fredag 20 januari 2023

Inlägg på Mikael Mogrens Fb

Påskvänner!

För kännedom: tidigt i morse la jag ut denna kommentar på Mikael Mogrens Fb-sida, under en bild på fyra unga präst- och diakonkandidater som ska vigas av honom nu i helgen.

Fin bild på fina människor! Men problemet med de vigningskrav du infört är att alla nu säkert kan veta att ingen av de vigda ser (eller vågar tillstå att de ser) något särskilt "underbart" (HB86), välsignat och väldesignat med förbundet mellan man och kvinna, eller med att ha en mor och en far (jfr 4 o 6 budet i Stora katekesen). Det är som när barnmorskornas samvetsklausul upphörde: nu kan vi inte tänka att just den där vi tyckte om står för något annat än Staten.

Att de nyvigda inte okvädar andra slags par eller förvägrar dem varje form av förbön eller välsignelse är ju dock bra. Salve venia.

Jag kan även rekommendera den falske biskopen Andreas Holmbergs blogginlägg om Arbetsvägrare. Mitt numera biskopligt klingande namn och det underbart satiriska veckobladet från Grönköping - vars kyrkoherde Hilarius Boklund numera i tidens anda förnekar jungfrufödelsen och menar att Jesus avlades av en timmerman - har hjälpt mej att söka odla min satiriska ådra på ett sätt som knappast fungerar på en seriös blogg som denna. 

Den riktige biskopen Andreas Holmberg får ursäkta, men situationen i Svenska kyrkan idag inbjuder verkligen till besk satir. Både jag och den utomordentligt riktige prästen Lars Gårdfeldt ställer oss ju undrande till hans besked om hand vägra prästviga präster som tror att äktenskapet per kristen definition är ett förbund mellan man och kvinna med hänvisning till att kyrkoråden i Stockholms stift ändå vägrar anställa sådana! Både jag och Lars Gårdfeldt undrar förstås: men om någon församling, en samarbetskyrka med Efs t ex, faktiskt vill anställa en sådan - skulle den riktige biskopen Andreas Holmberg prästviga dem då?

Inga kommentarer: