söndag 22 november 2020

Glad Domssöndag (eller?)!

Påskvänner! 

Sveriges kyrkoledare har visst utlyst en faste- och bönedag idag för alla som kan och vill. (Kardinalen har visst sagt att han inte kan helfasta, men var och en får hitta sin modell). Själv kör jag fasta halva dan, tror jag, (ungefär som när jag skulle på provtagning i torsdags 😮). Egentligen ska man, som pingstledaren Daniel Alm och Karin Wiborn från Sveriges Kristna Råd påpekade, inte gå omkring och berätta hur man fastar (det blir lätt lite religiöst skryt över det). Fast om ärkebiskop Sundberg om den föreslagna hutten ute i köket kunde ryta: "Nej tack, jag skåpsuper inte!" får jag kanske säga att jag inte smygfastar 😃. 
På Efs blir det "Öppen kyrka" kl 11.00-12.30. Kom dit bara om du inte kan låta bli (ni vet hur många det maximalt får bli). Knäfall är anbefallt av kyrkoledarna, men liksom fastan handlar det om att både vilja och kunna. Man får ju som Manasse "böja sina hjärtans knän" också. Även hemmavid. Vi i Njutånger ber särskilt för en svårt covid19-sjuk vän. Och tackar för varje syrerikt andetag vi själva får ta. (Har ni förut lika ofta tänkt på att varje andetag med frisk luft är som ett glas friskt, kallt vatten?).
Glad Domssöndag på er alla hur som helst! Än varar nådens tid. Och som de säger i sportsammanhang: domaren dömer! (Inte vi). https://domedagspsalmer.blogspot.com/   Och pröva och begrunda gärna S:t Lars ungdomssekreterare Jim Lagerlöf, tidigare präst här i Hudiksvall - vilken förlust för vår kyrka och våra ungdomar att han gick till Rom. (Nog för att han lutade åt det hållet och vissa säkert VILLE bli av med honom - men med rätt, i stället för styvmoderlig, behandling av en politiskt styrd kyrka kunde han ha blivit en god evangelisk präst).


Inga kommentarer: