torsdag 24 maj 2018

Harriet Löwenhjelm in memoriam

Påskvänner!



Idag är det 100 år sedan konstnären och författaren Harriet Löwenhjelm avled i TBC på Romanäs sanatorium utanför Tranås. Hennes egenartade, ibland spexartade, diktarstil med sin blandning av humor och allvar, gyckleri och andlig hängivenhet, och därmed med sina många avsiktliga stilbrott, har inspirerat bl a Hjalmar Gullberg. Här är några av hennes bästa dikter i alfabetisk ordning:

Advent, advent
Aldrig skall den breda hopen 
Belsassar är drucken av vin och mätt
Bön mot fariséerna
Du vida jord i fager klädebonad
Jakt på fågel
Nu har, till sist, jag blitt så sjuk och ledsen
Tag mig. Håll mig. Smek mig sakta.
Vem kan längre hålla vakt
Är jag intill döden trött

Katekesfråga 43: Vad menas i fjärde budet med far och mor?

Inga kommentarer: