lördag 11 juli 2020

Susanna, Johanna och Maria Magdalena

Påskvänner!

En annan folklig - eller ska vi säga i god mening barnslig? - visa som passar på Apostladagen är Jan Arvid Hellströms När Jesus kom till oss och gick på jorden, se Youtube-klippen nedan. (Av någon anledning tycker mina barn väldigt mycket om raden "Andreas kunde bara inte prata").

Själv har jag tilldiktat en vers om "apostlarnas apostel" Maria Magdalena och hennes väninnor, av vilka åtminstone Johanna, hustru till Herodes´ skattmästare Kusas, torde ha varit tämligen rik. Det står ju också hos Lukas att de betjänade de övriga lärjungarna med sina ägodelar. Ungefär som Jenny Lind (200 år i år) sponsrade trubaduren Oscar Ahnfelt och utgivningen av hans andliga sånger. (Det är att kunna hantera Mammon, det).




Tilläggssång om brudarna i Lukas 8:

När Jesus kom till oss och gick på jorden,
då ville han ha dom som följde med.
Då såg han några tjejer stå vid vägen
och sa till dom: Nu är jag här, följ med!
Susanna sa: Ja, honom vill jag följa,
för allt han sagt är helt och hållet sant!
Johanna sa: Och jag har gott om pengar!
Maria Magdalena sa: Va´ bra!
Då kan vi gå tillsammans, ni och jag!

Inga kommentarer: