tisdag 17 maj 2016

Tredjedag Pingst

Påsk- och pingstvänner!

Ni som har Nohrborgs postilla (inte jag!) kan ta fram den och läsa hans predikan för Tredjedag Pingst (borttagen av Gustav III i "Stora helgdöden" 1772). Själv tittar jag i 1695 års psalmbok och ser att en av texterna för idag är hämtad från Apostlagärningarna 8:14-16. Föreslagna psalmer är bl.a. Gud har av sin barmhärtighet och Kom, Helge Ande, Herre Gud.

F.ö. har Antje Jackelén sina poänger i den faktiskt mycket välskrivna repliken till Svenska Akademien. Jag tyckte även i debatten inför 1986 års psalmbok (som inte var så dålig som det påstods) att Akademien mest gav ett konservativt (får väl se hur det blir nu när Sara Stridsberg ersätter Gunnel Vallquist!) och inte alltid särskilt insatt eller bibel- och gudstjänstförtroget intryck. Men nog ville jag att konjunktiven bestode, om möjligt vore.

I eftermiddag ska jag vara "diakoniassistent" på Språka. Språkundervisning för flyktingar. Passar särskilt bra en pingstvecka tycker jag.

Du helga eld, all världens tröst,
låt kärlek brinna i vårt bröst.
Du glädjens källa, fyll vårt blod
i jordisk nöd med himmelskt mod.
På korsets väg oss styrk och led,
mot frestelsen med kraft bered,
att här vi tappert strida må
och genom död till livet gå.
Halleluja! Halleluja!

Inga kommentarer: