tisdag 5 januari 2010

Nu är det jul igen!

Påskvänner!

Nej, jag ska inte sjunga "Nu är det jul igen" med manskören i Rengsjö kyrka i morgondagens söndagsmässa (då IOGT-NTO bjuder på kyrkkaffe). Däremot "Mary´s boy child", "Sprid ditt ljus", "Julen är här", "Över jordens rund", "Go, tell it on the mountains", "Å jul med din glede" och "Koppången."
Och vet ni - jag ska kompa och dirigera själv i förstedirigentens frånvaro!
Spännande! Så spännande att jag vill be om förbön. Även för min arbetssituation; kantorsvikariatet i Rengsjö har gått ut och jag vet inte riktigt hur det blir framöver med studiebidrag, jobb et c. Även om jag just nu hoppar in i Hanebo/Segersta och söker halvårsvikariat i Arbrå/Undersvik (det finns ju fler om budet).
Kanske min tydliga och offentliga opposition mot kyrkomötesbeslutet den 22 oktober ligger mej i fatet, men jag vill inte måla fan på väggen: nog behövs det kantorer i Svenska kyrkan framöver och nog vänder vinden i äktenskapsfrågan när mammor, pappor och ungdomar läser DN-artiklar som den här och den här. Om inte ens kyrkan kan stå för ens en moderat heteronormativitet, då blir det bara pinsamt. (Men verklig homofobi ska vi akta oss för).
Idag är det Trettondedagsafton, och Shakespeares pjäs med samma namn är högst passande att titta på idag (finns filmatiserad), även apropå det här med könsroller och kärleksproblematik. Men imorgon följer vi de vise till Betlehem och huset (inte stallet) där Maria och den vid det laget (1-2 år efter födelsen) förmodligen självgående Jesus tar emot besökarna och presenterna.
OBS hur ingen julpsalm i 1937 års psalmbok kopplade ihop de vise männen med stallet och krubban; men i 1986 års har vi fått in en hel drös, ibland p.g.a. översättare som petat in stallet där originalet har stugan. Men det skapar onödiga bekymmer beträffande flykten till Egypten resp. frambärandet i templet. Jfr artikeln Ärkebiskopens bibelkunskaper från advent 2007.
Det heliga landet är f.ö. så litet att Josef och Maria drog till Jerusalem varje år (och då är det inte långt kvar till Betlehem). Att en barnfamilj bor på lite olika ställen är inte konstigt - själv har jag 3 barndomshem, varav 2 med 27 mil mellan under mitt första levnadsår. Att Jesus skulle ha legat kvar i stallet och krubban även efter de första nätterna är dock helt otroligt, känner jag Maria rätt krävde hon att Josef skulle fixa bättre boende så snart det var möjligt. Och även om de valde att bosätta sej i Betlehem under Jesus första år - närmare släkten kantänka - är det inte konstigt om de återvände till Nasaret för att hämta prylar i samband med tempelframbärandet (när de ändå var en bit på väg) eller mer permanent efter flykten från Egypten (av rädsla för Arkelaus i Jerusalem). Det finns hur som helst så många tänkbara förklaringar på de kortfattade besked Lukas resp. Matteus ger (de har aldrig gett sej ut för att ge en fullständig bild av allt den heliga familjen gjorde) att det bara blir löjligt att avskriva deras historicitet bara för att några frågor återstår.
Apropå skattskrivningar, stjärnor m.m. rekommenderas prosten Brogrens artiklar: Om nyttan av allmänbildning (understreckarnivå), Mysteriet med den försvunna skattskrivningen (fler källhänvisningar), Augustus, Qvirinius och Betlehemsstjärnan (mer populär nivå). Man behöver inte ta alla hans tolkningsförslag för givna, men det är bara SÅ intressant att vi inte behöver dissa Lukas avsiktsförklaring (Luk 1:1-4) eller för den delen Matteusevangeliets historicitet bara för att Strauss gjorde det. Som Lewis sa: jag begär inte att ni ska lägga av all skepsis gentemot evangelisterna, bara att ni ska visa samma skepsis mot deras kritiker.
Ditt ord, o Jesus, bliva må
den stjärna i vars sken vi gå.
Låt din helga lära
ledsaga oss i all vår tid,
ljus och kraft beskära
åt oss i livets sorg och strid
och i döden bära
till vårt hjärta frid.

Lys, helga stjärna, mild och ren!
Kring jorden sprid Guds klarhets sken.
Alla knän må böjas
vid Jesu nådefulla röst,
alla böner höjas
i Jesu namn, med hopp och tröst,
och hans kärlek röjas
varm i alla bröst.

Inga kommentarer: