tisdag 30 maj 2023

Tredjedag Pingst

Påsk- och pingstvänner!

Glad Tredjedag Pingst! Enligt min psalmvalslista från 1697 ska följande då rätt nyskrivna psalm (från 1691) sjungas denna helgdag, till hovkapellmästare von Dübens fina melodi (ursprungligen till texten "Stäm nu upp, ni sångarinnor"):
 


Utjämnad koral, i koralböckerna 1820-1986:


1. Jesus är min vän den bäste,
vilkens like ingen är.
Skulle jag då som de flesta
överge den vännen här?
Ingen ska mej kunna skilja
ifrån den mej har så kär.
Vad han vill, det ska jag vilja
alltid här och evigt där.

2. Domen, döden för mej led han,
ingen ska fördöma mej.
Hos sin Fader för mej ber han,
aldrig ska han glömma mej.
Vem är då som vill anklaga
den som Jesus utvalt har?
Vem kan ifrån honom draga
den han tagit i försvar?

3. Jag är viss och därpå litar:
varken fara eller nöd
ska mej från min Jesus slita,
inte liv och inte död.
Inga andemakters vilja,
fjärran eller nu och här,
ska mej från Guds kärlek skilja
som i Jesus Kristus är.

Inga kommentarer: