Påskvänner!
Tredjedag Pingst fick jag fira med andakt på äldreboendet Edsbacka. Idag firar vi Fjärdedag Pingst med morgonbön kl 9 i Iggesunds kyrka. Glad fortsättning på pingsten!
Påskvänner!
Tredjedag Pingst fick jag fira med andakt på äldreboendet Edsbacka. Idag firar vi Fjärdedag Pingst med morgonbön kl 9 i Iggesunds kyrka. Glad fortsättning på pingsten!
Påskvänner!
Så skriver S:t Martin av Wittenberg
Om frukten av sakramentets rätta bruk:
När du nu har tagit emot sakramentet, så gå och öva din tro! Här tjänar dig sakramentet till gagn, så att du kan säga: "Här har jag uppenbarligen ordet att mina synder är mig förlåtna; därtill har jag också tagit emot det uppenbara tecknet i min mun; det kan jag betyga, liksom jag också bekänt det offentligt för djävulen och för hela världen." När döden och det onda samvetet anfaller dig, så kan du stödja dig på det och trotsa djävulen och synden och på så sätt stärka din tro. Ditt samvete blir frimodigt inför Gud, och så blir du förbättrad dag från dag, då du däremot annars förbleve kall och död och alltmera oskicklig, ju längre du avhölle dig från sakramentet.
Men det andra som följer av det förstnämnda eller tron är den kristliga kärleken, som man också ska ge väl akt på. Ty vi är skyldiga att låta sakramentets nytta och frukt bli synlig och att kunna bevisa att vi tagit emot det till gagn. Frukten är att vi, så att säga, låter äta och dricka oss, liksom vi ätit och druckit Kristi kropp och blod, och säger till vår nästa: Tag, ät och drick!
Och det må ingalunda vara ett skämt, utan det må vara allvar att du ger och offrar dig med hela ditt liv. Just så som Kristus i dessa ord har givit sig åt dig med allt vad han är, liksom skulle han säga: "Här är jag själv, utgiven för dig, den skatten skänker jag dig; vad jag har, det ska du också ha; ska du lida brist så ska jag det också; här har du min rättfärdighet, mitt liv och min salighet, så att varken synd eller död, helvete eller all olycka ska övermanna dig; så länge jag är rättfärdig och lever, ska du också vara from och leva."
(Det hade varit coolt att få sjunga den här underbara nattvardspsalmen av Luther, SvPs400, i något Efs-sammanhang - gäller även SvPs387 - eftersom jag hittills bara fått sjunga den i mer högkyrkliga sammanhang).
Reviderat inlägg från 2022.
Påskvänner!
Så är efter Bönsöndagshelgen kan vi ju komma ihåg att femdagarsveckan som började i lördags kväll (Bönsöndagen-Kristi Himmelsfärds dag) kallats "böneveckan" långt innan 18-25 januari utlystes som en sådan, och att tiden mellan Kristi Himmelsfärdsdag och Pingstdagen också betraktats som en (längre) bönevecka, den s k Pingstnovenan. En två veckors särskild böneperiod fram till pingst, alltså, med ekumenisk och historisk förankring!
Som Efs-are och lutheraner vet vi förstås att det är "adiafora", en frivillig sak, vilka bönetider vi kommer överens om, men att bön är viktig menar ju även vi. Så varför inte prova den här gamla traditionen? Även för att förstärka ett miljö- och klimatengagemang som ju ibland brustit även i de frommaste och mest "medvetna" kretsar. (Det här var en bra och aktuell ledarartikel i Världen idag!). Vi ber nu inte bara för vår utan hela världens matförsörjning.
Måndag-onsdag till veckan kallades i varje fall traditionellt "gångedagarna i böneveckan" och behölls även efter reformationen. Traditionell medeltida sed påbjöd att man sjungande och bedjande gick runt markerna med ett kors, välsignande markerna, jordbruksarbetarna och årets skörd. Och åtminstone de två första gångedagarna var fram till Stora helgdöden 1772 s k "halvhelgdagar" med (enligt kyrkolagen 1686) gudstjänster i kyrkorna kl 8 (med bön särskilt för årets gröda) och sedan arbete på åker och äng enligt devisen "Ora et labora". Texter och psalmförslag för dessa dagar fanns i karolinska psalmboken från 1695.
Måndagen i "böneveckan" kallas i 1628 års evangeliebok "Den första bönedagen". Dagens bön är följande:
Vi beder dej, allsmäktige Gud, käre himmelske Fader, att du förlänar oss en fast tro på dig och din Son Jesus Kristus, ett oförskräckt hopp på din barmhärtighet i all vår nöd och motgång, och en grundlig kärlek till vår nästa. Genom din Son Jesus Kristus vår Herre. Amen. Epistel Jakob 5:16-20. Evangelium Lukas 11:5-13 (samma som andra årgångens evangelium på Bönsöndagen, som vi firar imorgon). Föreslagna psalmer är Vår Fader som i himlen är, O Fader vår barmhärtig god och På dig o Herre käre.
Tisdagen i "böneveckan" kallas "Den andra bönedagen". Den har samma kollektbön som den första, men episteltexten är från Jeremia (!) 14:7-9 och evangeliet från Lukas 18:1-8. Föreslagna psalmer är t ex domarpsalmen I Guds församling Herren Gud, Jag lyfter mina händer och Mitt hjärta, fröjda dig. Sedan står det (här med moderniserad svenska) om ett par närmast revolutionära psalmer: "Förutom de nu anförda bönepsalmerna kan också följande psalmer sjungas, helst hemma i husen": 325 Guds stränga bud och helga lag samt 82 O Gud som har i händer (båda skarpa psalmer om och för domare) och sedan nämner psalmvalslistan även psalmerna "Om årets fruktbarhet" som t ex nr 317 Den blomstertid nu kommer.
Här kommer vi förstås även att sjunga nyare psalmer som t ex "Nu är det morgon", "Måne och sol" och "Ur sky, ur luft och lunder". Vi ber ganska fritt under korta pauser. Av prästen Johan Marklund i Luleå har jag dessutom fått följande bön för "gångedagar" (ur svenska tidegärden) som jag tänker avsluta bönevandringarna med:
O Gud, som oavlåtligen ger oss allt vad vi till vår timliga näring behöver, förläna din välsignelse över årets gröda, ge god och tjänlig väderlek och gör våra hjärtan tacksamma för varje gåva som vi tar emot av din milda hand. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre.
Påskvänner!
Idag kl 11 är det om Bibeläventyret på Efs i Njutånger. Katarinorna (S resp P) berättar och visar hur man med hjälp av detta material försöker göra Bibelns berättelser kända också i dagens skolor.
Passar på att återpublicera några "apostlavisor" som jag skrivit på Lars Åke Lundbergs melodi till "Sackeus var en publikan". Den första hette något liknande, "Matteus var en publikan", men sen blev det en även om Andreas och en om "apostlarnas apostel" Maria Magdalena. Och om "hedningarnas apostel" Paulus. Och om Tomas, Johannes och den mindre kände Bartolomaios.
Den som ansetts vara främst, S:t Petrus, har dock ännu inte fått någon, liksom inte heller den lika berömde Judas Iskariot. Men dessa finns publicerade (som ett litet bibeläventyr i sej):
ANDREAS HAR DU
KANSKE SETT
1. Andreas har du kanske sett?
BARTOLOMAIOS
VAR EN KARL
JOHANNES
SEBEDAIOSSON
MATTEUS VAR
EN PUBLIKAN
MATTIAS ÄR APOSTEL,
HAN
1. Mattias är apostel, han,
S:T TOMAS
KALLAS TVILLINGEN
TILLS SAULUS HELT FÖRVANDLADES
MARIA MAGDALENA VAR
Påskvänner!
Dessa tänkvärda ord yttrade Missionsförbundets ledare Paul Peter Waldenström i kyrkomötet 1908:
Jag är ingen katolik. Men det finns vissa drag i den katolska kyrkan, inför vilka den protestantiska kyrkan kunde ha anledning att djupt blygas - eller ännu bättre att fatta mod och stå upp och göra sig lös från de band som gör henne till en trälinna åt staten.
(Cit efter R Tomson: En hövding, Svenska Missionsförbundets förlag 1938, s 183).
Påskvänner!
Så är då Karl III av England krönt (och smord) till kung över Förenade kungadömet. En rätt besynnerlig ceremoni, men kanske ändå inte helt otidsenlig? Ett titthål in i historien, som Dick Harrison sa - men är inte varje gudstjänst det (också)?
Början var ju bäst. Ett barn säger:
Som barn i Guds kungarike välkomnar vi dej i konungarnas Konungs namn!
Karl (Carolus, Charles) svarar:
Ja, i hans namn och efter hans exempel kommer jag, inte för att tjänas utan för att tjäna!
Påskvänner!
Ett viktigt reportage om Ukraina, än en gång från Dagens mångårige reporter Urban Thoms (må han pensionera sej lika sent som Staffan Heimerson!). Utan att idealisera ukrainarna och demonisera ryssarna: Be för Ukraina - må den planerade våroffensiven gå i lås utan alltför mycket blodspillan, så att Gammalsvenskby inte längre blir terrorbeskjutet från andra sidan älven hela tiden!
Men be också - fast med lite andra ord - för Ryssland! Be om en rättvis fred, om modet att ge upp och bekänna sina synder, om undergång för Putins autokrati men gärna även om hans frälsning. Och prenumerera gärna på Dagen, du som inte gjort det än!