lördag 23 september 2023

Lettlandsföredrag och söndagsgudstjänst

Påskvänner!

För nio dagar sedan höll jag ett föredrag om S:t Franciskus på församlingsgården i Iggesund. För fem dagar sedan höll jag ett föredrag på Efs i Njutånger om min lettlandsresa i augusti (kan berätta mer sen). Imorgon blir det gudstjänst kl 11 på Efs i Njutånger, och alla är hjärtligt välkomna. Jag varken spelar, predikar eller leder gudstjänsten, men är, som jag brukar säga, med i "stora allsångskören". Vår diakon Magdalena Olsson predikar och vår kantor Ingrid Svensson spelar. Stina Borgström leder mötet. (Triss i damer!).

Glad påsk, kan man faktiskt säga. Inte bara för att varje söndag är en liten påskdag, eller för att vi är påskvänner, utan för att 16 söndagen efter Trefaldighet brukar kallas just "Höstens påsk" eller "Lilla påsken", då alla tre årgångarnas evangelietexter handlar om hur Jesus väcker upp en död person till jordelivet igen. 

Evangeliet om hur Jesus väcker upp synagogföreståndarens 12-åriga dotter från döden - som vi läser imorgon - hade även stor betydelse för Efs "mamma", prästdottern Lina Sandell, som vid 12 års ålder steg upp från sin sjukbädd under hösten (den 17 november 1844) efter att ha läst om Jairus´ dotter i kyrkopostillan medan övriga familjen var i kyrkan. Hon upplevde att Jesus´ ord: "Lilla flicka, jag säger dej: stå upp!" var riktade direkt till henne, och benen bar igen efter en lång sjukdomsperiod (till följd av tyfus). När familjen kom hem från kyrkan stod hon vid dörren och tog emot dem.

Glad påsk! Kristus lever - underbara ord!

Inga kommentarer: