fredag 9 augusti 2013

Åter till Brogården

Påskvänner!

Jag hade tänkt referera mera från Brogårdslägret förra helgen. Tyvärr kunde jag av familjeskäl inte delta på lördagen. Fredagen däremot hörde jag två föredrag av Agne Nordlander, ett om "Andens vind över världen" (närmast ett bibelstudium över Apostlagärningarna) och ett om situationen i Etiopien idag, på många sätt glädjande om än inte bekymmersfri. Söndagens timslånga predikan om "Nådens gåvor" (nej, den var inte för lång!) innehöll enligt Agnes utsago en sammanfattning av lördagens två bibelstudier, vilket jag var tacksam över.

Det är lite märkligt att lyssna till Agne Nordlander igen (10 år sen sist - på EFS sommarhem på Backen 2003) och konstatera att på sätt och vis rätt knastertorra, analytiska anföranden kan vara så djupt uppbyggliga (har upplevt detsamma när jag lyssnat till docent Rune Söderlund om rättfärdiggörelsen resp. bönen)! Samtidigt hade jag gärna sett fler tillfällen till frågor och samtal, även kring den rätt allvarliga situation som råder nu, t.ex. i relationen mellan Svenska kyrkan och Mekane Yesus-kyrkan. Det känns lätt lite glädjedödande att ställa de knepiga frågorna - bibelhelgen hölls ju samtidigt som Pride-festivalen! - men samtidigt behöver man ju ventilera saker och ting någonstans. (Högsommarvärmen krävde f.ö. öppna fönster  och god fysisk ventilering!). Kanske fanns det tillfället på lördagen, dagen som jag missade.

Men jag vill gärna tacka alla som gjorde bibel- och missionshelgen möjlig. Jag tänkte i söndags där jag satt vid pianot i kyrksalen att alltsammans blev ett rätt vackert åskådliggörande av dagens texter om församlingens "kroppsfunktioner", där någon lagade mat och någon dukade samtidigt som någon predikade och någon spelade m.m. (jodå, Agne hördes ända in i köket ;o).

Och på fredagkväll hade Gunilla förberett ett tonårsevenemang som inleddes (bra!) med att alla kom in i kyrksalen för att lyssna på Agnes missionföredrag. Sedan blev det lekar och korvgrillning med andakt vid Nianån. Och nu ikväll blev det ännu en ungdomskväll, med inomhusgrillning den här gången p.g.a. ett ständigt strilande regn. Min dotter Hanna ville gärna följa med igen, och vi blev återigen ett väldigt blandat gäng med både killar och tjejer, urinvånare och nyinkomna i vårt land. Rätt mycket tvåspråkigt (svenska-engelska) men det var bara nyttigt. Tack Gunilla m.fl.! Jättebra sätt att utnyttja sommargården på!

Tro och älska, det är saken,
allt på kärlek kommer an.
Kärleken uppfyller lagen,
tron ej annat göra kan.
Den som tror skall salig bliva,
den som älskar livet får.
Gode Jesus, värdes giva
att din kärlek om mig rår!

Och på denna helga grunden,
nu med dig, min Gud och man,
göre Anden mig förbunden
och oss alla med varann.
Låt som grenarna i stammen
oss tillsammans trivas väl!
Jesus, låt i alla lammen
bli ett hjärta och en själ!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hälsning från södertälje och våran gemenskap med Herren för hans blod skull och vi från Finland har haft stor välsignat tid med den Heliga Andens kraft ,att gläjdas och upp uppleva kärlek och tröst in kampen till himlen dagligen,så be för oss med ,tack med välsignelse in kristus ,keijo södertälje