söndag 7 juli 2013

Följ mej

Påskvänner!

Idag är det festhögmässa i Jakobs kyrka! En högmässa som är den inofficiella avslutningen av Oas-mötena i Hudiksvall. Det brukar verkligen bli både fest och allvar, lovsång och rejäl predikan. Och, så klart, nattvardsfirande.

Det ska bli roligt att vara med, men jag är lite nervös inför att på söndagsskolans utomhusavslutning föreställa Jesus som ber att få låna Petrus´ båt. Det är på något sätt betydligt lättare att "vara" Judas eller Petrus. Jag känner som Petrus att jag är "en syndig människa". Mina barn vet det dessutom betydligt bättre än de andra barnen.

Men Paulus, den störste syndaren, sa ju faktiskt: Var mina efterföljare, så som jag är Kristi efterföljare. Tänk om man vågade säga det!

Titta gärna in på Sjunde söndagen efter pingst i kyrkoårsbloggen Kyrkans solvarv.

Än i dag kallar Jesus, Mästaren:
Res dej upp och följ med mej!
I Guds rike finns plats för varenda en.
Res dej upp och följ med mej.
Lämna det som binder dej
- res dej upp och följ med mej -
låt det inte hindra dej
- res dej upp och följ med mej.
Följ mej,
följ mej,
res dej upp och följ med mej!
Följ mej till livets stora mål,
res dej upp och följ med mej.

Inga kommentarer: