måndag 12 september 2016

Rosenius på bönhuset

Påskvänner!

Blev ombedd att leda bönestunden på bönhuset ikväll i ordinarie ledares frånvaro. Passade då på att läsa Jer. 15:16 (i lite olika översättningar) med utläggning ur Rosenii dagbetraktelse för den 12 september. 

Föråldrad utläggning? Icke. Ett välbehövligt memento också till oss senare tiders kristna. (Liksom i ännu högre grad själva profetordet).

Kom också ihåg Rosenius kända påminnelse om att läsa ordet, höra ordet, sjunga ordet, bedja ordet, Andens ord, under bön om Anden, "och se, han skall icke utebliva"!

En välsignad bönestund.

Vadhelst här i världen bedrövar min själ,
med Jesus och ordet det alltid blir väl.
Och om jag ej känner min lycka alltid,
i tron på Guds ord har jag ändå Guds frid.
Ack, saliga ro
på Jesus få tro
och äga Guds ord i sitt bo!

3 kommentarer:

SigridL sa...

Riktigt bra
Ska utebli flera gånger...

Andreas Holmberg sa...

Nej, kom tillbaka, Sigrid! Du brukar ju läsa något av Petrus, och det är väl ännu bättre än Calle (och t.o.m. Jeremia, tycker jag!). Dessutom uppskattar jag din profetiska gåva och lyssnar gärna till dig. Jag "fuskade" eftersom jag var dåligt förberedd - och faktiskt lyckades få fram corosenius.blogspot.com på mobilen ;o)

SigridL sa...

Tack
Behöver då och då att någon säger det där. Det liksom hjälper en att gå vidare.