måndag 19 november 2007

Vissa EFS:are positiva till vissa folkutrotningar?

Ojojoj. Ja jag säger då det.

Det är absolut modigt av Olof Edsinger att ta upp ett ohyggligt svårt ämne. Gustav Börjesson i Sätila gjorde det också för några år sedan med boken "Herren ska strida för er", men det var en ganska tunn bok med mest andliga tillämpningar. Jag har inte läst boken "Krigen i Gamla Testamentet" än - det var ju "släppfest" i Betlehemskyrkan nu i kväll kl. 19.00. Men jag har en hemsk misstanke om att den gode Olof, liksom kvällens sekundant Stefan Gustavsson tidigare gjort, försöker ge sej på den totalt omöjliga uppgiften att försvara somliga av historiens försök till folkutrotningar. Nämligen dem som beskrivs i t.ex. 5 Mos. 7, Josua eller 1 Sam. 15.

Och det går inte. De är totalt oförsvarliga. Mose upplevde ju - riktigt nog - att Guds heliga lag krävde utrotning även av det egna, judiska folket. Men valde att gå in i förbön och ställa sej ivägen för den totala utplåningen, och är där en stor förebild till Jesus. (Läs 2 Mos. 32!). Så borde han ju ha gjort även beträffande t.ex. amalekiterna. Det vore intressant att få veta hur judiska rabbiner, t.ex. Morton Narrowe, ser på folkutrotningstexterna i GT.

"Ganom Moses blev lagen given - nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus." (Joh. 1:17)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Har nuläst Edsingers inlägg i Dagen, länkad från LIDS, och bestämt mig för att jag får nog läsa boken innan jag kommer med någon åsikt i den här frågan. Lät inte det ganska klokt tänkt?

Andreas Holmberg sa...

Jo - det gör det. Men min "förförståelse" eller "förfarhåga" av/om vad Olof har skrivit grundar sej på vad jag vet att Stefan redan har skrivit i ämnet. Och om Stefan backar upp Olof är jag fruktansvärt rädd att även Olof gått för långt i försvar för det oförsvarliga. Men visst - Stefan KAN ha ändrat sej sedan 2001. Och Olof KAN ha andra åsikter än Stefan (både 2001 och 2007). Men Olofs inlägg i Dagen varslar ju inte precis om någon större kritisk eller evangelisk distans till lagens tidsålder, eller hur?

Jag har dock redan beställt boken, för visst ska vi låta Olof tala till punkt. Jag har mer än gärna fel i mina farhågor och blir mer än gärna glatt överraskad. Nu har jag i alla fall gjort reklam för boken!

olofedsinger sa...

Bröder!

Man kan också se det så här: Jag har nu skrivit den första systematiska behandlingen av detta oerhört brännande ämne på nordisk mark, dessutom med många referenser till det aktuella forskningsläget. Det är ju en utmärkt möjlighet både för er och andra att tänka igenom era egna resp ståndpunkter i frågan.

En öppet redovisad argumentation, som den jag driver i min bok, borde ingen kristen behöva vara rädd för. Det jag själv är rädd för är snarare att vi läser både GT och NT med så färgade glasögon att vi missar saker som vi faktiskt inte har råd att missa. Kopplingen mellan domen och Jesu återkomst å ena sidan, och krigen i GT å andra sidan, visar sig t ex vara betydligt starkare än jag själv trodde innan jag började skriva. Frid!

/Olof Edsinger