torsdag 30 augusti 2018

Ett väckande ord av Rosenius

Påskvänner!

Om vi ber om väckelse, bör vi väl också själva ta till oss väckelsens ord? Här kommer ett verkligt väckelserop till oss kristna från C O Rosenius, som jag känner att i alla fall jag behöver ta till mej.

Innan vi av "åldersskäl" lägger bort Rosenii dagbetraktelser, bör vi nog också undersöka om ersättningslitteraturen verkligen ger oss mat ur hela den andliga kostcirkel Gud har gett oss i sitt ord.

Katekesfråga 70: Vad befaller Gud i tionde budet?

3 kommentarer:

SigridL sa...

Mycket väl talat av Rosenius. Förtjänar att läsas högt i alla pörten.

SigridL sa...

Din följdfråga är också relevant. Jag svarar: Ja, det finns nyare "postillor" att tillgå. Jag tror att jag själv har för fyra år framåt, och sedan kan vi ju börja om.

Andreas Holmberg sa...

Tänker på trossyskonet och "navnebrodern" Andreas Widmark i Tarsmyran (född omkring 1900 tror jag). Jag vet inte hur många "dagbetraktelseböcker" han ägde, men han läste troget alla betraktelser för dagens datum. Det var en läsare, det! Hade visst velat bli präst men inte fått möjlighet att studera. Frid över hans minne - nu är han präst till evig tid (om än inte efter Melkisedeks sätt). Om någon läsare av dessa rader känner till mer om honom, får den gärna höra av sig - undrar om Andreas inte var släkt med Göran Widmark (f 1910) på något sätt.