onsdag 3 juni 2009

Rapport från årskonferensen

Påskvänner!

Jag har ju som sagt träffat en del hälsingar som varit på årskonferens i Skellefte. Lindingöbon Anders Bergstedt (vars far Mandor många år var EFS-predikant längs norrlandskusten) ger ett intressant referat från årskonferensen på Budis nätforum.

Roligt att läsa! Både glädje och allvar! (Notera berömmet till Bolidens EFS!). En av de tillresta härifrån "södra Sverige" hade vid Öppet forum hört nån påstå att det var så dålig ton på Budis´ debattforum och att man blev skickad till helvetet där, typ. Men det måste ha varit länge sen, i så fall? Kolla in de senaste inläggen och bedöm själv sanningshalten i påståendet!

(En annan sak är att Nya Testamentet, både i evangelierna och breven, ibland har rätt "dålig ton" om man med det menar att även fromma och väletablerade personer ibland varnas för en osalig evighet).

F.ö: visst har jag skrivit att jag var på god väg att dra iväg från Mellansel till Öppet forum fredag morgon 06.45? Hade inte kursledaren Tomas Sundin kommit in till folkhögskolan från Hemsjö så tidigt på morgonen - och "haffat mej" på parkeringen - hade jag nog tutat och kört för att hinna till Skellefte klockan 10 ;o). Men jag ser nog det vänliga hindret som Guds ledning... även om det varit trevligt att möta folk ansikte mot ansikte. Och spännande att få samtala lite "lajv".

Guds gode Ande som livet ger,
är alltid när oss och under sker.
Om liv och frihet vi budskap bär,
med glädje vittnar om frälsning här.
Kärleken segrar trots ondskans makt.
Jesus är Herre, som själv han sagt.
Vi lyfter blicken mot himlen opp.
Gud ger oss framtid, Gud ger oss hopp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Anders Bergstedts fråga om de präster som vägrar att viga samkönade par borde även ställas till dem som kommer att göra det.

Hur kan det komma sig att det inom en missionsrörelse som EFS finns präster som är beredda att viga samkönade par. Jag uppmanar dem att ändra åsikt (omvändelse) för Gud kan aldrig välsigna något som är mot hans vilja.Det är allvarligt att man lyder människor mer än Gud.
Kommer EFS styrelse att agera mot dessa präster? Det går inte att sopa denna fråga under mattan.

Andreas Holmberg sa...

Jag skulle vilja ställa ALLA EFS-präster till svars i denna fråga. De som inte vill viga, hur ser de på personer med t.ex. oklar könsidentitet och möjligheten till pastorala undantag?

Och de som förklarar sej vilja viga: har de givit upp all heteronormativitet (gentemot t.ex. bisexuella eller identitetsosäkra ungdomar) eller är det just mycket speciella pastorala undantag vid mycket speciella funktionshinder som de avser?

För mej går den största gränsen faktiskt inte mellan dem som kan tänka sej pastorala undantag i den här frågan och dem som inte kan det, utan mellan dem som är heteronormativa gentemot alla som kan välja och dem som tycker att det inte ens ur kristen synvinkel spelar nån roll om den som kan välja väljer en livspartner av motsatt kön eller av samma.

SigridL sa...

På efs.nu finns en konferenskommentar av Valentin Bergqvist. Läs och fundera!

Andreas Holmberg sa...

Hoho, Valentin trivs inte med EFS-konferenserna på senare år och tycker att inbjudna talare och andaktsledare är så likasinnade med styrelsen att han associerar till Knutby (av alla församlingar! - varför inte oxå Folkets Tempel?).

OK, Valentin (eller får jag säga Valle?)! OK OK! Du kanske har en poäng i att styrelsens ståndpunkter inte utmanas tillräckligt av inbjudna seminarieledare m.fl. (Det bör varje fall inte uteslutas och du har en poäng i att det kan vara värdefullt med olika perspektiv).

Jag har då ett förslag: till nästa konferens i Kalmar bjuder EFS in Norsk Luthersk Misjonssambands generalsekreterare, som deklarerat att NLM inte längre självklart är en inomkyrklig rörelse, liksom Bengt Birgersson från Missionsprovinsen som "piratviger" biskopar (det ni!), samt, givetvis, Linda Bergling från Arken som kan utmana styrelsens svenskkyrkliga linje och lite försiktiga okarismatiska lutherdom.

Jaså inte? Nej just det ja, det var ju inte åt det hållet styrelsen skulle utmanas. Förstår jag när jag läser din slutkläm. Det var ju förstås Jonas Gardell som borde ha bjudits in och som du saknade i Skellefte. Jaja. K-G Hammar också, antar jag? Eller Spong?

Jag vet faktiskt inte om V. Bergqvist är mest missnöjd med den föregivna bristen på mångfald eller med det faktum att han och hans likasinnade i Västerbotten inte dominerar styrelsen och kan "sätta trenden" i EFS. Jag litar helt enkelt inte på att V. Bergqvist skulle kalla in ett gäng utmanare från något håll dit han själv inte vill gå, om han själv lett EFS i några år och fick sätta agendan för en årskonferens.

En sak håller jag dock med Valentin om: ett årsmöte måste ha rundligt tilltagen tid - OM en fråga skulle bli verkligt brännande ska det finnas marginaler och plats för en rejäl diskussion.