måndag 21 april 2008

Herrens nåd är var morgon ny och andra sånger

Kära påskvänner! Här hemma sjunger vi ibland Margareta Melins fina morgonsång med Leif Lundbergs glada melodi: "Tack min Gud för att jag vaknar / frisk och stark till en ny dag. / Din är dagen, din är solen, / din är jorden, din är jag."

Och ibland sjunger vi första versen på Lina Sandells fina morgonsång med Oscar Ahnfelts svängiga mollmelodi: "Herrens nåd är var morgon ny, / varför skulle vi sörja? / Jordens skuggor, hur snart de fly, / må vår lovsång då börja! / Pris ske Gud, vi mot målet ila, / Jesus följer oss trofast än idag, / bjuder här allt Guds välbehag / och därhemma sin vila."

Det får vi vila i och glädjas åt!

Andra versen på sistnämnda sång behöver förresten bearbetas för att leva vidare - "aga" har fått en så snäv och enbart våldsanknuten definition att ordet knappast är användbart längre. Övriga bearbetningsförslag på äldre sånger kan beskådas i sångsamlingen http://www.sionstoner.blogspot.com/ (Jag knöck namnet från EFS utan att fråga - får väl ändra om nån klagar). De yngre - ofta bättre - sångerna kunde jag dock tyvärr inte ta med där av upphovsrättsliga skäl, därav arbetsnamnet "Gamla Sionstoner". Men jag rekommenderar t.ex. Kyrksång från Verbum och Psalmer i 2000-talet (så får jag lite extra royalty för en översättning av en modernare psalm ;o)

Inga kommentarer: