söndag 3 januari 2010

Från pekoral till kyrkosal

Påskvänner!

Om ni vänligen ursäktade gårdagens pekoral - rimflätningen drev mej lite i längsta laget ;) - har ni kanske redan hämtat er och i återvunnen stillhet begrundat dagens tema. En riktig "väckelsesöndag" är det ju, då Jesus rensar templet från profitörerna. "Mitt hus ska vara ett bönhus" är ett fint motto för en bönhusrörelse som EFS (eller heter det missionshus, hur är det nu?), och betoningen "för alla folk" är inte minst viktig att komma ihåg. Våra gudstjänster ska inte bara vara till för ursvenskar!
Jag spelade kororgel, piano och läktarorgel i Segersta kyrka ett par mil hemifrån (tyvärr glömde jag mobilen hemma, så det blev inga vackra vinterbilder). "Så skön och ljuvlig är", "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", "Tack o Gud att i din kyrka" + lovsången "Vi prisar dig, vi tillber dig, vi tackar dig för dina verk" i 697:8-versionen. Om någon vill veta vad jag spelade, alltså. "Auf meinen lieben Gott" av J Hanff till postludium - men stackars kyrkvärd som skulle läsa upp tyskan vid de inledande pålysningarna ;o).

Och om sången nån gång skulle tystna,
eller störas av oro och strid,
Herre, öppna på nytt mina ögon,
så jag ser att hos dej är min frid!

Inga kommentarer: