söndag 25 juni 2017

Den korsfäste avslöjar och utrustar

Påskvänner!

Några missionsföreståndarpredikningar från pingsthelgerna kan väl gå an att återbruka även på Johannes Döparens dag? Som Döparen sa: "Han (Jesus) ska döpa er i helig ande och eld." PS. Jo, Kerstin heter Oderhem utan i. DS.



Från ditt kors du ser, trots kval,
världens öknar blomma
och till himlens fröjdesal
hednaskaror komma.
Bortom graven ser du ljus, 
brustna band och snaror,
hemma i din Faders hus
fullt av frälsta skaror.

2 kommentarer:

Eva sa...

Klickade mig in här just innan jag stänger ner för ett tag (har dum-fån) o det var ju bra!
Jag vågar inte höra hela med mitt kontantmodem men den episteltexten o hennes "programförklaring" inför predikan kommer att få snurra här i tankarna under em - kväll.
O visst kan en pingstpredikan passa, även om denna helgs huvudperson är en av mina favoriter ;)
I mitt huvud började också "Fäst dina ögon på Jesus..." att rulla. Får leta cd!
Så måste jag berätta att jag tänker på Carl-Erik Sahlberg när jag kommer in här o ser till hälsning till påskvänner. Tänker på de människor jag sett med undrande miner när CeS kallar församlingen för pingstvänner :) Han verkade gilla att så göra en liten paus för att sedan konstatera att jul-, påsk- o pingstvänner är vi väl ändå alla?
Eva H

Andreas Holmberg sa...

Ja, visst är vi! ("Fäst dina ögon på Jesus" passar absolut att sjunga här).

La in en predikan till när jag ändå höll på.

Nu ska jag till Långvinds kapell och höra en predikan om Johannes Döparen - eller snarare om Sakarias lovsång och Jesus - för andra gången idag ;o)