söndag 21 oktober 2012

Spelning i Hög och musikalen Messias idag samt missionsauktion i november

Påskvänner!

Idag ska jag spela orgel i Högs kyrka - det blir psalmerna 180, 10, 294 och 288 plus en till som jag har glömt bort! (Memorerade listan när jag tog emot den på barnens skolgård i telefon, men skulle naturligtvis ha skrivit upp den också!).

Nå, det ska nog gå vägen. Högs kyrka är kanske landskapets äldsta - en liten stenkyrka mitt ute på slätten vid Hornån väster om Hudiksvall. När landet höjde sej ur havet hamnade bygdens centrum vid vattenvägarna i Forsa istället, men Hög är fortfarande en vacker bygd, och Högs kyrka är kanske särskilt känd för Höghandskriften, en medeltida mässbok med noter till exempelvis "Herre förbarma dig" och andra liturgiska partier som vi fortfarande gärna använder.

Dessutom kommer troligen den berömda Forsaringen (som man tror är Nordens äldsta bevarade lagtext) ursprungligen just ifrån Hög.

I eftermiddag blir det två föreställningar i Iggesunds vita kyrka (17.00 och 18.30) av musikalen Messias som vår uppskattade organist och körledare Mats Hylander har skrivit både text och musik till, utifrån C S Lewis´ tänkvärda frågeställning: Var Jesus - som gjorde så oerhörda anspråk - Guds Son, en bedragare eller en galning?

F.ö. har jag blivit anlitad som missionsauktionist i EFS Njutånger den 29 november. Hur ska detta sluta? Första, andra, tredje...


Inga kommentarer: