onsdag 28 november 2007

Lammet och Lejonet

Det har väl inte undgått någon att jag är djupt bekymrad, ja, upprörd över Olof Edsingers senaste bok. Jag skulle helst önska att den drogs tillbaka från förlaget. Det är inte bara det att jag finner det upprörande att använda Jesus som försvar för vissa av historiens folkutrotningar, utan det är också det att jag är orolig för att många av Olofs viktiga huvudpoänger nu kommer att misstänkliggöras.

Som t.ex. detta att Jesus inte bara är Lammet utan också Lejonet, att han verkligen ska komma tillbaka för att hålla dom o.s.v. (Hur tydligt framhölls det där sista i DIN kyrka i söndags?). Boken hade gärna fått heta LAMMET OCH LEJONET (blir det en ny upplaga är namnet rätt givet, tycker jag) fokusera mer på Jesus och den slutliga domen - ständigt aktuell men särskilt så här vid kyrkoårets slut - och gärna ha med vissa jämförelser och trådar till GT utan hårddragningar och överbetoningar.

2 kommentarer:

Unknown sa...

I ditt förra inlägg om boken hade du inte ännu läst den, utan bara upprörts över att den skrivits. Har du läst den nu?
Har din uppfattning befästs eller förändrats av att läsa den?

Andreas Holmberg sa...

Ja, jag har läst den och jag måste tyvärr säga att mina farhågor besannades. Olof sätter bibelsynen före kristologin, d.v.s. han försöker rädda bibeln genom att föra i bevis att Kristus godkände eller som Guds eviga ord rent av initierade folkutrotningarna som beskrivs - och inser inte att han därigenom sätter hela Jesus goda namn och rykte i fara. För skulle Olof ha rätt skulle Jesus inte vara värd vårt förtroende.