onsdag 17 juni 2009

EFS bryter inte hela samarbetet med Svenska kyrkan

Påskvänner!

Dagens rubrik EFS bryter samarbete med Svenska kyrkan låter dramatisk i överkant. Även om den, noga taget, är alldeles riktig (notera att det inte står "samarbetet med Svenska kyrkan"). När det gäller en del av administrationen av utlandsarbetet, alltså.

Enligt Budis var denna fråga en av de stora "snackisarna" på årskonferensen i Skellefte. Tydligen oroades många att ökad självständighet för EFS utlandsarbete (läs: mission) skulle tolkas som ett avståndstagande från Svenska kyrkan.

Nåja, en markering är det onekligen. Det får ju vara någon måtta på hur intimt man kan integreras med en missionsorganisation vars prioriterade mål enligt folder jag fick på Mellansel är landsbygdsutveckling, miljö/klimat och ekonomisk rättvisa. (Som hämtat ut Centerpartiets och Socialdemokraternas partiprogram - kan nån gissa varför?).

Ä, jag bara skojar. Så klart att inte Svenska kyrkans internationella arbete prioriterar bort uppgiften att göra Jesus känd, trodd, älskad och efterföljd. Och att fler ska få del av syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Men administratörerna och reklammakarna i Svenska kyrkan verkar tro att kyrkans tro är för anstötlig för de potentiella givarna, så man framställer sej själv som en organisation för landsbygdsutveckling och rent vatten (Jesusorden i Joh. 4:13 f citeras ingenstans på reklamvattenflaskorna). Vilket, trots alla sociala och sanitära insatser, är vrålfalsk marknadsföring (hoppas jag åtminstone). Det handlar ju numera inte bara om att marknadsföra Lutherhjälpen utan kyrkans internationella arbete som helhet. (Svenska kyrkans "mission"!).

Jag håller själv i allra högsta grad på med landsbygdsutveckling (kyrkan är jätteviktig i byn där jag jobbar). Men för att framställa landsbygdsutveckling som kyrkans huvuduppdrag måste man nog vara centerpartist. "Åt mej har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och motverka urbaniseringen..."

Gå ut kring hela jorden
med evangelii bud.
Guds kärlek gäller alla,
så kom till allas Gud.
Se, korset sina armar
utsträcker som en famn
och frälsning finns för folken
i Jesu Kristi namn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det månne det första steget av EFS att helt lämna samarbetet med Svenska Kyrkan?

Andreas Holmberg sa...

Många "liberala" EFS-are tycks frukta det och en del "konservativa" tycks hoppas på det.

Jag satt f.ö. och pratade med en missionare i Kilafors häromdagen, och han menade att bröderna Alvar och Thure Byström (den senare aktiv i Söderhamn) ville frigöra EFS helt från Svenska kyrkan. Jag vet inte om missionaren hade rätt (nån som vet?) men jag vet att jag tyckte mycket om Thure och har stor respekt för hans inställning (vilken den nu var ;o).

Själv menar jag att EFS har en uppgift inom Svenska kyrkan så länge - och bara så länge - EFS bevarar de tidlösa ambitionerna från 1856 (och Matteus 28:18-20).