onsdag 3 oktober 2018

Välkomna till Efs på Birgitta-dagen!

Påskvänner!

Söndag 7 oktober kl 17:
BÖN, SÅNG OCH BIBEL
MED BIRGITTA OCH MARIA
I EFS-KYRKAN, NJUTÅNGER

Alla hjärtligt välkomna att fira Birgitta-dagen på EFS!  


Ingen behöver vara rädd för att vi ska be till Birgitta och Maria på söndag (ens om förbön)! Men vi ber MED dem (se Luk. 2!), som predikanten och riksdagsmannen Tore Nilsson brukade säga. Vi ber alltså med Birgitta: 

O Herre, kom snart och lys upp natten. Såsom döende längtar, så längtar jag efter dig. Säg min själ att inget händer, utan att du tillåter det, och att inget som du tillåter är tröstlöst. O Jesus, Guds Son, du som stod tyst inför dem som dömde dig, håll tillbaka min tunga, till dess jag fått besinna vad och hur jag skall tala. Visa mig vägen och gör mig villig att vandra den. Vådligt är att dröja och farligt att gå vidare. Så uppfyll då min längtan och visa mig vägen. Jag kommer till dig, såsom den sårade kommer till läkaren. Giv, o Herre, mitt hjärta ro.

Och vi sjunger:




1. Du som är morgonrodnadens klarhet
lyser nu upp både himmel och jord.
Bortdrivet, skingrat är jordlivets mörker,
och alla himlar får ljus ifrån dej.
Ja, så som ljuset går fram ifrån solen,
så strömmar misskund och nåd ifrån dej.

2. Du är en rikt överflödande källa,
bräddfylld av nåd till de nödställdas hjälp.
Genom din kärlek, som dragit mej till dej,
de som är döda i synd ska få liv.
Ja, både sotsvarta, lata och kalla
ska i din blödande kärlek få liv.


Text: Birgitta Birgersdotter (1303-1373), bearb. A.H. 2010
Musik: Joël Blomqvist, alt. folkmelodi (efter Sionsharpan)


Katekesfråga 85: Vad menas med trons artiklar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men varför skulle någon vara rödd för att be till den heliga Birgitta eller något annat helgon? Vi på jorden och de som gått före oss är en enda gemenskap. På Birgittahögtiden sjunger vi gärna psalm 136 som kan användas för olika helgon: Helga Birgitta bed för oss att Gud må sitt folk förskona, att Kristi liv och hans bittra död må skänka oss livets krona. Helga Guds moder och helga Birgitta bed för oss hos Sonen. Alla Guds trogna, martyrer och helgon, bed för folken på jorden. Kyrie elei! Kristus Guds Son, himlen ger du din kyrka.

Jonas M

Andreas Holmberg sa...

Hej Jonas! Utan att vara direkt rädd kanske jag inte vill slösa tid på att prata med någon som jag inte har något löfte om att de hör mej. Då är det väl bättre att gå till S:ta Sigrid Lundqvist eller S:ta Margareta Hådell här i Efs som jag vet hör mej och kan be till Gud för mej i Jesu namn - jo, det smäller lika högt som om S:ta Maria ber i Jesu namn - medan jag t o m kan höra på (det är väldigt trosstärkande att veta att de hör mej och att Gud hör dem!). Sen får förstås både S:ta Birgitta Birgersdotter och S:ta Maria Joakimsdotter eller kanske S:t Carl Olof Rosenius ändå be för mej precis hur mycket de vill och orkar.

De andliga riskerna - som inte ens en romersk katolik kan förneka eftersom S:ta Maria ju åtminstone i princip är möjlig att avguda - med att sjunga hymner till Maria eller be vissa devota Mariaantifoner behöver jag inte gå in på här. Men tack för responsen Jonas - hoppas du gillar att vi i Efs ber MED Maria och Birgitta iaf!