
96 teser
och fromma önskningar
- till
minne av Martin Luther och Philipp Spener men naturligtvis utan varje
jämförelse med dessa kyrkans sanna reformatorer -
Ecclesia semper reformanda
1.
Kyrkans grundare och Herre är Jesus Kristus - och ingen jordisk kung,
president, partiledare eller statsminister.
2. Jesus,
Guds härlighets återsken och hans väsens avbild, ger en sannare bild av Gud än Muhammed ger.
3. Den
som tvivlar på ovanstående, eller som inte ens står upp för att detta är
Kyrkans tro, bör aldrig bli ärkebiskop eller ens präst i någon kristen kyrka.
4.
Svenska kyrkan är eller skulle vara en kristen kyrka - och varken något
statligt verk eller någon sorts hembygdsförening.
5.
Grundarens generalorder är och förblir att vi ska gå ut och göra alla till hans
lärjungar.
6. Enligt
Sankte Per gav han oss i uppdrag att berätta för folk att han är den som Gud
bestämt att döma både levande och döda – och inte minst att var och en som tror
på honom ska få syndernas förlåtelse genom hans namn.
7. Det
betyder att både ateister och namnkristna, buddhister och hinduer, judar och
muslimer och alla andra ska nås av hans kallelse till omvändelse och evigt liv
genom tron på Jesus.
8. Vi får
hoppas och be om nästan vad som helst, exempelvis vår egen eller alla
människors slutliga frälsning.
9. Vi har
däremot bara mandat att lova att den som tror på Jesus blir räddad och saknar
alltså mandat att lova att alla blir evigt saliga även utan omvändelse och tro
på Jesus.
10. Att
det inte finns någon död som ej bytes i glädje är en känd svensk poets
utfästelse på ett kyrkligt begravningsmagasins framsida, inte vår Frälsares.
11. Vi
har varken som kyrka eller som andliga vägledare mandat att avgöra enskilda
människors eviga öde, vare sej åt ena eller andra hållet.
12. Här
om någonsin gäller regeln att Domaren dömer.
13.
Däremot bör själavårdaren genom undervisning och samtal hjälpa människor att
rannsaka sig själva i ljuset av Guds ord. ”Om vi gick till doms med oss själva,
blev vi inte dömda.” ”Döm mitt hjärta här i tiden”.
14. Vi
har fortfarande all anledning att be den bön som förr alltid bads vid
begravningar: "I dödens stund, på den yttersta dagen hjälp oss, milde
Herre Gud!"
15. Vi
har också all anledning att vid tacksägelseringningen åter börja be:
"Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång att vi, när
vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig
hädanfärd."
16. Om
kyrkoledningen och vissa präster försäkrar att det inte finns något att frukta
efter döden, hamnar vi andra snabbt i samma pinsamma läge som medlemmar i en
mykologisk förening, vars ledning går ut och försäkrar att alla svampar är
ätliga efter förvällning. Den som tiger uppfattas ju samtycka.
17. Den
fullkomliga kärleken driver förvisso ut rädslan, men det gör också
okunnigheten, dumheten eller förhärdelsen. Jesus säger ju trots allt åt oss att
inte frukta dem som bara kan dräpa kroppen utan den som kan mer än så.
18. Det
säger en del att vår Frälsare otvetydigt saligförklarade en som dömts till
döden som rövare men inte gav oss minsta hopp om en person som han själv valt
till apostel.
19. Alla
döda är inte helgon och alla helgon är inte döda.
20. Alla
helgon och Alla själar är alltså inte ”egentligen” samma sak, som det under en
allhelgonahelg häromåret utan dementier påstods på Svenska kyrkans hemsida.
21.
Helgon är å andra sidan inte bara de som helgonförklarats av påven - och det
tror inte påven heller.
22. Vi
ska enligt Bibeln särskilt minnas dem som lärt oss Guds ord, se hur deras liv
slutade och ta efter deras tro (inte deras felsteg).
23. Jesus
Kristus är nämligen densamme igår, idag och i all evighet!
24.
Nattvardens sakrament är nu som förut Kristi sanna kropp och blod, oss kristna
till att äta och dricka.
25.
Evangelisk-luthersk tro om detta är allmänkyrklig och katolsk, även om vi
fortfarande även ser nattvardselementen som verkligt bröd och verkligt vin.
26.
Saklig information om Kyrkans lära om dopet och nattvarden måste förmedlas
tydligt, så att folk vet vad deras barn är med om och så att de kan pröva sig
själva innan de äter av brödet och dricker av bägaren.
27.
Konfirmationen är ingen specifik nattvardskurs, men måste rimligen motsvara
undervisningen för dopkandidater, eftersom den som ännu inte är döpt måste
döpas före konfirmationen och vi inte kan begära mer av just den.
28. Om
konfaundervisningen motsvarar dopundervisningen måste den givetvis tas på minst
lika stort allvar, även när det gäller redan döpta.
29.
Migrationsverket har hjälpt oss med att ställa frågan vem som är kristen, om
det alls har en konkret innebörd och därmed kan anges som skäl till asyl.
30. Att
bli kristen, döpt och konfirmerad, kan i varje fall inte bara handla om att
"förklara sig informerad", som en präst uttryckte det.
31. När
konfirmander och t o m konfirmandfaddrar öppet kan säga att de aldrig trott på
Gud är det något med själva konfirmationskonceptet som gått snett eller
mörkats, men "bekräfta ungdomarna" kan vi förstås göra ändå.
32. Den
stora och allt avgörande konfirmationen av dopet är att fortsätta eller börja
leva med församlingen i Kristi gemenskap och inte börja tänka "been there,
done that".
33. Ordet
och sakramenten är nådens medel som Kyrkan och de kristna inte kan överleva
andligt förutan.
34. Det
är Kyrkans uppgift att både klargöra detta faktum och att generöst erbjuda
nådens medel.
35. De
politiska partierna måste som sådana uteslutas – om de inte snart utesluter sig
själva - ur kyrkans beslutande församlingar. Och partipolitiskt icke obundna
nomineringsgrupper bör inte få ersätta dem.
36.
Partianslutna kristna bör däremot i regel uppmuntras i både sitt politiska
respektive kyrkliga engagemang, eftersom fler behövs i politiken, inte minst
kristna.
37.
Ämbets- och äktenskapsfrågorna är viktiga men inte allena saliggörande.
38.
Prästvigningsförbud och avkragningsregler bör främst gälla verkliga irrlärare,
vilket sekulära politiska partier med egna favoritdogmer helt naturligt saknar insikt om.
39. Att
sekulära politiska partier, ibland med ateister eller kulturella muslimer som
ledare, alls lägger sej i vilka som ska få bli präster och biskopar är lika
absurt som om kyrkan la sej i vilka som skulle få företräda partierna.
40. Att
det är vi som gör Jesus gudomlig genom att vänta oss allt gott av honom är en
fruktansvärd irrlära, trots eller särskilt med tanke på att den framförts av en
präst i Kyrkans Tidning med hänvisning till Luthers definition av vem vi har
till vår ”Gud”.
41. Att
Gud inte skulle existera som ett från människan oberoende, självständigt
handlande och skapande kosmiskt väsen borde inte vara möjligt för en präst, kyrkoherde
eller ej, att hävda, men har dock hävdats av åtminstone en sådan.
42. Att
ta avstånd från klassiska Agnus Dei och offertanken som uttrycks i orden om
Guds Lamm som borttager världens synd, borde inte heller vara möjligt för en
kyrklig företrädare, stiftsadjunkt eller ej, men är det tydligen.
43. Att
hylla syndafallet och ormen från urtiden, han som eljest kallas djävul och
satan, borde i synnerhet vara omöjligt för varje präst, inte bara
domkyrkolektorer - och inte bara kring Mikaeli med dess läsningar från
Uppenbarelseboken.
44.
Biskopar som inte ingriper mot sådana grova villolärare är själva medansvariga
för de grova villolärornas spridning och borde därför mista kappa och krage om
de inte bättrar sig.
45. När
de samtidigt stoppar gammalkyrkliga, klassiskt högkyrkliga och konservativt
lågkyrkliga kandidater från tjänst i vår kyrka, silar de mygg och sväljer
kameler.
46. Att
ändå utan märkbara protester betrakta sådana biskopar som andliga ledare -
inte bara administratörer och stiftschefer - och fortsätta bjuda in dem som
just biskopar och andliga ledare till ungdomsläger och kyrkhelger ger fel
signaler i en ödestid.
47. Vill
de visitera eller hälsa på, så visst, men de bör i dagens situation då själva
examineras, utfrågas och ställas till svars.
48. En
vaken och initierad kyrklig journalistik, i både kyrkans egna publikationer och
andra, t ex public service, vore en nåd att stilla bedja om.
49.
Prästvigningsuppgiften är den största exekutiva makt våra biskopar har. De som
dessa inte prästviger blir normalt sett heller inte präster – inte i vår kyrka
åtminstone.
50. De
klassiskt högkyrkliga har (även av mig) anklagats för myggsilande och
kamelsväljande och att hellre prästviga en manlig villolärare än en kvinna. Men
få tror väl ändå att en klassiskt högkyrklig biskop skulle prästviga
icke-teister, satans- och syndafallshyllare eller Agnus Dei-dissare för att de
är män?
51. Det
vore nog tjänligt åt många av oss om våra bästa prästkandidater nu nekades
prästvigning pga äktenskapsfrågan, med tanke på hur föga vi protesterat mot
behandlingen av klassiskt högkyrkliga (eller gammalkyrkliga eller lågkyrkliga
av typen bv-are och laestadianer) i ämbetsfrågan.
52. Men
vägrar biskoparna viga får väl kyrkans gräsrötter som vanligt börja kalla,
avskilja/ordinera och anställa predikanter igen - enligt Luther har vi då t o m
nödvärnsrätt att prästviga dem själva, även om vi då, med större eller mindre
rätt, skulle uppfattas som en egen kyrkobildning.
53. I ett
verkligt liberalt samhälle kan både traditionella och nyare kristna kyrkor
verka och frodas, utan att behöva stå för något slags liberalteologi.
54. I en
verkligt evangelisk-luthersk kyrka, verkligt fri från staten och med fokus på
mission och evangelisation, skulle fria missionsorganisationer känna sig
verkligt hemma - men kanske inte lika mycket behövas?
55. Idag
är behovet av en fokuserad missionsorganisation i Svenska kyrkan enormt - och
behovet behöver dryftas och lyftas i både tid och otid.
56.
Riktiga (riks-)evangelister borde utbildas och anställas av både Svenska kyrkan
och fria missionsorganisationer.
57.
Kallelsen till missionär är en kallelse även för svenska män och kvinnor.
58.
Mission och särskilt pionjärmission måste alltid bedrivas med livet som insats,
vare sej man kommer till Sverige eller Etiopien, Indien eller Kina.
59. Elva
av tolv apostlar och många av pionjärmissionärerna i vårt land och andra länder
fick betala med sina liv.
60. Det
kan inte vara meningen att bara koreaner och etiopier, indier och kineser idag
ska våga sina liv för missionens sak.
61.
Svenska kyrkans mission måste återupprättas och proklameras som just mission,
inte internationellt arbete i allmänhet.
62.
Svenska kyrkan får vid sina jul- och fasteinsamlingar inte skämmas för att lyfta
evangeliet om Jesus som världens Frälsare, av rädsla för att stöta sekulariserade
bidragsgivare.
63.
Människan lever inte bara av bröd, utan av allt som går ut ur Guds mun.
64. Diakoner
borde få sköta en begravning även utan närvarande präst - begravningar hör ju
inte till sakramentsförvaltningen utan är framför allt en kärlekstjänst!
65. En
kristen begravningsförrättare bör tala mer om Jesus än den döde och försöka
anknyta till kyrkoåret, i varje fall till Jesu död och uppståndelse! Den gamla
begravningsbönen, sjungen eller läst, är en god hjälp till detta.
66.
Aldrig mindre än hopp för den störste bland syndare och aldrig mera än hopp för
den frommaste bland kyrkogångare (fritt efter G Wingren), för som sagt: domaren
dömer.
67. Det
talas ofta och med all rätt om faran av att tala för mycket om helvetet, men
sällan om faran av att aldrig varna för det (fritt efter C S Lewis).
68. Även
Bibelns sista tio, sammanfattande verser måste regelbundet kunna framföras högt
och offentligt, utan blygsel eller självcensur, utan att lägga till eller dra
ifrån.
69. Det
är inte rimligt att präster och biskopar idag verkar mer övertygade om
vissa mäns barnafödande än om jungfrufödelsen.
70. Den
som föder sitt barn kan aldrig någonsin vara man och barnets pappa.
71.
Nygnosticismen misskrediterar både ämbets- och äktenskapsreformerna.
72.
Särskilt kvinnliga prästers hyllningar av syndafallet och den gamle ormen, utan
offentliga biskopsingripanden, spelar det s k "kvinnoprästmotståndet"
i händerna.
73.
Äktenskapet är per kristen definition ett förbund mellan en man och en kvinna,
inga andra.
74.
Äktenskapet ska hållas i ära och äkta säng bevaras obesmittad, som det står
skrivet.
75. Vi
kan inte ducka i äktenskapsfrågan: antingen förklarar vi oss lojala med Svenska
kyrkans nya lära om äktenskapet som ett förbund mellan två vuxna i största
allmänhet, eller också med den klassiska kyrkoläran om äktenskapet som ett
förbund mellan en man och en kvinna.
76. Står
vi fast vid vår bekännelse om äktenskapet ska vi göra det offentligt och med
stolthet, inte som kuschade hundar - även om en toppkarriär då verkar omöjlig
för oss just nu i de flesta partier, liksom i vår egen kyrka.
77.
Stoltheten ska då gälla själva läran och inte alla uppföranden eller uttalanden
som förekommit gentemot hbtq-personer. Där finns saker att be om förlåtelse
för, göra bot och bättring för och stå upp emot tillsammans med både Rfsl och
andra sammanslutningar.
78.
Queerideologin tangerar dock gnosticismen och misskrediterar även
ämbetsreformen - jfr biskop Nygrens profetia 1958 om svärmeandars väg.
79. Som
undantagsfall må omgifte efter skilsmässa äga rum, även i kyrkan, men
undantagen bör här som annars endast få bekräfta regeln, inte bestämma den.
80. Ingen
kristen kyrka och församling kan som Svenska kyrkan idag lova staten att viga
om en person hur många gånger som helst – det blir ju att utfästa sej välsigna
även ren otrohet och ”successiv polygami”.
81.
Eftersom äktenskapet per klassisk kristen definition, bekräftad av Sveriges
Kristna Råd så sent som 2008, och enligt vår kyrkas bekännelse är ett förbund
mellan man och kvinna (se Stora katekesen om 4:e och 6:e budet), kan kyrkan
omöjligt viga samman två karlar eller två damer till just ett kristet äktenskap
- eller tre personer av vilket kön de vara månde.
82.
Undantag från ovan sagda må ske t ex om den ena "mannen" är eller kan
bli med barn; men kyrkan kan heller inte tvingas acceptera varje påstått
förbund mellan man och kvinna som ett sådant - när t ex bägge parter är eller
kan bli med barn.
83.
Välsignelse eller förbön kunde efter pastorala överväganden tänkas ske även vid
halvsyskonrelationer, homorelationer, polyrelationer eller samborelationer i
allmänhet.
84. Alla
ovannämnda relationer kan innehålla så mycket kärlek, omsorg, glädje och
trofasthet att påven borde kunna välsigna detta utan att därmed okritiskt godta
allt sexuellt samliv.
85. Men
att viga till äktenskap är inte bara som ofta påstås att välsigna någons
kärlek, utan det är även att explicit bejaka och prisa den fysiska, sexuella
föreningen, detta att med vår Herres ord ”bli ett kött”.
86.
Kristenheten är med Luthers ord som en full bonde som drattar ner på andra
sidan när han fått hjälp att ta sej upp i sadeln.
87. De
flesta vägar har ett dike på båda sidor, och båda måste undvikas om man ska
komma fram.
88. Den
som bara försöker undvika det ena diket hamnar lätt i det andra.
89.
Miljö- och samlevnadsfrågor måste båda adresseras av kyrkan på ett relevant och
trovärdigt sätt - för varför skulle människor tro oss när vi talar om himmelska
ting ifall vi struntar i eller pratar strunt om de jordiska?
90.
Samtidigt hör de och de andra etikfrågorna knappast på allvar till kyrkans
"differentia specifica" - det finns ju aktörer som talar vist och
klokt om dessa frågor utan att vara kristna.
91.
Kyrkans "differentia specifica", som ingen talar om ifall inte Kyrkan
gör det, är framför allt evangeliet om Jesus och honom som korsfäst, d v s som
världens Frälsare och Försonare, som Medlaren mellan Gud och människor.
92.
Eftersom ingen annan säger detta om Kyrkan inte gör det, bör Kyrkan koncentrera
sig på att sprida detta budskap i ord och handling, utan att fördenskull tiga
om allt annat.
93. Lagen
är av naturen någorlunda känd, men evangelium är en hemlighet förborgad för
allt förnuft (cit. ärkebiskop Svebilius).
94. Varje
söndag skulle vara en liten påsk- och pingst- och domedag.
95. Varje
rätt nattvardsfirande är en förkunnelse av Herrens död - till dess han kommer
åter.
96. När
Jesus sa "Vänd om" och "Följ mig" menade han att vi
verkligen skulle följa honom och så leva i omvändelse och efterföljelse livets
alla dagar – så som han lovat vara med sin kyrka och församling alla dagar till
tidens slut.
(rev 251030)
