Påskvänner!
En annan klassisk text av Rosenius som rör Guds ord och dess bruk kommer här (hämtad ur kalendern Frideborg 1909). Den behandlar även den viktiga frågan om hur vi undviker att bruka Guds ord så att vi blir lika somliga "skriftlärde och fariséer" - vilket alltså på intet sätt är en nödvändig följd av ett flitigt "ordbrukande". Men jag tar åt mej själv. Att bli less på Rosenius´ och just hans sätt att uttrycka sej behöver inte innebära någon själafara (kanske har han tidigare nästan "lästs sönder" i alla möjliga EFS-sammanhang), men blir själva "den nya sången gammal, lång och utsjungen", som Rosenius skriver (inspirerad av en gammal Sions Sång från 1700-talet!), ja, då är det illa.
Och gamle Rosenius är faktiskt ibland märkvärdigt fräsch som "korrektiv" till både urspårad evangeliskhet och populariserad romersk katolicism á la Stinissen m.fl. Det han skriver gäller inte bara EFS igår utan lika mycket EFS idag! Hör här:
Anden kommer icke omedelbart och sköter våra
själar, — visst fordras därtill att använda
nådens medel: ordet och sakramenten. Vill du
hava Anden, hans verk och gåvor uti ditt hjärta, så
gå till ordet, Andens ord; läs det, hör det, skriv det,
tala och sjung det, under bön om Anden, och si, han
skall icke utebliva!
Det finnes här och där själar,
som gå och tänka och tänka, ja, sucka och bedja
om Anden och Andens verk, men aldrig få det,
aldrig i sanning och kraft, aldrig komma till någon
tro, frid, kärlek, visshet och fasthet, utan förbliva
i samma sjukliga arbete, suckan och strävan
beständigt: och se, slutligen upptäcker man, att de
blott arbeta med sig själva, blott tänka och sucka,
men icke öva ordet; — och huru var det då
möjligt, att där skulle bliva något gudomligt och
andligt hos dem?
Aposteln säger uttryckligt, att
Anden fås endast »genom trons predikan», trons
hörande. (Gal. 3: 2, 5).
Därför: ordet, ordet, öva ordet! Det är
hemligheten av det andliga livets både uppkomst,
näring, tillväxt och bestånd. Om en kristen har
en tro och ett leverne, som är Andens verk och
icke blott naturens, så kommer det icke av hans
stadga och starkhet, att han så kan tro och
leva, utan endast därav att han något flitigare
närer sin själ med det gudomliga ordet.
Försummar han detta, så börjar genast den gamla naturen
uppväxa och det sant andliga utdö.
Korteligen: det är endast genom Guds ord, som
Guds Ande blir boende och verkande uti
människan; — och likväl, märk, icke undfå alla, som läsa
Guds ord, ande och liv därav. Tusende bruka ordet,
och det blir ändå ingen ande uti dem. Tusende
skriftlärde och fariseer bland oss bevisa detta.
Vad fordras då? Det fordras att jämte ordets
bruk betänka just detta, att det ännu är i Guds
hand, om vi skola få dess kraft; fordras att umgås
med ordet med det sinne, som denna erinran borde
verka, ja, med den ödmjukhet, fruktan, hörsamhet
och tro, som passa sig för den helige Gudens
ansikte, när han talar. »Vi äro av oss själva icke
ens skicklige att tänka något, såsom av oss själva» —
— mycket mindre att tro, att vaka, att värdigt
vandra, att bevara ett rätt förstånd av sanningen,
samt dess kraft på hjärta och samvete; nej, det är
allt förgäves, om icke den helige Ande verkar det.
Att besinna och iakttaga sådant vore högst
nödigt för varje kristen, även om vi nu levde i
allsköns frid och rolighet, på det vi icke måtte
med all vår kunskap och ordets övning finnas invärtes döda; men mycket mer är detta då nödigt,
när vi tvärtom leva mitt i det farligaste
fiendeland och i ett ständigt krig. Ja, härtill kommer,
att särskilt denna tiden är en synnerligt
äventyrlig tid, då både onda och goda makter äro i
en märklig rörelse, då väckelser och förvillelser,
omvändelser och avfall tävla med varandra.
Väl
behöves det därför, att vi hava ögonen öppna,
att vi hålla oss tätt till »våra själars herde och
biskop», att vi hålla oss flitigt och strängt vid
ordet — hålla i synnerhet den stora välsignade
grundartikeln om Kristus och hans verk klar, ren,
fast och oförfalskad; att vi äro helt fattiga och
enfaldiga i tron; aldrig låta »den nya sången»
bliva oss gammal, lång och utsjungen; att vi äro
uppriktiga mot oss själva och Herren, rätta alla
våra tankar, ord och gärningar efter hans heliga
vilja, — och besinna, att Herren är när; att vi mer
och mer söka förstå våra fiender och faror, förstå
de lönngångar, varigenom den listige fienden söker
fördärva vårt andliga och eviga liv; och äntligen,
att vi ofta bedja, dels enskilt, dels med och för varandra, — och bedja först och sist om den
helige Andes delaktighet.
Till sådant förmana oss
Kristus och apostlarna, — och det behöves.
Men den, som till änden förbliver vid ordet
och i Kristi kärlek, han skall varda frälst, han skall
»få livets krona». Gud själv har sagt det!
Söndagen före Domssöndagen
4 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar