fredag 28 februari 2020

Fastesånger

Påskvänner!

Det är fantastiskt så många psalm- och sånginspelningar som ligger ute på Youtube nu. Med hela psalmtexter, även de nyare i 1986 års psalmbok! Ja, 100 hittade höjdare blev snabbt 200 och 300 och mer än så (se förra inlägget). Men nu begränsar jag urvalet till ett åttiotal sånger och psalmer som särskilt passar att be eller meditera över nu under fastan. Ca två tredjedelar är från psalmboken. Lyssna på de fina inspelningarna - ofta med vanlig församlingssång - och sjung med själv! (Förslagsvis en ny sång på morgonen och en annan på kvällen - eller också bara några få sånger om och om och om igen ända fram t o m Stilla veckan).

Att få vara försonad med himmelens Gud
Bar du min börda
Bara i dig
Besviken och nådeförlägen
Bevara mitt hjärta, o Herre
Bliv kvar hos mig
Börja om än en gång i mitt liv
De lånade krubba åt armodets son
De låste in Paulus och Silas (Kampsång)
10 Den kärlek du till världen bar
11 Det blod som Jesus göt för mig
12 Det enda som bär
13 Det finns djup i Herrens godhet
14 Det finns så många som kan tycka det är svårt (I alla fall)
15 Det var en man som hette Nikodemus
16 Det är en som har dött istället för mig
17 Dig vi lovsjunger, ärar
18 Ditt ord består
19 Du bar ditt kors, o Jesu mild
20 Du som av kärlek varm
21 Du som kan, du som kan
22 Du är ljus, inget mörker bor i dig
23 Du är min nådastol
24 Ej någon egen värdighet (Ett nådehjon)
25 En liten stund med Jesus
26 Endast av nåd får vi komma
27 Endast kärleken segrar
28 Evige, allsmäktige Gud (Litanian)
29 Framåt, Kristi stridsmän
30 Från Frälsaren på korsets stam
31 Frälsare på korsets stam
32 För att du inte tog det gudomliga
33 Ge kyrkan kraft att höras
34 Ge mig kraft, ge mig mod
35 Gud, i dina händer
36 Guds rena Lamm, oskyldig
37 Gå med Gud
38 Gå varsamt, min kristen
39 Han böjde sig ner i ödmjukhet
40 Han gick den svåra vägen
41 Han var född i en krubba (Biografi)
42 Han är Herre, Jesus är Herre
43 Har det hänt att du ej orkat tro
44 Hela vägen går han med mig
45 Herre, du vandrar försoningens väg
46 Herre, till dig får jag komma
47 Hur underlig är du i allt vad du gör
48 Här en källa rinner
49 I dag, sa han, i dag ska du va´
50 Ifrån alla folk och tungomål (Du är värdig)
51 Jesus, det renaste
52 Jesus från Nasaret går här fram
53 Jesus för världen
54 Jesus Kristus är vår hälsa
55 Kom, helge Ande, Herre Gud
56 Kornet har sin vila
57 Kristus vandrar bland oss än
58 Låt mig få höra om Jesus
59 Kristus är världens ljus
60 Min själ, du måste nu glömma
61 Nu är försoningsdagen
62 När världens Frälsare jag ser
63 Närmare, Gud, till dig
64 O gläd dig Guds församling nu
65 O hur saligt att få vandra
66 Oändlig nåd mig Herren gav
67 På en avlägsen höjd
68 Se, vi går upp till Jerusalem
69 Skåda, skåda nu här alla
70 Som en härlig gudomskälla (Pärleporten)
71 Så älskade Gud världen all
72 Tacka Herren, ty han är god
73 Till det härliga land ovan skyn
74 Tränger i dolda djupen ner
75 Upp, kristen, upp till kamp och strid
76 Vi till ditt altarbord bär fram
77 Vilken underbar trygghet jag nu har
78 Vilken vän vi har i Jesus
79 Vår Gud är oss en väldig borg
80 Öppna mig för din kärlek

Inga kommentarer: