tag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post2469640309253622736..comments2023-11-01T18:35:25.385+01:00Comments on EFS idag: Melanchton gästbloggar inför AllhelgonaAndreas Holmberghttp://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-6367970723589777992015-10-17T21:14:39.190+02:002015-10-17T21:14:39.190+02:00Amen.Amen.Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/00918563864798171097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-88744405936491614312015-10-17T19:46:20.062+02:002015-10-17T19:46:20.062+02:00Och så får vi väl säga med Melanchton: "Vi vi...Och så får vi väl säga med Melanchton: "Vi vill därför anbefalla vår sak åt Kristus, som en gång skall döma över dessa strider, och vi ber honom, att han i nåd må se till sin betryckta och söndrade kyrka och återföra den till en bestående endräkt i tron."Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-39306843655193336752015-10-17T16:57:59.831+02:002015-10-17T16:57:59.831+02:00Ja, den saliga jungfrun Maria kan naturligtvis som...Ja, den saliga jungfrun Maria kan naturligtvis som ALLA människor utom Gudamänniskan Jesus bli farlig på det sättet att hon - liksom Martin Luther eller Josef Stalin, utan alla jämförelser i övrigt - kan bli föremål för en osund personkult. Att du inte ens varsnar eller erkänner risken för detta är oroande, vad du än tycker om just Maria-psalmerna i Cecilia.<br /><br />Men jag klandrar sannerligen inte Maria för den osunda personkult som förekommer: hon har inte gjort NÅGONTING för att hamna i en sådan situation utan tvärtom öppet och ärligt redovisat också de smärtsamma misstag, då Jesus utan att vanhedra sina älskade mor dock svarade ganska skarpt och för en mindre ödmjuk själ än Marias rent av sårande (jfr morgondagens text i Svenska kyrkans evangeliebok). Det är inte hon utan bara en del av hennes beundrare som kan klandras för att ha gått för långt. <br /><br />Om den stora romersk-katolska katekesen - fint presenterad på nätet - säger jag som du om SKB. Den är i långa stycken bra, men du vet nog var jag reserverar mej ;o). Tack för meningsutbytet och god helg - vi får trots allt båda genom Guds nåd vara syskon till vår Frälsare, även om jag inte fördenskull kallar Maria min mor eller Joakim min morfar.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-47854611408210356352015-10-17T07:36:13.446+02:002015-10-17T07:36:13.446+02:00F ö har jag läst SKB. De är i långa stycken bra = ...F ö har jag läst SKB. De är i långa stycken bra = katolska. <br /><br />Men katekeserna är långt bättre. Kyrkans lilla katekes är ett mästerverk. Enkel, lättfattlig, snygg o innehållsrik. <br /><br />Tolle legeAnders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/00918563864798171097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-5846439323650608932015-10-17T07:16:00.735+02:002015-10-17T07:16:00.735+02:00Andreas
Du slåss mot väderkvarnar...
Skulle Mari...Andreas<br /><br />Du slåss mot väderkvarnar...<br /><br />Skulle Maria - som alltid pekar på sin Son - vara farlig!<br /><br />Vet du inte att Skriften säger Hell dig Maria, full av nåd, HERREN är med dig, välsignad är du bland kvinnor...<br /><br />Och hädanefter skall ALLA släkten prisa mig salig.<br /><br />F ö tror jag C S Lewis var närmare att bli katolik än vad vi kan ana. Han var från Ullster, vilket han själv ansåg vara det största skälet att inte gå över Tibern.<br /><br />Allt GottAnders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/00918563864798171097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-91215498682852631692015-10-16T19:04:06.453+02:002015-10-16T19:04:06.453+02:00Ja, visst är det absurt! Där är vi helt överens, A...Ja, visst är det absurt! Där är vi helt överens, Anders! Min poäng är att man kan råka göra det trots de bästa avsikter och den principiellaste monoteism. (Jfr: man placerar inte Mammon jämsides med Gud - och ändå kan vi hela tiden falla för den frestelsen). Jesus kan vi inte vörda och åkalla för mycket, det gör inget om det går över i dyrkan och tillbedjan. Men varje helgon och andlig ledare kan, liksom VARJE annan människa utom vår Frälsare, bli alltför beundrad och upphöjd.<br /><br />Lösningen är förstås inte att förakta helgonen och dem som talat Guds ord till oss, allraminst den saliga jungfrun. Men vi behöver verkligen inte sjunga psalmer till dem eller åkalla dem heller. Vi får verkligen passa oss för att ge dem en plats som konkurrerar med Jesus´, sann Gud men också sann människa som verkligen är den Medlare mellan Gud och oss som vi behövde. Jag tror visserligen, liksom du, att Maria slapp purgatorio - i varje fall alla reningssmärtor efter döden - och nu i paradiso verkligen är syndfri och bortom alla frestelser till högmod. Så inte för hennes, men för vår egen skull, bör vi avhålla oss från devota tilltal som dessa: "unna oss din frid", "gör vår ande fri", "kärlek är ditt namn", "tag oss i din famn", "låt oss se ditt ansiktes ljus som ger oss frid i ångestnatten", "var nära oss i sorg och nöd", "när döden kommer var vårt stöd", "Vi, Evas släkte, lovar dig, o Maria! Ur djupen går vårt tack till dig, o Maria!" "Glädje du oss ger, tröst åt den som ber", "du visa jungfru, du vördnadsvärda jungfru, du mäktiga jungfru, du milda jungfru, du trogna jungfru, rättfärdighetens spegel, vishetens säte, orsak till vår glädje". (Att den förfärliga "Du drottning över Nordens land" - Cecilia 1987 nr 475 - utmönstrats nu utgår jag ifrån: "i kraft av gamla löftens lag är riket ditt, Maria, kom med din Son och spiran tag..."). <br /><br />Visserligen står inte Byssan lull i Cecilia, så långt har ju den romerska teologin faktiskt inte gått, tack och lov, men man förstår ju verkligen hur folkvisetreenigheten (liksom Muhammeds missuppfattning) uppstått: "tre äro tingena de goda: / den förste är Gud Far, / den andre är hans Son, / den tredje mild jungfru Maria." Och det är inte svårt att förstå reformatorernas skarpa varningar och varför C S Lewis räknade den romerska mariologin som den ena av påvekyrkans två hädelser (den andra är läran om påven).Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-5694863330993563032015-10-16T17:16:26.112+02:002015-10-16T17:16:26.112+02:00Andreas
Man placerar inte ett helgon jämsides med...Andreas<br /><br />Man placerar inte ett helgon jämsides med Gud. Det är absurt.Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/00918563864798171097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-87726619633078611872015-10-16T16:41:11.501+02:002015-10-16T16:41:11.501+02:00Halmgubbe på halmgubbe. Är jag rädd att Gud är räd...Halmgubbe på halmgubbe. Är jag rädd att Gud är rädd för sällskap? Vad får du det ifrån? Men visst finns det frågor och avseenden där vi absolut inte får placera någon/något jämte Gud eller ens i närheten? Det kan du väl hålla med om i princip? Inte skulle du väl t.ex. karaktärisera första budet som uttryck för "en rädsla att Gud skulle va rädd för att inte få va ensam"? Och har man väl erkänt att man kan sätta alla människor utom Jesus alltför högt, så kan man inte a priori avvisa alla varningar för helgonåkallan som tagna ur luften, även om man skulle tro att ett visst begränsat mått av morgon- och aftonandaktstiden möjligen kan ägnas några avlidna som "bön om förbön".<br /><br />Du som tycker att vi ska akta oss för att göra halmgubbar kan väl försöka föregå med gott exempel? Och ska vi - apropå ett inlägg du gjorde på Mikael Karlendals blogg - prata om Martin Butter och Gustav Fasa, vet jag precis vad jag skulle kunna göra av ditt namn. Men det gör jag inte ;o).<br /><br />AG=Allt Gott!Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-23251314256114722962015-10-16T15:57:34.891+02:002015-10-16T15:57:34.891+02:00Andreas
Att reducera tron är lika tråkigt som kro...Andreas<br /><br />Att reducera tron är lika tråkigt som krocket (kul att någon dock kan kreativt använda simpson-tristess).<br /><br />Jo det är klart att en lutheran kan se att himlen förenas med oss i mässan. Men er tro är dock en trist reducering (p g a en rädsla att Gud skulle va rädd för att inte få va ensam). Helgonens del av kyrkolivet/livet är rumphugget. <br /><br />Det är synd! Lika synd som i philipism, kalvinism o pietism! :-)Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/00918563864798171097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-6611433432700865232015-10-16T01:13:41.798+02:002015-10-16T01:13:41.798+02:00Och apropå Simpsons: Vad är det för fel på krocket...Och apropå Simpsons: Vad är det för fel på krocket? Det var ju under en krocketmatch som frälsningssoldaten Amanda Sandberg inspirerades till sin underbara himmelspsalm "De komma från öst och väst / de komma från syd och nord / att sitta till bords / med Jesus en gång / och höra hans välkomstord. / Att honom förklarad se / och skåda hans härlighet / taga del i sång och spel / en salig evighet." Jag tror inte att vi behöver gräla om vem som har roligast i himlen. Men tack för repliken (även om jag undrar vad den egentligen syftade på) och det rätt snälla omdömet om Melanchton.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-31473973125877514592015-10-16T01:05:01.045+02:002015-10-16T01:05:01.045+02:00Den tomma himlen? Que? Klart det finns en bullrand...Den tomma himlen? Que? Klart det finns en bullrande myriad av änglar och helgon. Vem förnekar det? Inte Melanchton eller jag i varje fall. I morgonmässan i morse gladdes jag av uttryck som att vi tillbad "med den saliga Maria och med alla helgon i himmelen och på jorden." <br /><br />Ungefär som vi gärna inleder Herrens bön med "i den helige Ande och med alla dina trogna" (även om de i den triumferande kyrkan inte längre behöver be "förlåt oss våra skulder" - men de har bett den bönen, så sant de i Kristus blivit heliga).<br /><br />Inte heller förnekar vi att helgonen (och änglarna) kan be för oss (se ovan). Vi har rätt roligt vi också när vi ber varandra om förbön. "Var finner du Gud om inte hos din broder" som våra laestadianska vänner brukar säga och citera det apostoliska ordet "Kristus i eder, vår härlighets hopp".Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-78810473378425309832015-10-15T21:26:22.443+02:002015-10-15T21:26:22.443+02:00Melancthon är bra. Här är han inte i sitt esse.
...Melancthon är bra. Här är han inte i sitt esse. <br /><br />Guds vänner är mina vänner. Förbön är den naturligaste sak i världen. Den tomma himlen är dock en biprodukt av Kalvinismens reduktionism (M blev ju kalvinist på äldre dar).<br /><br />En kalvinist har helt enkelt tråkigare i tom-rummet. En kal sal, utan fin vin. I en tom rymd utan en bullrande myriad av änglar/helgon/kyrkomedlemmar genom alla tider.<br /><br />Catholics have more fun. :-)<br /><br />http://m.youtube.com/watch?v=idLQ26P9dpQ<br />Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/00918563864798171097noreply@blogger.com