söndag 28 augusti 2011

Kyrkligt idiottest

Påskvänner!

Idag på morgonen ska jag utnyttja min demonstrationsfrihet här på Mellansels folkhögskola, liksom jag tänker göra det vid biskopsvisitationen i Bollnäs på onsdag/torsdag och på mötet med Svenska kyrkans ledning (knappast dock ÄB) här i Mellansel den 19 september.
Dels har jag en svamputställning med skyltarna
ALLA SVAMPAR SOM SMAKAR MILT ÄR BRA MATSVAMPAR
DET FINNS INGEN DÖD SOM EJ BYTES I GLÄDJE
DET FINNS INGEN SVAMP SOM EJ KAN GÖRAS ÄTLIG
ALLA RELIGIONER LEDER TILL GUD MEN JESUS ÄR VÄGEN FÖR MEJ
ALLA SVAMPAR ÄR NYTTIGA MEN KARLJOHAN ÄR MIN FAVORIT
Dels presenterar jag följande "visitationstipsrunda", även kallad ett
KYRKLIGT IDIOTTEST
varmed man torde kunna skilja en biskop från en stiftschef, en präst från en tjänsteman i statliga salighetsverket, en evangelisk-luthersk lekman från en politruk och en journalist från en nyttig idiot.

(Svarsalternativ: 1=sant, X=vet ej, 2=falskt)

1. Det finns ingen död som ej bytes i glädje
2. Svenska kyrkan är skild från staten
3. Alla kyrkor i Sverige är frikyrkor
4. (S), (C), (M) är kristna, frikyrkliga partier
5. Svenska kyrkans mission har bara bytt namn
- än finns den och verkar för att nya folk ska bli kristna
6. Uppspårning och avlivning av foster med Downs syndrom
är väl inte så mycket att bråka om
7. Man+kvinna-föreningen är varken särskilt välsignad
eller särskilt väldesignad
8. Det finns ingen särskild vits med att ha en mamma
9. De som tror att det finns en särskild vits med att ha en mamma
är homofober och förnekar alla människors lika värde
10. En del män kan ju också föda barn
11. De som inte tror att en del män kan föda barn vill
tvångssterilisera folk och förnekar alla människors lika värde
12. KO 41 betyder ”Kyrkomötes-Olle(S) 41-årsfirande”
13. Även de som öppet går till storms mot ovanstående smörja
är välkomna som medarbetare i Svenska kyrkan

1 kommentar:

SigridL sa...

Du är inte klok! :-)