fredag 19 mars 2010

Riktigt kul (på fullt allvar): Ekumeniska psalmboksdelen utlagd på nätet

Påskvänner!

Halleluja! Nyss gick jag i (del-)mål med psalm 325, I hoppet sig min frälsta själ förnöjer. (Fantastisk folkmelodi, om ni nu inte diggar Elles, Olles och Jojjes text).

Visserligen är omkring 20% av melodierna i den ekumeniska psalmboksdelen copyrightskyddade (men jag tänker fråga om lov även på många av dem).

Fast det roliga och för projektet tjänliga är att ganska många av de modernare texterna har gamla, klatschiga och copyrightfria melodier, t.ex. "Kristus är världens ljus"
och "Gud från ditt hus"
och den i miljödebatten alltid aktuella
"Guds värld är en skimrande gåva"
(Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen var här i Bollnäs i tisdags på inbjudan av bl.a. kyrkorna och f. missionsföreståndaren Sven Lindström).

Mitt mål är att kunna lägga in 4-stämmig sats på de flesta av sångerna, så att sajten med lämplig högtalare ska kunna fungera som "nödfallspianist" till allsång i mindre sammanhang. Jfr Jag kan icke räkna dem alla med tonsättarens originalarr eller Var jag går i arr av samme man (död 1935 för gott och väl 70 år sedan). Jag har också kontakt med en österbottnisk datakonsult som lovat hjälpa mej lägga upp en riktig databas med korsreferenser o dyl. (om nu inte Libris/Verbum nappar). Ungefär så här ska det ju helst se ut!

Men jag behöver nog någon form av ekonomiskt bidrag för att kunna lägga tid på det. Har du/ni några tips om tänkbara understödjarfonder o dyl? Kan du själv tänka dej att "prenna"? Jämför hur Marcus Nilsson gjort med sin fina gratissajt Mediapresenter.

Min hjärtesak är ju egentligen Stora Nätpsalmboken 2010 och den lite mer låg- och frikyrkligt präglade Sionstoner 2010 - och den lite "allmänfolkligare" Missionsmusik plus "deponin" Lova Herren.

Kommentera gärna projektet, här eller enskilt till andreas.holmberg@skutan.smf.se
Be gärna att det ska bli bra och tipsa även andra som du tror kan vara intresserade!

Inga kommentarer: