söndag 29 mars 2020

Grattis, biskop de facto Stefan Gustavsson!

Påskvänner!

Stefan Gustavsson (@SGustavsson) | Twitter
(bild snodd från Stefans twitterkonto, hoppas det är okej!).

Det är inte bara jag och danska dronning Margrethe som lider av att våra födelsedagskalas måst ställas in så här i coronatider. Idag fyller Efs-aren Stefan Gustavsson 60 år, och jag vill gärna gratulera! Jag har följt honom sedan han var 30 år och generalsekreterare för Credo/SESG (då var jag alltså 20) och har haft stort utbyte av det han skrivit. Även när han debatterade på Akademiska Föreningen i Lund - där jag studerade historia och litteraturkunskap där 1992-95 - njöt jag av både hans ämabla sätt och stringenta argumentation, trots att jag dåförtiden inte delade hans kristna tro.

Hans lillebror Henrik hade kanske ännu större betydelse för mig på den tiden (han bodde på Kristna Föreningen Filippi i Lund och jag på Laurentiistiftelsen, tillagt 30/3), som diskussionspartner när jag alltså på allvar ifrågasatte den kristna tron. Men Stefan har ju allt eftersom kommit med böcker som "Kristen på goda grunder", "Gör som Gud: bli människa" (ny upplaga under titeln "Här för att stanna"), "Skeptikerns guide till Jesus" (del 1-2) o s v, som alla var väl värda att läsas (och läsas om). Särskilt när jag ett antal år senare återvänt till kristen tro och på nytt försökte tänka igenom vad alltihop innebar, men även många år senare, bara för att böckerna var så välskrivna och genomtänkta (även om jag inte kunde följa Stefan i allt, vi hade t o m en liten debatt i tidningen Dagen i början av 00-talet, då vi även träffades öga mot öga i Vasakyrkan i Umeå). De här fyra böckerna hör eller borde höra till "den kristna allmänbildningen". I vårt land åtminstone. Vågar jag påstå.

Kristen på goda grunder : om sanning i en tid av tvivel - Stefan ...encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR...
Skeptikerns guide till Jesus. D 1 : om evangeliernas trovärdighet
Skeptikerns guide till Jesus. D 2 : om Jesu identitet och uppståndelse

Stefan har skrivit otroligt många bra tidningstexter också, även rena "predikoutkast" i tidningen Dagen, ofta klassiskt tredelade. Jag har ofta önskat att åtminstone någon av Svenska kyrkans biskopar vore lika stringent och framåt som förkunnare, apologet och debattör. Därför har jag inte sällan kallat Stefan för "biskop de facto". Här några länkar som skäl för mitt påstående:

Trogen (Dagen 21/9 2007, om kyrkans uppgift)
Nyfiken (Dagen 2/11 2007, om vårt evighetshopp)
Omskakande (Dagen 14/12 2007, om Johannes Döparens förkunnelse)
Stolthet (Dagen 18/1 2008, om Paulus´ möte med Jesus)
Beroende (Dagen 22/2 2008, om den besatte pojken)
Hela listan (Dagen 17/4 2008, om påskens vittnen)
PR-trick? (Dagen 16/5 2008, om vad Jesus sa om sej själv)
Framgångstro (Dagen 27/6 2008, om vad vi ska ha Jesus till)
Vem är du? (Dagen 15/8 2008, om vilka vi är och vem vi tillhör)
Äkta frihet (Dagen 15/9 2008, om kristna och överheten)
Uthållighet (Dagen 31/10 2008, om att hålla ut i långa loppet)
Födas på nytt (Dagen 7/11 2008, om den yttersta tiden).
I Jesu närhet (Dagen 12/12 2008, om Johannes Döparen och hans tvivel)
Avgörande tro (Dagen 23/1 2009, om den romerske officeren)
Uthållig tro (Dagen 6/3 2009, om den kanaaneiska kvinnan)
Startpunkten (Dagen 29/5 2009, om den första pingstdagen)
Att bli sedd (Dagen 21/8 2009, om farisén och tullindrivaren),
Med rätt syn (Dagen 2/10 2009, om att våra namn är skrivna i himmelen)
Gud är vittnet (Dagen 13/11 2009, om yttersta domen)
Ta statskyrkan ända ner i graven (Dagen 6/9 2013, om kyrkovalet)
* Sanningen går före metoden (Dagen 25/1 2017, om Jesus uppståndelse)
Mellandagar erinrar om den andliga striden (Världen idag 28/12 2019, om martyrerna)
Dags för kyrkan att vända åter till kristen tro (Världen idag 4/1 2020, om jungfrufödelsen)
Dags att avslöja myt om självförverkligande (Världen idag 6/2 2020, om att Jesus erbjuder omvändelse, inte ett självhjälpsprogram)

GRATTIS PÅ 60-ÅRSDAGEN, STEFAN! GUD VÄLSIGNE DIG OCH HELA DIN FAMILJ! TACK FÖR ALLT DU GENOM GUDS NÅD FÅTT BETYDA BÅDE FÖR MIG OCH ANDRA!  KEEP UP THE GOOD WORK! 

Inga kommentarer: