Påskvänner!
Jag har ju en liten ambition att "ligga i framkant" och tipsa om/kommentera EFS-anknutna saker så tidigt som möjligt. Ofta misslyckas jag förstås grovt, mycket beroende på att jag inte har hela överblicken. Inte ens allt här i Hälsingland har jag koll på - skulle naturligtvis ha skrivit om barnlägret på Brogården i Njutånger t.ex. Och ibland är jag bara sen - som t.ex. med länken till Patrullriks i Mjösjöliden. Nä, det är bara att acceptera, det går inte att ersätta EFS:s hemsida och Budis (om jag nu hade trott det ;o). Ni får ta bloggen för vad den är.
Med K-G Larssons sommarblogg på Dagen är det som med Patrullriks i Mjösjöliden - den pågår fortfarande men går mot sin avslutning. Så ni som inte har följt den under veckan har missat... NEJ! Det har ni inte! Det kanske t.o.m. är en fördel att kolla in sommarbloggen nu när (i stort sett) alla inlägg är skrivna. K-G lägger ut texten ganska rejält om sitt förhållande till Svenska kyrkan resp. pingstkyrkan.
Mycket är tankeväckande. Annat är bara dumt - som t.ex. påståendet att vi nu(!) vet att man inte kan lämna Svenska kyrkan och fortfarande vara präst i Svenska kyrkan!!! Vad trodde människan egentligen? Sen har han ju alldeles rätt i att man kan fara ungefär hur bortitok som helst läromässigt (bortsett från ämbets- och dopfrågan då kanske) utan att fördenskull mista kappa och krage.
Nåväl - bloggen har både sitt uppbyggelse- och underhållningsvärde. Jag hajade till inför följande CV: först 33 år uppe i norr (Kiruna kanske), sedan 1 år i Skellefte, några viktiga år i Hortlax, 25 år i Övik och 7 år i Alingsås. Hur gammal är karln egentligen? Sen förstod jag (faktiskt!) att han räknade bl.a. Övik till "norr" - och som bollnäsbo kan jag numera begripa det. (Under min uppväxt i Lule var det stört omöjligt).
Led oss alltmer, o Jesus, i ordet in,
och öppna våra ögon för nåden din.
Det djup av idel kärlek som bor i dig
låt över varje hjärta få gjuta sig.
Eftersom KG nu är kallad och tackat ja till tjänsten inom Pingst så kan man redan där ana att "karln" som du uttrycker det, (jag väljer att säga hans namn, KG) inte är lastgammal utan under pensionsåldern.
SvaraRaderaHur kan du veta att om en präst lämnar sitt medlemsskap i Svenska Kyrkan så får han/hon inte längre förkunna i EFS? Det har ju aldrig i historien inträffat tidigare och därmed kan man inte veta hur det skulle bli när en EFS-präst lämnar sitt medlemsskap i Sv.Kyrkan. Men du kanske sitter på alla svar?
Själv tycker jag det är fascinernade vilka dörrar Gud kan öppna!
Visste inte hur det fungerade om man ville skriva sitt namn till kommentaren. Men nu kom jag på det.
SvaraRaderaJag som skrev förra kommentaren under "anonym" heter Margareta.
På återläsande.
Hej Margareta! Tack för kommentaren. Ja, visst borde jag ha förstått direkt ;o). Å andra sidan kan ju faktiskt församlingar som har förtvivlat svårt att få föreståndare anställa en pensionär som "vakanspastor". Det har hänt - men jag tyckte nog ändå att "karln" K-G såg lite för ung ut för att vara pensionär.
SvaraRaderaAtt K-G inte fick vara präst i Svenska kyrkan när han gick ut ur Svenska kyrkan borde knappast förvåna någon (inte honom själv heller). Men jag "vet" inte alls att han inte längre får förkunna inom EFS. Det får han tydligen göra - eller? "Förkunna inom" och "vara anställd inom" är ju dessutom två olika saker. Att gå ut ur Svenska kyrkan och att bli pingstföreståndare är dessutom två olika saker. Det ena kan vara förenligt med att stå upp för Svenska kyrkans och EFS:s gemensamma bekännelse. Det andra kanske inte är lika lätt att förena med bekännelsetroheten? (Eller?).
Tack som sagt för kommentaren! Gör gärna om det - din hälsning "på återläsande" bådar gott!
Vad jag vet så har KG aldrig haft en prästtjänst i Svenska Kyrkan. Dessutom är det väl så att den som blivit prästvigd är präst livet ut.
SvaraRaderaOm man läser det KG skrivit har han bara lämnat medlemskapet i organisationen Svenska Kyrkan. Han har noga betonat att han inte har lämnat Svenska Kyrkans trosdokument utan tvärtom så vidhåller han dem till skillnad från vad Svenska Kyrkan gör.
Historiskt sett har Pingströrelsen och EFS samma teologiska grundsyn vad jag vet. Det som skiljt dem åt under snart 100 år är inte teologin utan praxis. Om det nu är på väg att finna varandra igen är det väl bara att välkomna och det öppnar för en spännande nyorientering.
Eller vad tycker du?
På återläsande!
Hej Margareta! Trevligt att höra av dej igen! Men visst har väl KG haft en prästtjänst inom Svenska kyrkan? EFS räknas väl (än så länge) dit och Erik Aurelius var väl vad jag förstår K-G:s biskop? Och man kan nog inte räkna med att vara präst på egen hand livet ut - lämnar man den kyrka där man prästvigts (eller pastorsvigts) brukar man inte självklart räknas som präst eller pastor sedan. (Inte förrän något annat samfund kallar en i så fall). Tror jag - men jag kanske har fel?
SvaraRaderaJag vet inte riktigt hur det är med t.ex. Budis´ chefredaktör Erika Cyrillus - men eftersom hon lämnat Missionskyrkan (där hon ordinerades till pastor) tror jag inte att hon är pastor alls just nu. Med vigselrätt och sånt där. Men jag kanske har fel.
Det finns ju en intressant debatt i SvK just nu om prästen som lämnade SvK i oktober i fjol men gick in igen i november. Hon hann inte bli avsatt som präst, men visst hade hon blivit det om hon inte hunnit in igen så snabbt. En avkragad präst som t.ex. Lars Artman är ju fortfarande präst bara för att han kallats till biskop av Missionsprovinsen. Hade ingen kallat honom skulle han ju inte kunna "frifräsa" som präst på egen hand, bara för att han en gång blivit vigd. Men jag kanske har fel.
Att pingströrelsen och Svenska kyrkan bara skulle skilja sej åt i praxis och inte i teologi var en nyhet för mej. Jag tror nog att det finns en hel del väsentliga skillnader också i teolog (och då inte bara när det gäller dop av små barn). En annan sak är att dessa skillnader kommit att te sej små jämfört med en del biskopars öppna förnekelse.
Hej
SvaraRaderaJag är som du, en av många, som följer KGs situation senaste tiden.
KG är präst men har aldrig haft tjänst inom Svenska Kyrkan utan i EFS. Även om man lämnar Svenska Kyrkan är man ju präst livet ut. Om jag har förstått det hela rätt.
Samma sak gäller vigselrätten. Den behöver väl knappast ha något med en tjänst att göra. Eftersom det i första hand ju är en juridisk handling.
När det gäller prästen i Lund så lämnade hon förmodligen Svenska Kyrkan av skattetekniska skäl eftersom hon gick ur Svenska Kyrkan i slutet av oktober och återgick in i början av november. Kan inte finna något annat skäl än det till att man begår en sådan handling.
Det var väl roligt att jag fick komma med en nyhet för dig angående teologin. Pingströrelsen idag är inte som den var för 20 år sedan. Om nu Pingstkyrkan i Örnsköldsvik kallar en präst som säger att han inte har ändrat sin teologi måste det väl vara ett uttryck för att man har funnit varandra även i teologin. I annat fall är det ju bäddat för en omedelbar konflikt.
Detta verkar iallafall gälla Örnsköldsvik.
Om du ser till historien vad gäller EFS och Pingströrelsen så märker du ganska snart att det inte skiljs åt i teologi utan mest i praxis.
På återhörande!