SvPs 584: HERRE, SÄND MEJ (THUMA MIMA)

SvPs 291: SÄND AV HIMLENS SOL EN STRIMMA

SvPs 292a: PRIS VARE GUD, PRIS VARE FADERN
(obs dock att Finlandssvenska psalmboken 1986 har en bättre version av v. 3: "Brödet och vinet vi frambär till bordet / gör oss till ett genom dem, genom ordet."

SvPs 280: JESUS, MIN HERRE, DIG VILL JAG ÄLSKA

Och en norsk psalm på samma tema ur Stora Nätpsalmboken):
DU, HERRE, HAR KALLAT MEJ, GLAD VILL JAG GÅ

Inga kommentarer: