Påskvänner!
Bengt Pleijel hjälper oss fira Pingstnovenan (dagarna mellan Kristi Himmelsfärds dag och Pingstdagen). Många fina tankar, bl a för idag (den femte dagen).
Påskvänner!
Bengt Pleijel hjälper oss fira Pingstnovenan (dagarna mellan Kristi Himmelsfärds dag och Pingstdagen). Många fina tankar, bl a för idag (den femte dagen).
Påskvänner!
Jag vill tacka den yngre brodern Jonas Hedblad för en fin Kristi Himmelsfärdsandakt i Mobackenkyrkan (från 21 maj 2020). Tydligt och bra. Tack! Guds välsignelse över Mobackenkyrkan, Jonas och årets Kristi Himmelsfärdshelg.
Påskvänner!
Så har vi fått fira en välsignad Bönsöndag runt om i landet. Jag och min fru for till Ås´ bönhus i Delsbo som fyller 100 år i år (jubileumsfest den 4 september!). Peter Södergård predikade och Owe Timan spelade. Vi sjöng Jag lyfter mina händer, Som ett klockspel hör jag dig, Söken först Guds rike, Blott en dag och Långt bortom rymder vida. Till sist spelade Owe ett postludium som han själv komponerat. Efter gott kyrkfika gjorde jag och Anna-Karin en utflykt till Landgrens grotta söder om Mariagården. Den är byggd av stora stenar den varma sommaren 1852 för att bereda prästen "Lång-Lasse" och hans läsbarn lite svalka. (Präst och konfirmander lär ha byggt den själva!):
Idag, på den s k Första gångedagen, var vi fyra stycken som mellan kl 8 och 9ca gick runt Hökberget i Enånger (från gamla kyrkan vid Enångersåa). Efter en ca 3,5 km lång pilgrimsvandring med korta bönestopp och psalmverser kunde vi avsluta med en fika i solen utanför kyrkan. Därefter jobb med affischering inför Kristi Himmelsfärds dag och Söndagen efter Pingst. Och planering av långhelgens konfirmandläger.
Påskvänner!
Så är inför Bönsöndagshelgen kan vi ju komma ihåg att femdagarsveckan som börjar ikväll (Bönsöndagen-Kristi Himmelsfärds dag) kallats "böneveckan" långt innan 18-25 januari utlystes som en sådan, och att tiden mellan Kristi Himmelsfärdsdag och Pingstdagen också betraktats som en (längre) bönevecka, den s k Pingstnovenan. En två veckors särskild böneperiod fram till pingst, alltså, med ekumenisk och historisk förankring!
Som Efs-are och lutheraner vet vi förstås att det är "adiafora", en frivillig sak, vilka bönetider vi kommer överens om, men att bön är viktig menar ju även vi. Så varför inte prova den här gamla traditionen? Även för att förstärka ett miljö- och klimatengagemang som ju ibland brustit även i de frommaste och mest "medvetna" kretsar. (Det här var en bra och aktuell ledarartikel i Världen idag!). Vi ber inte bara för vår utan hela världens matförsörjning och tänker inte minst på Egypten, som hjälpte Jakobs släkt, men som idag är beroende av veteimport från Ukraina som av kända skäl inte kan skicka säd som vanligt. Och på länderna på Afrikas horn, där Efs är engagerat, och som förutom krig och flyktingkatastrofer nu återigen drabbats av missväxt. Sverige är självförsörjande på vete - borde vi kanske börja exportera mera och äta mer kornmjöl (och mindre kött i palten)?
Måndag-onsdag till veckan kallades i varje fall traditionellt "gångedagarna i böneveckan" och behölls även efter reformationen. Traditionell medeltida sed påbjöd att man sjungande och bedjande gick runt markerna med ett kors, välsignande markerna, jordbruksarbetarna och årets skörd. Och åtminstone de två första gångedagarna var fram till Stora helgdöden 1772 s k "halvhelgdagar" med (enligt kyrkolagen 1686) gudstjänster i kyrkorna kl 8 (med bön särskilt för årets gröda) och sedan arbete på åker och äng enligt devisen "Ora et labora". Texter och psalmförslag för dessa dagar fanns i karolinska psalmboken från 1695.
I vår församling kommer "gångedagarna" att firas med bönevandringar: i Enånger måndag kl 8-9 (vandring från Enångers gamla kyrka runt Hökberget), i Njutånger tisdag kl 8-9 (vandring från Njutångers kyrka och runt Kvavtjär) och i Iggesund onsdag kl 8-9 (vandring från S:ta Maria till Iggesunds kyrka). Vi sjunger vårpsalmer och ber särskilt för skapelsen, jordbruket och miljöarbetet. På torsdag kl 8 firas så gökotta ute på Buränge.
Måndagen i "böneveckan" kallas i 1628 års evangeliebok "Den första bönedagen". Dagens bön är följande:
Vi beder dej, allsmäktige Gud, käre himmelske Fader, att du förlänar oss en fast tro på dig och din Son Jesus Kristus, ett oförskräckt hopp på din barmhärtighet i all vår nöd och motgång, och en grundlig kärlek till vår nästa. Genom din Son Jesus Kristus vår Herre. Amen. Epistel Jakob 5:16-20. Evangelium Lukas 11:5-13 (samma som andra årgångens evangelium på Bönsöndagen, som vi firar imorgon). Föreslagna psalmer är Vår Fader som i himlen är, O Fader vår barmhärtig god och På dig o Herre käre.
Tisdagen i "böneveckan" kallas "Den andra bönedagen". Den har samma kollektbön som den första, men episteltexten är från Jeremia (!) 14:7-9 och evangeliet från Lukas 18:1-8. Föreslagna psalmer är t ex domarpsalmen I Guds församling Herren Gud, Jag lyfter mina händer och Mitt hjärta, fröjda dig. Sedan står det (här med moderniserad svenska) om ett par närmast revolutionära psalmer: "Förutom de nu anförda bönepsalmerna kan också följande psalmer sjungas, helst hemma i husen": 325 Guds stränga bud och helga lag samt 82 O Gud som har i händer (båda skarpa psalmer om och för domare) och sedan nämner psalmvalslistan även psalmerna "Om årets fruktbarhet" som t ex nr 317 Den blomstertid nu kommer.
Här kommer vi förstås även att sjunga nyare psalmer som t ex "Nu är det morgon", "Måne och sol" och "Ur sky, ur luft och lunder". Vi ber ganska fritt under korta pauser. Av prästen Johan Marklund i Luleå har jag dessutom fått följande bön för "gångedagar" (ur svenska tidegärden) som jag tänker avsluta bönevandringarna med:
O Gud, som oavlåtligen ger oss allt vad vi till vår timliga näring behöver, förläna din välsignelse över årets gröda, ge god och tjänlig väderlek och gör våra hjärtan tacksamma för varje gåva som vi tar emot av din milda hand. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre.
Påsk- och pingstvänner!
I detta uppdrag borde vi kunna förenas, liberala och konservativa, traditionella och radikala, lokalförankrade och globaliserade! Och istället för ett utkast till en ny syndakatalog (vilket det förvisso också kan vara) kan vi se det som en glad uppfordran och en positiv möjlighet att sköta vår del av uppdraget att "bruka och bevara" vår pärla till planet. Låt oss värna den biologiska mångfalden och likt Luther "plantera våra äppelträd". Tills Herren kommer.
Påskvänner!
Här kommer något av Anders Sjöbergs "Lilla bibelgajden" som är en "Gajdning genom bibeln" och framställer den bibliska historien som ett drama, ungefär som wittenbergprästen Johannes Bugenhagen gjorde med Kristi lidandes historia (i sex akter). De här programmen spelades in för bra precis ett år sedan, men är lika se- och hörvärda i år. Tack till Anders och TV Vision för att ni bjuder på detta! Oerhört värdefullt!
Påskvänner!
Shoppa loss på Apologias fantastiska bokhandel! Många av böckerna borde trängas med Richard Dawkins och andra nyateister på våra pressbyråkiosker landet runt. Men ska de bli kioskvältare måste vi börja köpa dem - och sprida kunskapen om hur bra de är!
Påskvänner!
Spännande att få delta som novis i EFS Mittsveriges distriktsstyrelses konstituerande möte på Google Meet igår. (OBS: Jag blev inte ordförande, ej heller vice). Den 11 juni ska vi träffas "lajv".
Påskvänner!
I söndags togs det upp kollekt till Efs i högmässan där jag spelade, och i måndags var det 11-kaffe på Efs i Njutånger om Gammalsvenskby i Ukraiiiiina. Tack till Sigrid Lundqvist, inte minst för pelargonen med antavla från byn!
NÅGRA ORD OM HUNDSKALL av L.L.Laestadius
Det var en mäkta stor fyllhund, som sade till prästen: "Prästen och hunn förtjänar födan med mun". Det kunde fyllhunden inte ha så orätt i. Ty om man får tro, vad profeten Esaias säger om de stumma hundar som inte skäller, så syns det verkligen vara såsom fyllhunden yttrade sig, att "prästen och hunn förtjänar födan med mun." Men om hunden ska förtjäna födan med munnen, så måste han skälla antingen på villebråd eller på tjuvar. Om han inte duger att skälla så blir han snart hängd. Nu finns det verkligen mycket vilt i skogen som jägaren kunde fånga, om han hade goda jakthundar. Men tyvärr! Herren måste klaga över lärarna i Israel, att de är stumma hundar, de skäller inte. I synnerhet menas här sådana hundar som skäller på tjuvar, jag menar nådetjuvar. Lutherska kyrkan är nu full av nådetjuvar. Men de stumma hundarna skäller inte, emedan de anser för bekvämare att sitta framför brasan och sola sig i eldskenet eller ligga under bänken och vila sig i all maklighet. En god fähund bör inte få för mycket mat, ty då blir han lat och skäller inte. Han följer inte herden till skogen för att valla hjorden, utan kryper hellre under sängen för att smyga sig undan eller undandrar sig besväret.