tisdag 28 december 2010

Jag var i Narnia med Mattias

Påskvänner!

Läs Narnia-artikeln där Mattias Agnesund börjar så här: "Jag har varit i Narnia." Mattias dog igår, samma dag som jag och mina två äldsta barn var i Edsbyn och såg filmen om "Kung Caspian och skeppet Gryningen". Med 3D-glasögon. (Vísst måste det - apropå det Agnesund skriver om Ward - vara planeten Neptunus som präglar den boken/filmen ;o)
Jag var också i Narnia den där gången på Örebro Missionsskola 1998. En fantastisk vecka med en fantastisk föreläsare (Michael Ward) - och naturligtvis minns jag också Mattias som rullade runt med sina slangar och apparater och otroligt nog var med nästan överallt (alltså även i skogen!).
Jag träffade honom aldrig mer "lajv", men läste desto mer av honom nu under 2000-talet, bl.a. den fantastiska och djupt tänkvärda Ekberg-biografin Blott en afton bor jag här. Filmaren Tom Alandh gjorde i samband med den en dokumentärfilm med samma namn om Mattias Agnesund och hans liv. (Hoppas SVT visar den i repris). Mattias var en viktig röst i både teologi-, kultur- och samhällsdebatt, inte minst som försvarare av människovärdet. Läs gärna Carl-Henrik Jaktlunds text om Mattias i dagens Dagen. Men läs också Mattias´ egen blogg med adventskalender, t.ex. lucka 13 om ljuset i tunneln, som jag kände igen mej själv så väl i (trots avsaknad av direkta handikapp). Vad härligt att den finns kvar i cyberrymden!
Men Mattias hann tyvärr inte göra klart sin doktorsavhandling om Sven Lidman - hans doktorandtjänst skulle gå ut nu våren 2011 och han ville så gärna "knyta ihop säcken". Vi är nog många som gärna skulle vilja läsa även en ofullbordad bok om "Pilgrimen Lidman". Kanske valda delar kan publiceras? Fast jag vet ju att doktorsavhandlingar - och särskilt de två teoriavdelningar som färdigställts - sällan är riktigt läsbara för den breda allmänheten. Det är nog biografin över Ekberg som är och förblir Agnesunds "Magnum Opus".
Vila i frid, Mattias! Vi ses - inte i Narnia, men i "Aslans (=Lejonets) rike".

Inga kommentarer: