onsdag 1 oktober 2008

Bloggtexter om K-G får flest kommentarer

Påskvänner!

Det är lite lustigt, men det är tydligen så att mina bloggtexter om K-G Larsson, nu senast om att han börjat som församlingsföreståndare för pingst i Övik, ger överlägset flest kommentarer och rentav skapar små "diskussionsforum" där nya intressanta människor ramlar in och ger sin syn på saken.

Inte mej emot! Välkomna att kommentera mera när andan faller på! (Både om K-G och annat).

Kom snart o Jesus, till oss alla,
och värm oss med din kärleks glöd.
Låt oss ej längre gå så kalla
för egen och för andras nöd.

15 kommentarer:

  1. Orsaken kanske är den parallell det utgör till när EFS bildades - som en reaktion mot att människor lämnade Svenska Kyrkan och blev baptister. Kan det vara så?

    --Bengt

    SvaraRadera
  2. Ja, det är möjligt. Huruvida KG blivit baptist är ju en annan fråga - vad jag förstår menar han sej ha fått klartecken från pingst i Övik att fortsätta förkunna som han gjort hittills. Men jag antar att han i varje fall inte är någon aggressiv "anti-vederdöpare" ;o]

    Omvänt då? Jag har faktiskt hört några varmt evangeliska och vad jag förstår sunda pingstpredikanter (Holger Sjögreen t.ex.) som jag nog inte vore helt avvisande till som tillfälliga nödfallspredikanter i en EFS-förening. Men präster får/kan de ju inte bli utan att göra upp med sitt förflutna ;o).

    Som sagt: uppenbarligen upplevs denna fråga som intressant och av stor principiell betydelse.

    SvaraRadera
  3. Hej

    Har läst en del i denna blogg. Huruvida KG blivit baptist är kanske en annan fråga som du själv skriver men den frågan är ju besvarad av KG själv. Nej, han har inte blivit baptist. Vem skulle byta teologi de två sista åren man ska arbeta? Inte KG iallafall!
    Kanske just därför som det blir flest kommentar kring KG även i denna blogg. Kanske pga att KG står för det han tycker och håller inte tyst om hur han tror och tänker. En Guds förkunnare som man kan lita på!

    / Stig

    SvaraRadera
  4. En skillnad mellan 1856 och idag:

    När man lämnade Svenska Kyrkan 1856bytte man också teologi. Även om det inte var drivkraften. Det enda alternativ man såg var baptismen och därför blev man baptist - även teologiskt.

    När KG nu lämnar sitt medlemskap i Svenska Kyrkan och blir församlingsföreståndare i pingstkyrkan gör han det utan att byta sin egen teologi. Men han byter sin gamla kyrkas nya teologi mot sin nya kyrkas gamla?

    Kan det vara rätt uppfattat?

    --Bengt

    SvaraRadera
  5. Kanske var det så år 1856. Men nu 152 år senare fungerar det inte alltid så i praktiken. Mycket har hänt under åren.
    Förr i tiden var man ännu mer vaksam/rädd om sitt eget revir och ingen skulle trampa på någon annans revir. Nu för tiden ser väldigt många över samfundsgränserna.

    När KG svarade ja på kallelsen till Pingst så gör han det inte för att byta teologi. Att han nu är församlingsföreståndare i Pingst innebär inte heller att han kommer att byta teologi för en ny tjänst. Har man lyssnat till honom genom åren så vet man att han inte är en man som byter teologi för att behaga andra eller för att börjar jobba inom Pingst, det är inte KG.

    Vet inte riktigt säkert vad du menar när du skriver frågan om han byter sin gamla kyrkas nya teologi mot sin nya kyrkas gamla?

    Mvh /

    SvaraRadera
  6. Jag menar att KG byter därför att han inte tycker att Svenska Kyrkan längre står för den bekännelse den en gång antog i Uppsala möte 1593, utan har glidit iväg från att stå för Tron Allena och Nåden allena. Den tron förmodar jag han tycker sig finna i pingstkyrkan, vars teologi ju inte är lika gammal, men mer Kristocentrisk och därmed på ett sätt mer gammaldags i betydelsen ursprunglig.


    Nej, jag har aldrig heller trott att KG handlat annat än ur personlig övertygelse. Jag tror det hade varit bättre om hans personliga övertygelse lett honom i en annan riktning, men det är ju min personliga övertygelse.

    --Bengt

    SvaraRadera
  7. Vad jag vet så tackade inte KG ja till att bli församlingsföreståndare i Pingst pga deras teologi. Som KG skrivit i bloggen tidigare så kommer han inte byta teologi eller byta ut delar av sin teologi för något annat.

    Alla är vi ju olika och det är ju bra. Jag tror inte att KG enbart tackade ja pga av hans personliga övertygelse. Att enbart handla utifrån sin personliga övertygelse så kommer man inte så långt och det går inte alltid så bra. Det gäller att handla/agera utifrån Guds vilja och Guds kallelse! Att lyssna till Gud och gå hans vägar även om man är skeptisk. Gud leder och då kan inte vi människor ge oss in och styra i annan riktning för att någon människa skulle tycka att det var bättre!

    / Stig

    SvaraRadera
  8. Jo, men nog är det väl av personlig övertygelse han går till pingst. Han har en personlig övertygelse att det är Guds vilja och Guds kallelse att han ska gå dit. Även om han förmodligen har varit (och kanske fortfarande är) fundersam på vilka konsekvenser det får.

    Nej, det var ju uppenbarligen inte för att pingst har en bättre teologi som han lämnade SvK, det har vi fått förklarat. Men det var pga brister i SvK teologi som han lämnade och nu träder han in i en annan församlingsgemenskap med vissa skillnader i teologi, där han känner sig välkommen. Det ser i alla fall ut som att han tror sig få bättre samstämmighet mellan kyrka och teologi i det sammanhanget.

    --Bengt

    SvaraRadera
  9. Se till hela situationen.

    Så vitt jag vet så känner han sig väldigt välkommen även i EFS. Det har inte med det att göra att han "känner sig" mer välkomnad i Pingst!

    Läser du alla de artiklar som skrivits och intervjuer som gjorts sedan det offentliggjordes att KG kallats till Pingst så märker du vid första att KG var väldigt skeptisk. Är man skeptisk till något är det inte alltid den personliga övertygelsen som styr utan snarare Gud som tar över rodret.

    /Stig

    SvaraRadera
  10. Jamen hallå,

    Det du säger är att KG egentligen är emot Guds vilja men ändå gör som Gud vill. Det tror jag inte. Han vill göra Guds vilja och när han är personligt övertygad om att det är att gå till en pingstkyrka som församlingsföreståndare, då gör han det - av personlig övertygelse.

    --Bengt

    SvaraRadera
  11. Det gamla sammanhanget är SvK, inte EFS. Det är ju inte EFS han lämnat, utan SvK, eller hur?

    Med att han känner sig välkommen menar jag: jag tror att han uppfattar att hans egen teologiska syn är mer välkommen i det nya sammanhanget än i SvK.

    Blev det tydligt nu?

    --Bengt

    SvaraRadera
  12. Ja, jag förstår vad du menar men jag kan inte hålla med om allt.

    Tror fortfarande inte att KG tackade ja till kallelsen till Pingst pga att han skulle som du säger uppfatta att hans egen teologiska syn är mer välkommen där än i Sv ky.

    Jag vet inte vilka erfarenheter du har men en kallelse innefattar så mycket mer än så! Skulle det vara som du menar så skulle fler präster och pastorer byta församlingar och samfund under åren pga deras teologiska syn och så fungerar det inte i praktiken även om det finns undantag.

    / Stig

    SvaraRadera
  13. KG är vad jag vet inte emot Guds vilja. Har följer Guds vilja!
    Med skeptisk till något betyder inte att man är emot.

    SvaraRadera
  14. Nu kommer jag faktiskt inte på något att säga som jag inte redan sagt.

    --Bengt

    SvaraRadera
  15. Bra Bengt att du inte föll för frestelsen att dra allt ett varv till ;)

    Men det är kul att ni diskuterar! Kul att läsa både dina och Stigs tankar... - det är knepigt det där med Guds resp. vår vilja, som ibland sammanfaller (lyckligtvis!) och ibland inte.

    Är det förresten nån som vet om man kan radera kommentarer? Jag tänker inte på era nu (jag lovar!), men en del av mina egna. Och t.ex. en av Fredriks (när han råkat skicka samma text 2 gånger).

    SvaraRadera