onsdag 13 januari 2016

Julljus-son och Se natt skall inte förbliva

Jul- och påskvänner!

Nä nu Sigrid måste jag äntligen få berätta! I onsdags, Trettondedag Jul alltså, när det var gudstjänst på bönhuset i Njutånger (f´låt EFS-kyrkan ;o), hade jag önskat att få sjunga Per Juliussons psalm eftersom det i år är 100 år sedan denne präst, psalmdiktare och Indien-missionär föddes. För mej var hans psalm självklart: "Se, natt skall inte förbliva" (nr 123 i Sionstoner -72 och nr 727 i 1986 års EFS-tillägg). Och nog sjöng vi "Juliussons psalm" (vid offergången!), men det blev i enlighet med mötesledarens association "Gå ut kring hela jorden", som finns kvar i psalmbokstillägget och som ju även den passade synnerligen utmärkt denna stora missionsdag. Tack för den Sigrid!

Men hursomhelst - även om det inte gått 70 år sedan Per Juliusson lämnade denna jord, och även om kanske några släktingar tycker att jag borde ha frågat dem först (?), kan jag så här på Tjugondedag Jul (Knut) inte låta bli att lägga ut hans fina, flerdubbelt Jesaja-inspirerade psalmtext här på nätet: (Skulle någon klaga, tar jag bort den).

Se, natt skall inte förbliva,
ej ångest trälbinda oss.
Det folk som vandrar i mörkret
skall se ett lysande bloss.
Och här i dödsskuggans länder
skall tändas gryningens ljus,
när livets Herre tar boning
bland jordens fattiga hus.

2 kommentarer:

SigridL sa...

Men så säg det då! Både nu och speciellt då. Ja det är en underbar psalm. Skriv titel så reder det sig.
Vi kan sjunga den nästan när som helst. Den passar alltid.

Andreas Holmberg sa...

Jag nämnde den visserligen med nummer (123) på julfesten (den 27:e). Men det var ju där och då det. Och det var ju bevars psalmboken vi sjöng ur på Trettondan, så visst borde jag talat klarspråk. Och bättre missions- och offergångspsalm än Gå ut kring hela jorden får man leta länge efter.