UR MATTEUSEVANGELIET
”Huggormsyngel,
vem har sagt er att ni kan slippa undan den kommande vreden? Bär då sådan
frukt som hör till omvändelsen. Och tro inte att ni bara kan säga er: Vi har
Abraham till fader. Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham ur dessa
stenar. Redan är yxan satt till roten på träden. Varje träd som inte bär
god frukt skall huggas bort och kastas i elden. Jag döper er med vatten
för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och
jag är inte värdig att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er med helig
ande och eld. Han har kastskoveln i handen och skall rensa den tröskade
säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som
aldrig slocknar.” (Johannes Döparen)
”Ni
har hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte dräpa; den
som dräper undgår inte sin dom. Men jag säger er: den som blir vred på sin
broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att
ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld.”
(Jesus)
”Om
ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är
bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas
i helvetet. Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta
den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än
att hela kroppen kommer till helvetet.” (Jesus)
”Gå
in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder
till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är
trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Akta
er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt
inre är rovlystna vargar.” (Jesus)
”Inte
alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara
de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till
mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i
ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem
som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’”
(Jesus)
”Var
inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i
stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet.” (Jesus)
”Var
och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför
min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom
skall jag förneka inför min fader i himlen.” (Jesus).
”Tro
inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan
med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter
mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall
bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte
värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är
inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter
mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista
det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.” (Jesus)
”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty
om de underverk som har utförts hos er hade skett i Tyros och Sidon, så hade
dessa städer för länge sedan omvänt sig i säck och aska. Men jag säger er:
för Tyros och Sidon skall det bli lindrigare på domens dag än för er. Och
du, Kafarnaum, skall du kanske bli upphöjt till himlen? Nej, du skall störtas
ner i dödsriket. Ty om de underverk som har utförts i dig hade skett i Sodom,
så hade staden stått kvar ännu i dag. Men jag säger er: för Sodoms land
skall det bli lindrigare på domens dag än för dig.” (Jesus)
”Därför
säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men
hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot
Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden
får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande. Antingen
får ni säga att trädet är bra och frukten bra, eller att trädet är dåligt och
frukten dålig; på frukten känner man trädet. Huggormsyngel, hur skulle ni
kunna säga något gott, ni som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt
av. En god människa tar fram det som är gott ur sitt goda förråd, och en
ond människa tar fram det som är ont ur sitt onda förråd. Men jag säger er
att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens
dag. Efter dina ord skall du frias, och efter dina ord skall du fällas.”
(Jesus)
”Detta
onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat
tecken än Jona-tecknet. Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens
buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre
dagar och tre nätter. Folk från Nineve skall uppstå vid domen tillsammans
med detta släkte och bli dess dom. Ty de omvände sig vid Jonas förkunnelse, men
här finns något som är förmer än Jona. Söderns drottning skall uppstå vid
domen tillsammans med detta släkte och bli dess dom. Ty hon kom från jordens
yttersta gräns för att lyssna till Salomos vishet, men här finns något som är
förmer än Salomo. När den orena anden lämnar en människa vandrar den genom
vattenlösa trakter och letar efter en plats att vila på men hittar
ingen. Då säger den: Jag vänder tillbaka till mitt hus som jag lämnade.
När den så kommer och finner det ledigt och städat och snyggt, går den
bort och hämtar sju andar till som är värre än den själv, och de följer med in
och slår sig ner där. För den människan blir slutet värre än början. Så skall
det också gå för detta onda släkte.” (Jesus)
Han
lät dem höra en annan liknelse: ”Med himmelriket är det som när en man hade
sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde
ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och
gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och
sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då
ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade:
’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan
ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa
tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem
som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att
eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’ - - - ”Den som sår den goda
säden är Människosonen, åkern är världen, den goda säden är rikets barn,
och ogräset är det ondas barn. Fienden som sådde det är djävulen.
Skördetiden är världens slut, och skördefolket är änglarna. Som när
ogräset rensas bort och eldas upp skall det bli vid världens
slut. Människosonen skall sända ut sina änglar, och de skall rensa
hans rike från alla som förleder människorna och bryter mot lagen, och de skall
kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder. Och
då skall de rättfärdiga lysa som solen, i sin faders rike. Hör, du som har
öron. (Jesus)
Med
himmelriket är det också som när man lägger ut ett nät i sjön och får fisk av
alla slag i det. När det är fullt drar man upp det på stranden och sätter
sig ner och samlar den goda fisken i korgar och kastar bort den dåliga. Så
skall det bli vid världens slut. Änglarna skall gå ut och skilja de onda från
de rättfärdiga och kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta
och skära tänder. (Jesus)
”Håll
dig på din plats, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds
utan människors.” (Jesus)
”Men
den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om
han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. Ve dig,
värld, med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa
genom vilken de kommer. Om din hand eller din fot förleder dig, så hugg av den
och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller
ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll. Om
ditt öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för
dig att gå in i livet enögd än att kastas i helvetets eld med båda ögonen i
behåll. Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att
deras änglar i himlen alltid ser min himmelske faders ansikte.” (Jesus)
”Därför
är det med himmelriket som när en kung ville ha redovisning av sina
tjänare. När han började granskningen förde man in en som var skyldig
honom tio tusen talenter. Eftersom han inte kunde betala befallde hans
herre att han skulle säljas tillsammans med sin hustru och sina barn och allt
han ägde, så att skulden kunde betalas. Tjänaren kastade sig ner och
bönföll honom: ’Ge mig tid, så skall jag betala alltsammans.’ Då kände
hans herre medlidande med honom och lät honom gå och efterskänkte hans
skuld. Men när tjänaren gick därifrån mötte han en annan tjänare, som var
skyldig honom hundra denarer. Han grep honom om strupen och sade: ’Betala
tillbaka vad du är skyldig!’ Den andre kastade sig ner och bad honom: ’Ge
mig tid, så skall jag betala.’ Men han ville inte utan gick därifrån och
lät sätta honom i fängelse tills skulden var betald. När de andra tjänarna
såg vad som hände tog de mycket illa vid sig och talade om alltsammans för sin
herre. Då kallade denne till sig tjänaren och sade: ’Din usling, jag
efterskänkte hela din skuld när du bad mig om det. Borde du inte ha varit
lika barmhärtig mot din kamrat som jag mot dig?’ Och i sin vrede lät hans
herre bödelsdrängarna ta hand om honom tills hela skulden var betald. Så
skall min himmelske fader göra med var och en av er som inte av uppriktigt
hjärta förlåter sin broder.” (Jesus)
”Sannerligen, det är svårt för en rik
att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel
att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” (Jesus)
Jesus
gick till templet och drev ut alla som sålde och köpte där. Han välte omkull
borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde
duvor, och han sade till dem: ”Det står skrivet: Mitt hus skall
kallas ett bönens hus. Men ni gör det till ett rövarnäste.”
”När
kungen kom in för att se sina gäster upptäckte han en man som inte var klädd i
bröllopskläder. Han sade: ’Min vän, hur kan du vara här utan att ha
bröllopskläder på dig?’ Mannen kunde inte svara. Då sa kungen till
tjänarna: ’Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret där
ute. Där skall man gråta och skära tänder.’ Många är bjudna, men få är
utvalda.” (Jesus)
Ve
er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för
människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni
inte in. Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav
för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till
ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva. (Jesus)
Ve
er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som rengör utsidan av bägaren och
skålen, medan de inuti är fulla av vinningslystnad och omåttlighet. Du
blinde farisé, gör först bägaren ren inuti, så blir också utsidan ren. Ve er,
skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser
de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. På
samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre
är fullt av hyckleri och orättfärdighet. (Jesus)
Ve
er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna
och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra
fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas
blod. Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade
profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. Ormar,
huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? (Jesus)
Därför
skall jag sända er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem kommer ni
att döda och korsfästa och andra kommer ni att piska i era synagogor och jaga
från stad till stad. Så skall allt rättfärdigt blod som utgjutits här på
jorden komma över er, alltifrån den rättfärdige Abels blod till blodet från
Sakarja, Berekjas son, som ni mördade mellan templet och
altaret. Sannerligen, alltsammans skall detta släkte få svara för. (Jesus)
När
ni ser den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel har talat om stå på
helig plats (må den som läser fatta det rätt), då måste de som bor i
Judeen fly upp i bergen. Den som är på taket skall inte gå ner och hämta
vad han har i huset, och den som är ute på åkern skall inte vända tillbaka
och hämta sin mantel. Ve dem som väntar barn eller ammar i den
tiden. Be att ni slipper fly under vintern eller på sabbaten. Ty det
skall bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till
denna dag och inte heller kommer att finnas. Och om inte den tiden
förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer
den tiden att förkortas. Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är
han, så tro det inte! Falska frälsare och falska profeter kommer att
uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda. Nu
har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra: Han är ute i öknen,
så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det inte. Ty liksom
blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid
Människosonens återkomst. Där kadavret ligger, där samlas gamarna.”
(Jesus)
”Strax
efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken.
Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall
Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop,
och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor
härlighet.” (Jesus)
”Som
det var i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst. Under tiden
före floden åt man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då
Noa gick in i arken, och ingen visste något förrän floden kom och förde
bort alla. Så blir det också vid Människosonens ankomst. Då är två män ute
på åkern; den ene tas med och den andre lämnas kvar. Två kvinnor är vid
kvarnen och mal; den ena tas med och den andra lämnas kvar. Håll er därför
vakna, ty ni vet inte vilken dag er herre kommer. Det förstår ni ju att om
husägaren visste vid vilken tid på natten tjuven kom, skulle han hålla sig
vaken och hindra honom från att bryta sig in i huset. Därför måste också
ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen.” (Jesus)
”Tänk
er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över
tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans
herre kommer och finner att han gör vad han skall. Sannerligen, han skall
låta honom ta hand om allt han äger. Men om det är en dålig tjänare, en
som tänker: Min herre dröjer, och så börjar slå de andra tjänarna och äter
och dricker med de druckna, då skall hans herre komma en dag när han inte
väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och
låta honom dela lott med hycklarna. Där skall man gråta och skära tänder.”
(Jesus)
”Var
och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från
honom skall tas också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i
mörkret där ute.’ Där skall man gråta och skära tänder.” (Jesus)
”När
Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall
han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför
honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från
getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till
vänster.” (Jesus)
”Sedan
skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni
förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag
var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig
inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och
ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då
kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller
törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig
utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort
för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa
skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.” (Jesus)
”Människosonen
går bort, som det står skrivet om honom, men ve den människa genom vilken
Människosonen blir förrådd! Det hade varit bäst för den människan om hon aldrig
hade blivit född.” (Jesus)
UR
UPPENBARELSEBOKEN
Så säger Guds son, han
som har ögon som eldslågor, och hans fötter liknar gyllene brons: ”Jag
känner dina gärningar, din kärlek och din tro, ditt tjänande och din
uthållighet och vet att dina senaste gärningar är fler än de första. Men
det har jag emot dig, att du låter kvinnan Isebel hållas, hon som kallar sig
profet och lär och förleder mina tjänare att bedriva otukt och äta
offerkött. Jag gav henne tid att vända om, men hon vill inte vända om från
sin otukt. Se, jag skall lägga henne på sjukbädden, och dem som horar med
henne skall jag låta drabbas av svåra lidanden om de inte vänder om från hennes
gärningar. Och hennes barn skall jag döda med pest. Och alla
församlingarna skall förstå att jag är den som rannsakar njurar och hjärtan och
som skall ge var och en av er vad hans gärningar är värda.”
Så säger han som har
Guds sju andar och de sju stjärnorna: ”Jag känner dina gärningar, det heter om
dig att du lever, men du är död. Vakna upp och stärk det som finns kvar
och som var nära att dö. Ty jag har funnit att dina gärningar inte håller
måttet inför min Gud. Kom ihåg vad du har hört och tagit emot, och bevara
det och vänd om. Ty om du inte vaknar skall jag komma som en tjuv, och du skall
inte veta vilken stund jag kommer över dig.”
Så säger han som är
Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse: ”Jag känner
dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller
varm! Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag
spy ut dig ur min mun.”
Och när Lammet bröt det
femte sigillet såg jag under altaret själarna av dem som hade blivit slaktade
för Guds ord och sitt vittnesbörd. Och de ropade med hög röst: ”Hur länge,
du helige och sannfärdige härskare, skall du dröja med att hålla dom och
utkräva hämnd för vårt blod på jordens invånare?” Och åt var och en gavs
en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills
deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt
fulla antal.
Och jag såg när Lammet
bröt det sjätte sigillet. Och det kom en väldig jordbävning, och solen blev
svart som en tagelsäck, och hela månen blev som blod. Och himlens stjärnor
föll ner på jorden, liksom höstfikonen faller från trädet när det skakas av
stormen. Och himlen drogs undan som när en bokrulle rullas ihop, och alla
berg och öar flyttades från sina platser, och jordens kungar och de höga
herrarna och härförarna och de rika och mäktiga och alla, slavar som fria,
gömde sig i hålor och bland klippor i bergen och sade till bergen och
klipporna: ”Fall över oss och göm oss för honom som sitter på tronen och för
Lammets vrede. Ty deras stora vredesdag har kommit, och vem kan då bestå?”
Och de sju änglarna med
de sju basunerna gjorde sig redo att blåsa i dem. Den förste blåste i sin
basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och slog ner på jorden, och en
tredjedel av jorden brändes av, och en tredjedel av träden brann upp, och allt
grönt gräs brann upp. Den andre ängeln blåste i sin basun. Då var det som om
ett stort brinnande berg slog ner i havet, och en tredjedel av havet blev till
blod, 9en tredjedel av alla levande väsen i havet
dog, och en tredjedel av alla fartyg gick under. Den tredje ängeln blåste i sin
basun. Då föll en stor stjärna från himlen, brinnande som en fackla, och den
föll på en tredjedel av floderna och på vattenkällorna. Och stjärnans namn
är Malört. En tredjedel av vattendragen blev till malört, och många människor
dog av vattnet, därför att det hade blivit bittert. Den fjärde ängeln blåste i
sin basun. Då träffades en tredjedel av solen och en tredjedel av månen och en
tredjedel av stjärnorna, så att tredjedelen av dem förmörkades och dagen miste
en tredjedel av sitt ljus och natten likaså. Och jag såg, och jag hörde
hur en örn som flög över himlens mitt ropade med hög röst: ”Ve, ve, ve över
jordens invånare när de tre andra änglarna snart låter sina basuner ljuda.”
Den femte ängeln blåste
i sin basun. Då såg jag en stjärna som hade fallit från himlen ner på jorden.
Åt den gavs nyckeln till avgrundens brunn. Och stjärnan öppnade
avgrundsbrunnen, och rök steg upp ur brunnen som röken från en stor ugn, och
solen och luften förmörkades av röken från brunnen. Ur röken kom
gräshoppor över jorden, och de fick samma makt som skorpionerna på
jorden. De blev tillsagda att inte skada gräset på jorden, inte heller
någon annan grönska eller något träd utan bara de människor som inte bär Guds
sigill på sin panna. De fick inte döda dem men plåga dem i fem månader,
och plågan som de vållar är som plågan av en skorpion när den stinger en
människa. I de dagarna kommer människorna att söka döden, men de skall
inte finna den. De kommer att önska sig döden, men döden skall fly ifrån
dem.
Den sjätte ängeln blåste
i sin basun. Då hörde jag en röst från hornen på det gyllene altaret inför
Gud, och den sade till den sjätte ängeln med basunen: ”Släpp loss de fyra
änglar som är bundna vid den stora floden Eufrat.” Och de fyra änglar som
hade hållits redo för den timmen och den dagen och den månaden och det året
släpptes loss för att döda en tredjedel av människorna. Antalet man i
deras ryttarhär var tjugo tusen gånger tio tusen; jag hörde deras
antal. Och så här såg jag hästarna och deras ryttare i min syn: de hade
eldröda och blåsvarta och svavelgula harnesk, och hästarna hade huvuden som
lejon, och ur deras munnar kom eld och rök och svavel. En tredjedel av
människorna dödades genom dessa tre plågor, elden, röken och svavlet, som kom
ur deras munnar. Ty hästarnas makt ligger i deras mun och i deras svansar;
deras svansar liknar ormar och har huvuden, och med dem vållar de skada.De
andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte
från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver,
brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände
sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina
stölder.
Den sjunde ängeln blåste
i sin basun. Då hördes starka röster i himlen som sade: ”Herraväldet över
världen tillhör nu vår Herre och hans smorde, och han skall vara konung i
evigheters evighet.” Och de tjugofyra äldste, som satt på sina troner
inför Gud, föll ner på sina ansikten och tillbad Gud och sade: ”Vi tackar
dig, Herre Gud, allhärskare, du som är och som var, för att du har tagit
makten, din stora makt, och blivit konung. Folken vredgades, men din vrede
har kommit och stunden då de döda skall dömas och då du skall löna dina tjänare
profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, höga och låga, och
förgöra dem som förgör jorden.”
”Men ve över jorden och
havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet
att hans tid är kort.”
Hela jorden greps av
beundran för odjuret och följde det, 4och man tillbad
draken för att han hade gett odjuret makten, och man tillbad odjuret och sade:
”Vem är som odjuret? Vem kan strida mot det?” Och det fick en mun som skröt och
hädade, och det fick makt att hålla på i fyrtiotvå månader. Och det
öppnade sin mun för att häda Gud, häda hans namn och hans tält, alla som bor i
himlen. Det fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det
fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. Och alla
jordens invånare skall tillbe honom, var och en som inte från världens skapelse
har sitt namn skrivet i livets bok hos Lammet som blev slaktat.
Och efter dem följde en
tredje ängel som sade med hög röst: ”Den som tillber odjuret och dess bild och
tar emot dess märke på sin panna eller sin hand, han skall få dricka Guds
vredes vin, som hällts upp oblandat i Guds vredes bägare, och han skall pinas
med eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Och röken
från deras pina stiger i evigheters evighet, och de får ingen lättnad vare sig
dag eller natt, dessa som tillber odjuret och dess bild, var och en som tar
emot märket med dess namn. Här behövs uthållighet hos de heliga, hos dem
som bevarar Guds bud och tron på Jesus.”
”Och jag hörde en stark röst ur templet som sade till de sju
änglarna: ’Gå ut och töm de sju skålarna med Guds vrede över jorden.’ Den
förste gick bort och tömde sin skål över jorden. Och det slog upp onda och
svåra bölder på de människor som bar odjurets märke och tillbad dess bild. Den
andre tömde sin skål över havet. Och havet blev till blod som från en död, och
allt liv dog, allt levande i havet. Den tredje tömde sin skål över floderna och
vattenkällorna. Och vattnet blev till blod. Och jag hörde vattnens ängel
säga: ”Rättfärdig är du som är och som var, du helige som har fällt denna
dom. De har utgjutit heliga mäns och profeters blod, och därför har du
gett dem blod att dricka. Det har de förtjänat.” Och jag hörde altaret
säga: ”Ja, Herre Gud, allhärskare, sanna och rättfärdiga är dina domar.” Den
fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med
eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över
dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning. Den femte
tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och
människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina
smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar. Den sjätte tömde
sin skål över den stora floden Eufrat. Och dess vatten torkade bort så att
vägen öppnades för kungarna från Östern. Och jag såg att ur drakens mun
och ur odjurets mun och ur den falske profetens mun kom det tre orena andar som
var som paddor. De är demonandar och kan göra tecken, och de gick ut till
kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens,
stora dag. ”Se, jag kommer som en tjuv. Salig den som vakar och bevarar
sina kläder, så att han inte går naken och blottar sitt kön.” Och de
samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon. Den sjunde tömde
sin skål över luften. Och en stark röst kom från tronen i templet, och den
sade: ”Det har skett.” Och det kom blixtar och dån och åska, och det blev
en väldig jordbävning, så stor att något liknande inte har förekommit så länge
människor funnits på jorden, sådan var jordbävningen och så väldig. Och
den stora staden slets i tre delar, och folkens städer störtade samman. Och Gud
glömde inte det stora Babylon utan gav det bägaren med sin stränga vredes
vin. Alla öar försvann, och bergen fanns inte mer. Och väldiga hagel,
tunga som talenter, föll ner från himlen på människorna. Och människorna hädade
Gud för hagelplågan, ty den plågan var mycket svår.
Sedan såg jag en annan
ängel komma ner från himlen. Han hade stor makt, och jorden lystes upp av hans
härlighet. Och han ropade med stark röst: ”Störtat, störtat är det stora
Babylon. Det har blivit ett tillhåll för demoner, ett näste för alla orena
andar, ett näste för alla orena och avskyvärda fåglar. Ty för hennes
otukts skull har alla folk fått dricka vredens vin, och jordens kungar har
horat med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes makt och lyx.”
Och jag hörde en annan röst från himlen säga: ”Dra bort från henne, mitt folk,
så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor. Ty
hennes synder har tornat upp sig ända till himlen, och Gud har inte glömt det
onda hon har gjort. Ge henne lika för lika, ge henne dubbelt igen för
hennes gärningar. Häll upp dubbelt åt henne i den bägare där hon har blandat
sin dryck. Ge henne lika mycket plåga och sorg som hon själv har omgett
sig med glans och lyx. Hon säger i sitt hjärta: ’Jag sitter som drottning, jag
är inte änka och skall aldrig behöva sörja.’ Därför skall hennes plågor
komma på en enda dag, död och sorg och svält, och hon skall brännas upp i eld.
Ty stark är Herren Gud som har dömt henne. Och jordens kungar, som har levt med
henne i otukt och lyx, skall gråta över henne och klaga när de ser röken från
bålet och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga:
’Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen
kommit över dig.’
Och jag såg odjuret och
jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt
på hästen och mot hans här. Och odjuret togs till fånga och likaså den
falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot
dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som
brinner av svavel.
Och djävulen som
förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske
profeten, och de skall plågas dag och natt i evigheters evighet. Och jag såg en
stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför
honom, och det fanns inte längre någon plats för dem. Och jag såg de döda,
höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok
öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter
sina gärningar. Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden
och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter
sina gärningar. Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön.
Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte
fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.
De fega och otrogna och
skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare,
deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra
döden.
Se, jag kommer snart och
har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och O,
den förste och den siste, början och slutet. Saliga de som tvättar sina kläder
rena. De skall få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess
portar. Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och
mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den.
Jag vittnar för var och
en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud
tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. Och om någon tar
bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans
del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar