lördag 1 december 2018

Artur Erikson 100 år: Adventskalender lucka 1

Påskvänner!

Detta år är bland mycket annat också Artur Erikson-året. Denne gudabenådade sångare skulle i år ha fyllt 100 år, och då han, i motsats till exempelvis Oscar Ahnfelt, levde i den nära nog perfekta ljudupptagningens och ljudåtergivningens tid, talar och sjunger han verkligen rent bokstavligen ännu, fast han är död. Årets advents-kalender är en Artur Erikson-kalender, och här kommer lucka 1:




Katekesfråga 104: Hur får du varje dag erfara Guds försyn?

3 kommentarer:

SigridL sa...

Det tog rätt lång tid innan jag fattade vilken fantastisk sångare han var. Det var under en ekumeniska vecka här i Njutånger och jag fick helt tänka om. Underbart var ordet. Och han lätta ackompanjemang till sångerna var mycket fint också. Jag minns att jag skämdes lite, tänk att jag inte fattat ...

Andreas Holmberg sa...

Tack för din kommentar, Sigrid! Han upptäcktes tydligen av John Hedlund, korstågspastorn, och slog tydligen igenom nationellt i Hylands hörna (som så många andra på den tiden). Jag har bara hört honom "live" en enda gång - i Stadsökyrkan någon gång för omkring 30 år sedan. Då förstod jag att han inte bara var sångare utan också pastor och evangelist. Han gjorde som Ahnfelt och predikade mellan sångerna (ur Apg 1, minns jag, vilket säger mer om hans predikan mer än om mitt minne). Vi får, fast vi är Efs-are, tacka Gud för missionaren Artur. Jag upplevde honom som katolsk i allra bästa mening, tillhörig hela den svenska kristenheten. Hans främsta egna komposition är väl den underbara melodin till "Från Frälsaren på korsets stam". Hebr. 13:7-8

SigridL sa...

Instämmer