96 teser
eller fromma önskningar
- till minne av Luther och Spener men naturligtvis utan varje
jämförelse med dessa kyrkans sanna reformatorer -
Ecclesia semper reformanda
1. Kyrkans grundare och Herre
är Jesus Kristus - och ingen jordisk kung, president, partiledare eller
statsminister.
2. Jesus, Guds härlighets
återsken och hans väsens avbild, ger absolut en sannare bild av Gud än Muhammed
ger.
3. Den som tvivlar på
ovanstående, eller som inte står upp för att detta är Kyrkans tro, bör aldrig
bli ärkebiskop eller ens präst i någon kristen kyrka.
4. Svenska kyrkan är eller
skulle vara en kristen kyrka - och varken något statligt verk eller någon sorts
hembygdsförening.
5. Grundarens generalorder är och
förblir att vi ska gå ut och göra alla till hans lärjungar.
6. Det betyder att både
ateister och namnkristna, buddhister och hinduer, judar och muslimer och alla
andra ska nås av hans kallelse.
7. Vi får hoppas och be om
nästan vad som helst, exempelvis vår egen eller alla människors slutliga
frälsning.
8. Vi har däremot bara mandat
att lova att den som tror på Jesus blir räddad.
9. Vi har inte mandat att lova
att alla blir evigt saliga även utan omvändelse och tro på Jesus.
10. Att det inte finns någon
död som ej bytes i glädje är en känd svensk poets utfästelse på ett kyrkligt
begravningsmagasins framsida, inte vår Frälsares.
11. Vi har varken som kyrka
eller som andliga vägledare mandat att avgöra enskilda människors eviga öde,
vare sej åt ena eller andra hållet.
12. Här om någonsin gäller den
utmärkta regeln att Domaren dömer.
13. Däremot bör själavårdaren
genom undervisning och samtal hjälpa människor att rannsaka sig själva i ljuset
av Guds ord. ”Om vi gick till doms med oss själva, blev vi inte dömda.” ”Döm
mitt hjärta här i tiden”.
14. Vi har fortfarande all
anledning att be den bön som förr alltid bads vid begravningar: "I dödens
stund, på den yttersta dagen hjälp oss, milde Herre Gud!"
15. Vi har också all anledning
att vid tacksägelseringningen åter be: "Herren läre oss att så betänka vår
egen förestående bortgång att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga
livet, må vara beredda till en salig hädanfärd."
16. Om kyrkoledningen
försäkrar att det inte finns något att frukta efter döden, hamnar vi andra
snabbt i samma pinsamma läge som medlemmar i en mykologisk förening, vars
ledning går ut och försäkrar att alla svampar är ätliga efter förvällning. Den
som tiger uppfattas ju samtycka.
17. Den fullkomliga kärleken
driver förvisso ut rädslan, men det gör också okunnigheten, dumheten eller
förhärdelsen. Jesus säger ju trots allt åt oss att inte frukta dem som bara kan
dräpa kroppen utan den som kan mer än så.
18. Det säger en del att vår Frälsare otvetydigt saligförklarade en som dömts till döden som rövare men inte gav oss minsta hopp om en person som han själv valt till apostel.
19. Alla döda är inte helgon
och alla helgon är inte döda.
20. Alla helgon och Alla
själar är alltså inte ”egentligen” samma sak, som det under en allhelgonahelg utan
dementier påstods på Svenska kyrkans hemsida.
21. Helgon är å andra sidan
inte bara de som helgonförklarats av påven - och det tror inte påven heller.
22. Vi ska enligt Bibeln
särskilt minnas dem som lärt oss Guds ord, se hur deras liv slutade och ta
efter deras tro (inte deras felsteg).
23. Jesus Kristus är nämligen
densamme igår, idag och i all evighet!
24. Nattvardens sakrament är
nu som förut Kristi sanna kropp och blod, oss kristna till att äta och dricka.
25. Evangelisk-luthersk tro om
detta är allmänkyrklig och katolsk, även om vi fortfarande även ser
nattvardselementen som verkligt bröd och verkligt vin.
26. Saklig information om
Kyrkans lära om dopet och nattvarden måste förmedlas tydligt, så att folk vet
vad deras barn är med om och så att de kan pröva sig själva innan de äter av
brödet och dricker av bägaren.
27. Konfirmationen är ingen specifik
nattvardskurs, men måste rimligen motsvara undervisningen för dopkandidater,
eftersom den som ännu inte är döpt måste döpas före konfirmationen och vi inte
kan begära mer av just den.
28. Om konfaundervisningen
motsvarar dopundervisningen måste den givetvis tas på minst lika stort allvar,
även när det gäller redan döpta.
29. Migrationsverket har
hjälpt oss med att ställa frågan vem som är kristen, om det alls har en konkret
innebörd och därmed kan anges som skäl till asyl.
30. Att bli kristen, döpt och
konfirmerad, kan i varje fall inte bara handla om att "förklara sig
informerad", som en präst uttryckte det.
31. När konfirmander och t o m
konfirmandfaddrar öppet kan säga att de aldrig trott på Gud är det något med
själva konfirmationskonceptet som gått snett eller mörkats, men "bekräfta ungdomarna"
kan vi förstås göra ändå.
32. Den stora och allt
avgörande konfirmationen av dopet är att fortsätta eller börja leva med
församlingen i Kristi gemenskap och inte börja tänka "been there, done
that".
33. Ordet och sakramenten är
nådens medel som Kyrkan och de kristna inte kan överleva andligt förutan.
34. Det är Kyrkans uppgift att
både klargöra detta faktum och att generöst erbjuda nådens medel.
35. De politiska partierna
måste som sådana uteslutas – om de inte snart utesluter sig själva - ur kyrkans
beslutande församlingar. Och partipolitiskt icke obundna nomineringsgrupper bör
inte få ersätta dem.
36. Partianslutna kristna bör
däremot i regel uppmuntras i både sitt politiska respektive kyrkliga
engagemang, eftersom fler behövs i politiken, inte minst kristna.
37. Ämbets- och
äktenskapsfrågorna är viktiga men inte allena saliggörande.
38. Prästvigningsförbud och
avkragningsregler bör främst gälla verkliga irrlärare, vilket sekulära
politiska partier helt naturligt saknar insikt om.
39. Att sekulära politiska
partier, ibland med ateister eller kulturella muslimer som ledare, alls lägger
sej i vilka som ska få bli präster och biskopar är lika absurt som om kyrkan la
sej i vilka som skulle få företräda partierna.
40. Att det är vi som gör
Jesus gudomlig genom att vänta oss allt gott av honom är en fruktansvärd
irrlära, trots eller särskilt med tanke på hänvisningen till Luthers definition
av vem vi har till vår ”Gud”.
41. Att Gud inte skulle
existera som ett från människan oberoende, självständigt handlande och skapande
kosmiskt väsen borde inte vara möjligt för en präst,kyrkoherde eller ej, att
hävda, men har dock hävdats av en sådan.
42. Att ta avstånd från
klassiska Agnus Dei och offertanken som uttrycks i orden om Guds Lamm som
borttager världens synd, borde inte heller vara möjligt för en kyrklig
företrädare, stiftsadjunkt eller ej, men är det tydligen.
43. Att hylla syndafallet och
ormen från urtiden, han som eljest kallas djävul och satan, borde i synnerhet
vara omöjligt för varje präst, inte bara domkyrkolektorer - och inte bara kring
Mikaeli med dess läsningar.
44. Biskopar som inte ingriper
mot sådana grova villolärare är själva medansvariga för de grova villolärornas
spridning och borde därför mista kappa och krage.
45. När de samtidigt stoppar
gammalkyrkliga, klassiskt högkyrkliga och konservativt lågkyrkliga kandidater
från tjänst i vår kyrka, silar de mygg och sväljer kameler.
46. Att ändå utan
märkbara protester betrakta dem som verkliga biskopar - inte bara
administratörer och stiftschefer - och fortsätta bjuda in dem som just biskopar
och andliga ledare till läger och kyrkhelger ger fel signaler i en ödestid.
47. Vill de visitera eller
hälsa på, så visst, men de bör i dagens situation själva examineras, utfrågas
och ställas till svars.
48. En vaken och initierad
kyrklig journalistik, i både kyrkans egna publikationer och andra, t ex public
service, vore en nåd att stilla bedja om.
49. Prästvigningsuppgiften är
den största exekutiva makt våra biskopar har. De som dessa inte prästviger blir
heller inte präster - i vår kyrka åtminstone.
50. De klassiskt högkyrkliga har anklagats för myggsilande och kamelsväljande och att hellre prästviga
en manlig villolärare än en kvinna - men få tror väl att en högkyrklig
biskop skulle prästviga icke-teister, satans- och syndafallshyllare eller Agnus
Dei-dissare bara för att de är män.
51. Det vore nog tjänligt åt oss om våra bästa prästkandidater nu nekades prästvigning pga
äktenskapsfrågan, med tanke på hur föga vi protesterat mot behandlingen av
klassiskt högkyrkliga (eller gammalkyrkliga eller lågkyrkliga av typen bv-are
och laestadianer) i ämbetsfrågan.
52. Men vägrar biskoparna viga
får väl väckelsens folk som alltid börja kalla, avskilja/ordinera och
anställa predikanter igen - enligt Luther har vi då t o m nödvärnsrätt att
prästviga dem själva, även om vi då, med större eller mindre rätt, skulle uppfattas
som en egen kyrkobildning.
53. Vi kan inte ducka i äktenskapsfrågan: antingen förklarar vi oss
lojala med Svenska kyrkans nya lära om äktenskapet som ett förbund mellan två
vuxna i största allmänhet, eller också med den klassiska kyrkoläran om
äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna.
54. Står vi fast vid vår
bekännelse om äktenskapet ska vi göra det offentligt och med stolthet, inte som
kuschade hundar - även om en toppkarriär då verkar omöjlig för oss just nu i de
flesta partier, liksom i vår egen kyrka.
55. Stoltheten ska då gälla
själva läran och inte alla uppföranden eller uttalanden som förekommit gentemot
hbtq-personer. Där finns saker att be om förlåtelse för, göra bot
och bättring för och stå upp emot tillsammans med både Rfsl och andra sammanslutningar.
56. Queerideologin tangerar
dock gnosticismen och misskrediterar även ämbetsreformen (jfr A Nygrens
profetia 1958 om svärmeandars väg).
57. I ett verkligt liberalt
samhälle kan både traditionella och nyare kristna kyrkor verka och frodas, utan
att behöva stå för liberalteologi.
58. I en verkligt
evangelisk-luthersk kyrka, verkligt fri från staten och med fokus på mission
och evangelisation, skulle fria missionsorganisationer känna sig verkligt hemma
- men kanske inte lika mycket behövas?
59. Idag är behovet av en
fokuserad missionsorganisation i Svenska kyrkan enormt - och behovet behöver
både dryftas och lyftas.
60. Riktiga (riks-)evangelister
borde utbildas och anställas av både Svenska kyrkan och fria
missionsorganisationer.
61. Kallelsen till missionär
är en kallelse även för svenska män och kvinnor.
62. Mission och särskilt
pionjärmission måste alltid bedrivas med livet som insats, vare sej man kommer
till Sverige eller Etiopien, Indien eller Kina.
63. Elva av tolv apostlar och
många av pionjärmissionärerna i vårt land och andra länder fick betala med sina
liv.
64. Det kan inte vara meningen
att bara koreaner och etiopier, indier och kineser idag ska våga sina liv för
missionens sak.
65. Svenska kyrkans mission
måste återupprättas och proklameras som just mission, inte internationellt
arbete i allmänhet.
66. Svenska kyrkan får vid
sina jul- och fasteinsamlingar inte skämmas för evangeliet om Jesus som
Frälsare, av rädsla för att avskräcka bidragsgivare.
67. Människan lever inte bara
av bröd, utan av allt som går ut ur Guds mun.
68. Diakoner borde få sköta en begravning även utan närvarande präst - begravningar hör ju inte till sakramentsförvaltningen utan är framför allt en kärlekstjänst!
69. En kristen begravningsförrättare bör tala mer om Jesus än den döde och försöka anknyta till kyrkoåret, i varje fall till Jesu död och uppståndelse! Den gamla begravningsbönen, sjungen eller läst, är en god hjälp till detta.
70. Aldrig mindre än hopp för den störste bland syndare och aldrig mera än hopp för den frommaste bland kyrkogångare, för som sagt: domaren dömer.
71. Det talas ofta och med rätta om faran av att tala för mycket om helvetet, men sällan om faran av att aldrig varna för det (C S Lewis).
72. Även Bibelns sista tio, sammanfattande verser måste regelbundet kunna framföras högt och offentligt, utan blygsel eller självcensur, utan att lägga till eller dra ifrån.
73. Det är inte rimligt att präster och biskopar idag verkar mer övertygade om vissa mäns barnafödande än
om jungfrufödelsen.
74. Den som föder sitt barn
kan aldrig någonsin vara man och barnets pappa.
75. Nygnosticismen
misskrediterar både ämbets- och äktenskapsreformerna.
76. Särskilt kvinnliga
prästers hyllningar av syndafallet och den gamle ormen (utan biskopsingripande)
spelar det s k "kvinnoprästmotståndet" i händerna.
77. Äktenskapet är per kristen
definition ett förbund mellan en man och en kvinna och ingenting annat.
78. Äktenskapet ska hållas i
ära och äkta säng bevaras obesmittad, som det står skrivet.
79. Som undantagsfall må
omgifte efter skilsmässa äga rum, även i kyrkan, men undantagen bör endast få bekräfta regeln, inte bestämma den.
80. Ingen kristen kyrka och
församling kan som Svenska kyrkan idag lova staten att viga om en person
hur många gånger som helst – det blir ju att utfästa sej välsigna även ren
otrohet och ”successiv polygami”.
81. Eftersom äktenskapet per
klassisk kristen definition, bekräftad av hela Sveriges Kristna Råd så sent som 2008, och enligt vår kyrkas lutherska bekännelse är ett förbund
mellan man och kvinna, kan kyrkan omöjligt viga samman två karlar eller två
damer till just ett kristet äktenskap - eller tre personer av vilket kön de
vara månde.
82. Undantag från ovan sagda
må ske t ex om den ena "mannen" är eller kan bli med barn; men kyrkan
kan heller inte tvingas acceptera varje påstått förbund mellan man och kvinna
som ett sådant - när t ex bägge parter är eller kan bli med barn.
83. Välsignelse eller förbön kunde efter pastorala överväganden tänkas ske även vid halvsyskonrelationer, homorelationer, polyrelationer eller samborelationer i allmänhet.
84. Alla ovannämnda relationer
kan innehålla så mycket kärlek, omsorg, glädje och trofasthet att självaste
påven borde kunna välsigna detta utan att därmed okritiskt godta allt sexuellt samliv.
85. Men att viga till
äktenskap är inte bara som ofta påskins att välsigna någons
kärlek, utan det är att explicit bejaka och prisa den fysiska,
sexuella föreningen, detta att med vår Herres ord ”bli ett kött”.
86. Kristenheten är med
Luthers ord som en full bonde som drattar ner på andra sidan när han fått hjälp
att ta sej upp i sadeln.
87. De flesta vägar har ett
dike på båda sidor, och båda måste undvikas.
88. Den som bara försöker
undvika det ena diket hamnar lätt i det andra.
89. Miljö- och
samlevnadsfrågor måste båda adresseras av kyrkan på ett relevant och trovärdigt
sätt - för varför skulle människor tro oss när vi talar om himmelska ting ifall
vi struntar i eller pratar strunt om de jordiska?
90. Samtidigt hör de knappast
till kyrkans "differentia specifica" - det finns aktörer som talar
vist och klokt om dessa frågor utan att vara kristna.
91. Kyrkans "differentia
specifica", som ingen talar om ifall inte Kyrkan gör det, är framför allt evangeliet om
Jesus och honom som korsfäst, d v s som världens Frälsare och Försonare, som
Medlaren mellan Gud och människor.
92. Eftersom ingen annan säger
detta om Kyrkan inte gör det, bör Kyrkan koncentrera sig på att sprida detta
budskap i ord och handling.
93. Lagen är av naturen
någorlunda känd, men evangelium är en hemlighet förborgad för allt förnuft (Olof
Svebilius).
94. Varje söndag skulle vara
en liten påsk- och pingst- och kanske domedag.
95. Varje nattvardsfirande en förkunnelse av Herrens
död - till dess han kommer åter.
96. När Jesus sa "Vänd
om" och "Följ mig" menade han att vi verkligen skulle följa
honom och så leva i omvändelse och efterföljelse livets alla dagar – så som han
lovat vara med sin kyrka och församling alla dagar till tidens slut.
(rev 230811)