fredag 22 april 2016

Behöver tron försvaras?

Påskvänner!

Det här samtalet mellan den finländske missionsledaren Leif Nummela och den svenske apologeten och SEA-ledaren Stefan Gustavsson är klart hörvärt! Om att förklara och försvara kristen tro - behöver den verkligen försvaras? Är vi i Efs överens om detta? Kan vi bli det?

Extra intressant är att höra Stefans personliga vittnesbörd om tonårstiden och tankar kring själva sanningsfrågan. Och om boken "Den Gud som finns till" av Frances A Schaeffer.

4 kommentarer:

SigridL sa...

Köpte just boken. Ber att få återkomma.

Andreas Holmberg sa...

Ja! Återkom gärna med en recension!

Alma sa...

"Den Gud som finns till" var en viktig bok för mitt tonåriga jag.

Andreas Holmberg sa...

Ja, jag fick den av pappa som tonåring men imponerades nog mer av lärdomen än greps av lidelsen. Borde nog läsa om den (om jag hittar den).

Men det var en lisa för själen bara det att det fanns kristna som tänkt mer än jag - och som uppenbarligen var ännu intelligentare. Inte för att det bevisar att de har rätt eller att ateister inte kan vara nog så intelligenta, men det bevisar i varje fall att det finns kristna som inte slutat tänka - och som finner fog för just tänkandet och reflekterandet i sin kristna livssyn.