tisdag 23 mars 2010

Låt mej få höra om Jesus - i psalm och i skriftermål

Påskvänner!

Hör! Ännu firas verklig gudstjänst i Svenska kyrkan, om än kanske mest i dess mera "frilåghögkyrkliga", d.v.s. i ordets egentliga mening katolska, allmänkyrkliga del.

[Kompl. 24/3]: Bo Brander hörde jag i S:t Laurentii kyrka i Lund, när jag bodde på Laurentiistiftelsen i nästan 4 år på 90-talet. Och här i Uppsala på S:t Ansgars bodde jag en fortbildningstermin för 10 år sedan (på Jan Byströms tid) och spelade orgel/piano på en del gudstjänster. Bl.a. hela väckelsesveriges marseljäs "Med Gud och hans vänskap".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog flera som skulle uppskatta att du bad om tillstånd före du filmar en gudstjänst. Det räknas till den allmänna hyfsen.

Andreas Holmberg sa...

Hej hej anonyme vän! Och hur vet du att jag inte bett om tillstånd?

Men du, jag har inte filmat någon gudstjänst alls. Den här låg ute på nätet (Youtube) och jag tar för givet att filmaren, som uppenbarligen satt mycket långt fram i kyrkan och alltså knappast smygfilmade, gjorde det med prästs och gudstjänstdeltagares goda minne.