lördag 9 september 2017

Nu har Schartau-konferensen börjat!



Påskvänner!

Ingen av oss hinner väl dit om vi inte är där redan - och vi är väl bevars "rosenianer" - men det är onekligen ganska dråpligt att romersk-katolska Kristus Konungens församling i Göteborg idag arrangerar en "Schartau-konferens". Komminister Daniel Willborg har just berättat lite allmänt om Schartau, och om några minuter börjar professor Anders Piltz sitt föredrag "Det stora allvaret." Efter en timme kommer så rektor Fredrik Sidenvalls föredrag om "Nådens ordning". Kl. 11.30 blir det mässa med kardinal Anders Arborelius (vid vilken varken Willborg eller Sidenvall lär få kommunicera) och därefter lunch och panelsamtal. Dagen avslutas kl 15.00 med "gudstjänst" som kardinal Anders Arborelius och komminister Rolf Pettersson leder. Ja, vad ska man säga ;o).

Bra initiativ med en "Schartau-dag"! Det är väl bara lite märkligt att gammalkyrkliga och romerska katoliker också ska ha gemensamma gudstjänster med en mässa där bara värdförsamlingens medlemmar får ta emot nattvarden. Om jag vore Sidenvall och Willborg skulle jag ha ordnat en nattvardsgudstjänst i någon grannlokal under tiden.

Det är i det här läget lite svårt att undvika frågan: "Vad skulle Schartau ha sagt?"




torsdag 7 september 2017

Rakare hållning i äktenskapsfrågan

Påskvänner!

Förre missionsföreståndare Bertil Johansson har nu publicerat en replik på styrelsens svar till honom och hans företrädare Birger Olsson. Även förre styrelseledamoten Bengt "Begis" Gustavsson har i Budis framfört liknande synpunkter. Jag fick ju också in en insändare i senaste Budis ("När införde Efs det könsneutrala äktenskapet?"), dock starkt förkortad efter påbud från redaktören Johan Ericsson som gav mig betydligt mindre utrymme än "Begis" trots att det fanns mycket luft kvar på min del av insändarsidan. Kanske till fördel för läsningen, kanske inte. (Begis har ju trots allt varit styrelseledamot och det är kanske skillnad på folk och fä - eller så vägrade han att korta sin text?).

Så jag publicerar min oförkortade text (från den 19 maj) här så får ni bedöma den själva. Som synes delar jag Bertils krav på förtydliganden utan att dela hans slutsatser i övrigt.


RAKARE HÅLLNING I ÄKTENSKAPSFRÅGAN!

Det är bra att Efs:s styrelse givit ut "Samtalsunderlag och råd kring samlevnad och sexualitet." Det är också bra att den vill stå för en moderat heteronorm, utan homofoba utfall. Även om enskilda formuleringar som alltid kan diskuteras. Jag måste dock konstatera att styrelsen och missionsföreståndaren samtidigt slår fast att också präster som viger två av samma kön måste få verka inom Efs.
Och vad skulle då vi säga om Mekane Yesus-kyrkans ledning visserligen avrådde sina präster från att viga fler än två personer med varandra till äktenskap, men samtidigt försäkrade att även de som gjorde så var välkomna att fortsätta som kyrkans präster? Skulle vi inte anse att kyrkan därmed i praktiken hade accepterat polygama äktenskap, om än den höll sig för näsan aldrig så mycket? Vi måste väl då nu vara ärliga mot dem och säga att vi nu de facto, om än kanske motvilligt, accepterar könsneutrala äktenskap också i Efs?
Men förra missionsföreståndarna Birger Olsson och Bertil Johansson menar nu enligt varsitt öppet brev att en Efs-styrelse inte har mandat att uttrycka ens en så moderat heteronormativitet, utan att den av någon sorts princip måste ställa sig och Efs fullständigt (köns-)neutrala i äktenskapsfrågan. Nå, jag har i 20 års tid hört både fait accompli- och följdriktighetsargument för att äktenskapet måste könsneutraliseras i alla sammanhang, och varje, av mig själv ofta önskat, pastoralt undantagsmedgivande har - precis som mina konservativare vänner förutspått - utnyttjats till att driva igenom rena queerdoktrinerna. Som t.ex. det könsneutrala äktenskapet 2009 och, fr.o.m. 2013, t.o.m. könsneutraliserade könsbegrepp!
Om Efs nu måste könsneutralisera äktenskapet för att staten och Svenska kyrkan (läs: det politiskt dominerade kyrkomötet) har gjort det, då måste vi givetvis ompröva vår relation till Svenska kyrkan. Men jag synar. Bara för att folk som tror att Jesus ruttnat prästvigts eller kanske t.o.m. biskopsvigts i Svenska kyrkan, behöver väl inte missionsföreståndaren och styrelsen acceptera dem som präster i Efs? Och det måste väl även kunna gälla t.ex. präster som gör verkligt homofoba utfall? Eller präster som inte ser man-kvinna-förbundet som vare sig särskilt välsignat eller väldesignat eller värt ens så mycket som ett eget namn? 
Tyvärr lämnar Stefan Holmström nu över en mycket dubbeltydig ståndpunkt i arv till Kerstin Oderhem, som väl också förväntas göra både vår egen kyrkoledning och Mekane Yesus-kyrkans nöjda och glada. För att inte tala om alla våra medlemmar och gamla missionsföreståndare. Men det kan aldrig gå. Risken är att Efs förlorar sin trovärdighet på alla håll och till slut får "bära åsnan".
Andreas Holmberg
Iggesund

Gyllene regeln i Evelina Gards tappning

Påskvänner!

På söndag (som borde heta Diakonisöndagen) utgörs evangelietexten av den gyllene regeln. Lyssna till den i Evelina Gards och Eslövs musikskolas tappning!

lördag 2 september 2017

Till reformationsminnet: Lilla katekesen med 1878 års katekesutveckling.

Bildresultat för Lilla katekesen bilder

Påskvänner!

När katekesen för snart 100 år sedan (1919) togs bort från skolornas kristendomsundervisning, gladdes säkert många åt att slippa en massa utantillplugg. Men att den dessutom alltmer försvunnit ur Svenska kyrkans konfirmandundervisning har gjort en stor del av Sveriges kristenhet dogmatiskt ryggradslös och svenska folket generellt okunnigt om kristendomens elementa. Såväl missionsförbundare som Nils Frykman, som i motsats till P P Waldenström sa sej stämma in i varje ord i katekesen (även den längre "utvecklingen" från 1878), pingstvänner som Lewi Pethrus och C-G Hjelm, som trots en baptistisk dopuppfattning gillade katekesen, samt många av Svenska kyrkans ledare, särskilt bör nämnas kyrkoherde L M Engström i Bolstad, har vittnat om katekesens halt och katekesundervisningens ovärderliga betydelse, utan att därför göra sig till talesmän för själlöst plugg.

Även jag har som konfirmand (1983-84) fått lära mig katekesens huvudstycken och Luthers förklaringar till dem (att jag frivilligt lärde mig även stora delar av 1878 års katekesutveckling får väl mera ses som en kuriositet). Och om än dr Martin Luthers lilla katekes verkligen är liten både i jämförelse med hans stora katekes och 1878 års "korta" katekesutveckling (med 268 frågor och svar, som i många stackars barns ögon säkerligen ökat den i sammanhanget oskyldige dr Luthers skuldbörda), så ser jag det som ett passande firande av den lutherska reformationen att åter publicera hans lilla katekes tillsammans med 1878 års katekesutveckling i något bearbetad form, tillsammans med de bibliska exempel som prostarna Meurling och Ottander tillfogade. Kommentarsfälten under katekesutvecklingens många frågor och svar får gärna fyllas med ytterligare frågor och kommentarer.

Katekesen återger ju evangelisk-luthersk tro och lära [med viss reservation för katekesutvecklingens framställning av sabbatsbudet, anm. 7/9]. Men en intressant fråga i vårt ekumeniska tidevarv är i vad mån den - eller för den delen Luthers psalmer - strider mot katolsk (i betydelsen allmänkyrklig) tro och lära? Kunde kanske vara intressant att samtala om, både oss "lutheraner" emellan och med någon romersk katolik. En ännu intressantare fråga är väl i vad mån den strider mot Svenska kyrkans nuvarande kyrkolednings tro, lära och bekännelse? Finns det kanske en anledning till att katekesen och dess dogmatiskt genomtänkta tillägg - liksom våra bekännelseskrifter över huvud taget - kommit så i skymundan de senaste decennierna?


måndag 28 augusti 2017

S:ta Lydia av Kumla

Påskvänner!

Korvfabrikör Daniel Lithells hustru Lydia i Kumla både tog emot och efterlämnade ett rikt andligt arv. Kanske främst ändå den här sången/psalmen, som faktiskt inte är av hö och strå utan av guld, silver och ädla stenar - ett evigt evangelium på en himmelsk melodi:

lördag 19 augusti 2017

Andliga råd inför hösten

Påskvänner!

Än är det sommar - men Daniel Alms goda råd kan man börja tillämpa redan nu.

måndag 14 augusti 2017

Än är det sommar!

Påskvänner!

Juni kan vara hur kall som helst utan att förmenas sin rang som (mid-)sommarmånad, men så fort det kommer en lite kallare vindil i augusti börjar folk tala om att det blivit höst. Men i fredags hade vi definitivt högsommar här i Hudiktrakten, och idag strålar solen från en klarblå himmel även om det blivit några grader kallare.

Innan jag far med familjen och badar vill jag dela med mej av en 250-årig sommarpsalm. Det finns även många nya fina, t.ex. "Över berg och dal" samt "Nu är det härligt att leva", men de är så upphovsrättsskyddade! Den här är, i lätt bearbetning av undertecknad, skriven av lulepojken Anders Rutström, han som lärde Bellman stava ("han älskade mig mycket", konstaterar Bellman i sin självbiografi) och som blev så här glad och uppspelt en vacker sommardag:

 

1. Kom, ljuva ro och sommarnöje, 
du härlighetens förebild! 
Den tid på denna jord vi dröjer 
förljuvar du och gör så mild. 
Då sjunger Andens näktergal 
i Sarons täcka blomsterdal. 

2. Välkommen hit, du Sions konung 
och herde god för dina lamm, 
som smord med olja, rik på honung 
för hela världen träder fram, 
ger ljuvlig skugga långt ifrån, 
som cedrarna på Libanon. 

3. Du är en evig hälsokälla 
av nåd och liv, av must och märg, 
som aldrig slutar övervälla 
de dinas boning, Sions berg. 
Du är en outöslig brunn 
för varje själ och törstig mun. 

4. Vem är då krank och inte dricker, 
vem är som hör och ej ger akt? 
Vem har en själ och märker icke 
vad Herren, Herren själv har sagt: 
att han till oss har gott behag, 
att nu är salighetens dag! 

5. Nu är en sol för oss uppgången
och vi fått höra nådens röst. 
Vår fiende är evigt fången, 
var mänskosjäl är återlöst. 
Vi i förbund med Herren står
och ännu varar nådens år! 

6. Ni blommor som bekläder jorden, 
ni örter utav tusen slag, 
du fågelsvärm som kvittrar orden 
på vår och eder Konungs dag, 
ni träd och fiskars menighet 
och allt vad jorden nämna vet, 

7. ni stora hav och branta floder, 
ni bäckar klara som kristall, 
ni hårda berg och marmorstoder, 
er enda syssla vara skall 
att tala om en evig hand 
som råder över alla land. 

8. Min hör ni, frälsta mänskosjälar: 
när träd och djur blir glädjens tolk, 
skall vi som varit dödens trälar 
och nu av nåd är Herrens folk 
stå stummare än stock och sten? 
Nej, stäm nu in här var och en: 

*9. Halleluja av hela jorden, 
halleluja av den som tror, 
halleluja av helgons orden, 
halleluja av änglakor, 
halleluja av gammal, ung, 
halleluja för Sions kung!

fredag 11 augusti 2017

Långvind och Brogården

Påskvänner!

Ska strax iväg för att spela på två begravningar. Men i morgon blir det ett dop och en vigsel - och en helgsmålsbön i Långvind om 150-årsfirande Fredrik Arvid Bloom och hans 100-åriga Pärleporten! På söndag blir det högmässa i Enångers gamla kyrka och på kvällen gudstjänst på Efs Brogården i Njutånger. Full huggning, alltså!

Måste bara tillägga att det verkligen var fina samlingar på Brogården (kl 15 och 18) i söndags med Ulla och Gunnar Burman, numera boende i Undersvik. Temat var "Rör vid mitt dolda jag" (SvPs 646) och både Ulla (som talade berörande om livets slut och personliga förluster) och Gunnar (som berättade om Joharifönstret och predikade över Jona bok kapitel 1-2) nådde verkligen fram till sina åhörare. Roland Lundqvist spelade och sjöng. Tack!

söndag 23 juli 2017

Ole Hallesby rumsren inom Efs?

Påskvänner!

Kanske ingenting så tydligt visar skillnaden mellan klassisk väckelseförkunnelse och modernare teologi i Svenska kyrkan och Efs som den norska "Helvetesdebatten" med anledning av Ole Hallesbys radioandakt över dagens evangelietext. (Kom ihåg att Hallesby bara tre år senare aktades värdig att tala i Kungliga Tennishallen på Efs:s 100-årsjubileum!).

Nog är han i gott sällskap som "helvetespredikant". Bl.a. av Frälsaren själv. Är Hallesby tillräckligt luthersk då? Ja, apropå vår konstitutionella oförmåga att vända om kan man väl säga som Zacharias Lindmark i Glommersträsk till en person som förebar den som ett "de obotfärdigas förhinder": Är det Gud eller du som ska göra bättring? Och det strider inte mot luthersk teologi att när Guds ord kommer till oss med sitt mäktiga "Stå upp och gå" (i fysiskt och/eller andligt avseende), då, men också bara då, kan vi verkligen göra det. "Vakna upp du som sover och stå upp från de döda, så ska Kristus lysa fram över dig!"

Läs även Hallesbys föredrag "Vort forhold til vranglaeren" som hölls några år senare.

onsdag 12 juli 2017

Besök från Skåne och födelsedagsfirande i Härnösand

Påskvänner!

Efter att i omkring en veckas tid ha umgåtts med en turistande familj från Skåne far vi nu till Härnösand för att fira Jonatans 13-årsdag hos Erik och Christine (och Ture). Det lär ska regna hela dan, men ett bad i Smitingen måste vi väl ändå ta?