tisdag 27 april 2021

John Stott 100 år idag

Påskvänner!

Han dog visserligen för några år sedan, men detta är ändå John Stotts födelsedag. Klistrar in en liten fågel till den ivrige fågelskådarens minne (ser ni vilken sort det är?):



måndag 26 april 2021

Missionsdagar om Indien i sommar?

Påskvänner!

Börjar känna att om vi kan ha en missionsdag på Brogården i Njutånger i sommar - och restriktionerna alltså lättar - skulle det vara roligt att ha en med fokus på Indien. Vår nya diakon har varit där som hjälparbetare/missionär och det vore oerhört intressant att lära sej mer. Nu slår pandemin stenhårt mot miljardlandet, och vår systerkyrka har nyligen förlorat sin biskop Emmanuel i covid 19. Ora et labora.

lördag 24 april 2021

Rosenkranspsalmen

Påskvänner!

"Pröva allt, behåll det goda" manar aposteln oss. En del kristna, inte minst Efs-are, är skeptiska till hela radbands- och rosenkranskonceptet, och det kan man ju förstå när det blir lite för många "Ave Marior" (en biblisk hälsning i och för sig), jag använder hellre Jesusbönen enligt östlig-ortodox radbandstradition. När jag alls ber rosenkransen (det gör jag inte hela året, bara vissa tider, när jag behöver den hjälpen att varva ner).

Men själva upplägget, att med Maria meditera över vår Frälsares liv här på jorden, är ju så otroligt uppbyggligt! Inte minst sedan förrförre påven (Johannes Paulus II) till de glädje-, smärto- och ärorika mysterierna fogade "ljusets och livets mysterier" som handlar om Jesus´ liv fr o m dopet i Jordan t o m nattvardens instiftande (över bröllopet i Kana, bergspredikan - eller förkunnelsen av Guds rike i ord och handling - och förklaringsberget).

Kunde inte låta bli att göra en sång av rosenkransen för att dess 20 "frälsningsmysterier" (allmänt kända, men likafullt outgrundliga) lättare ska bli regelbundet begrundade också av oss "protestanter". Hoppas den kan bli till någon hjälp vid enskild eller gemensam andakt! Ja, att både den och "rosenkransen" får bli till hjälp att ofta, även i vardagen med dess sysslor eller resor, närmare betrakta vår Frälsare och hans liv och död för oss.

God helg! Jubilate!

19.35: OBS (om ni läst dagens inlägg tidigare): jag gjorde nu på kvällen psalmen fyraradig och delade in den i fyra delar utifrån den gruppering som rosenkransbedjarna brukar göra, med en grupp mysterier per dag, påven föreslog de glädjerika mysterierna måndagar och lördagar, ljusets och livets mysterier (det jag kallar "de himmelrika" mysterierna) på tisdagar, de smärtorika mysterierna på onsdagar och fredagar (traditionella fastedagar, jfr 5:2-metoden) och de ärorika mysterierna på torsdagar och söndagar, men det där står ju även romerska katoliker fritt. Dessutom hittade jag en så otroligt fin och passande tysk melodi, här insjungen till en fem strofer lång evangelisk/herrnhutisk sång (mycket passande - kan du tyska finner du extra uppbyggelse i den bakgrundstexten)!




De glädjerika mysterierna:

1. Låt oss med Maria betrakta
Jesus, som av Anden blev
avlad i en jungfrus sköte,
och om hjärtats renhet be!

2. Låt oss med Maria betrakta
Jesus hos Elisabet,
mödrars möte, fröjd hos foster,
låt oss om sann glädje be!

3. Låt oss med Maria betrakta
Jesus, som blev född bland djur,
och så ödmjukt vid hans krubba
be om Andens fattigdom!

4. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som till templet bars
för att helgas där åt Herren,
låt oss be för våra barn!

5. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som i templet satt
bland de lärda, låt oss be om
lyhördhet för Herrens ord!




De "himmelrika" mysterierna 
(ljusets och livets):

1. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som Johannes döpt,
över honom Anden svävar,
låt oss om Guds ledning be!

2. Låt oss med Maria betrakta
Jesus på en bröllopsfest,
låt oss minnas hennes maning:
gör allt vad han säger er!

3. Låt oss med Maria betrakta
Jesus och Guds rikes väg,
låt oss be om nåd att själva
göra bot och vända om!

4. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som förklarad blev
inför tre lärjungars ögon,
låt oss be om liv och ljus.

5. Låt oss med Maria betrakta
Jesus och hans nattvardsfest, 
ja, hans kropp och blod bevare
oss av nåd till evigt liv.





De smärtorika mysterierna:

1. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som har svettats blod
i Getsemane i ångest, 
låt oss be om trofasthet.

2. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som blev gisslad svårt,
låt oss be om villighet att
lida för det namnets skull.

3. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som blev törnekrönt,
hånad, slagen av soldater,
låt oss be om ödmjukhet.

4. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som själv bar sitt kors,
låt oss be om Kristi ande,
självförsakelse och mod.

5. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som på korset dog,
låt oss be om det han vann oss,
syndernas förlåtelse.





De ärorika mysterierna:

1. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som stod upp igen,
låt oss be om det han vann oss,
liv i hans uppståndelses kraft.

2. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som till himlen for, 
sitter på Guds högra sida,
låt oss be om hopp och tro.

3. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som sin Ande sänt,
låt oss be att så Guds kärlek
från vårt hjärta flödar ut.

4. Låt oss med Maria betrakta
Jesus genom vilken hon
upphöjd blev till himlens glädje,
låt oss be om salig död.

5. Låt oss med Maria betrakta
Jesus som ska komma igen.
Ande, själ och kropp må helgas,
låt oss be om segerns krans.


 

söndag 18 april 2021

Rikskollekt till Efs på 500-årsdagen av Luthers bekännelse i Worms

Påskvänner!

Här talar Luther tyska. Det är 500 år sedan idag.

Kom också ihåg Efs om du inte kunnat gå i kyrkan. Idag är det rikskollekt till Efs. Vi vet inte hur länge till Efs får rikskollekter. Du brukar kanske ge till Efs ändå, men ta den här dagen som en extra anledning! (SvPs 251).

lördag 17 april 2021

Daniel Stråle har förstås alldeles rätt!

Påskvänner!

Ramadan började i tisdags, och vi kristna kan också följa med. Jag känner en kristen från Sri Lanka som tillämpar samma regler som muslimerna under den kristna påskfastan (fr o m Askonsdag), och det får man förstås göra om man vill. Det står oss fritt. Men det viktiga är att vi som kristna ber för muslimerna och den här 30-dagarsperioden fram till Eid-al-fitr (i år 12-13 maj) kan väl vara ett bra tillfälle. Jag tycker att Daniel Stråle på OM har alldeles rätt. Vad tycker du?

torsdag 15 april 2021

Tegnér - hedersknyffel eller hycklare?

Påskvänner!

Det diskuteras nuförtiden, med anledning av nytryck av hans predikningar och tal, rätt flitigt om Esaias Tegnér verkligen var kristen eller bara låtsades i sin roll som biskop i Växjö. Eventuellt var han egentligen en osedlig "fritänkare" - eller också i sina brev bara ovanligt ärlig med sin kamp som människa och kristen. 
Gud allena vet, men jag vill gärna återge och instämma i några citat från Gunnar Rosendal som berör just detta och våra präst- och biskopskandidater i Svenska kyrkan och Efs intill denna dag:
Även om den individuella övertygelsen till äventyrs skulle avvika och rymma en särmening, får den inte i predikan korrigera kyrkans givna bekännelse.
Prästens pastorala strävan skall vara att minska, inte vidga, den klyfta som eventuellt kunde finnas mellan den enskilda människans tro och kyrkans.
Tillagt 16/4: Kanske detta trots allt var även Tegnérs strävan, både som människa och präst? Nog kunde han ha vidgått tvivel och felsteg även i förkunnelsen, men vikten av att göra boskillnad mellan sina egna tankar och föreställningar och på Skriftens ord och Kyrkans lära kan förkunnaren inte nog beakta. 
Läs gärna Augsburgska bekännelsen, särskilt gärna i Hans Lindholms språkliga bearbetning! Inte minst passande så här inför Worms-jubileet på söndag! (Augsburgska bekännelsens jubileum får vi vänta 9 år på). Utan bekännelse har Efs ingenting att tillföra Sverige idag. Då kan vi lika gärna lägga ner och gå in i romersk-katolska kyrkan eller bli de politiska partiernas lydiga kyrkotjänare med hull och hår.

tisdag 13 april 2021

500-årsjubileum på söndag

Påskvänner!

På söndag för 500 år sedan riskerade Martin Luther liv och lem genom sitt tal inför kejsaren i Worms. Det gjorde honom också mycket riktigt fredlös, men tiden på Wartburg (dit hans vänner förde honom) nyttjades väl och 1522 utkom det första fullständiga Nya testamentet på tyska. (Också väl värt att fira, inte minst för Efs idag, eftersom det banade väg för vårt NT 1527!).Så här låter talet på engelska! Men det finns även på svenska - som e-bok för 11 kr! Inspirerande för Efs idag inför kyrkovalet, liksom en del kapitel i Apostlagärningarna. För oss alla gäller: Man måste lyda Gud mer än människor.En annan bild av Luther i Worms bifogas nedan (kameror saknades).

Här scenen på engelska ur Luther.filmen:

måndag 12 april 2021

Joel Wadströms påskpredikan från Efs Luleå

Påskvänner!



I Lule är alla gudstjänster i Efs-kyrkan inställda. Men det sänds gudstjänster via Soundcloud. Jag lyssnade just till Joel Wadströms påskpredikan. Det tog ett tag innan jag fattade vad karln höll på med. Lite småtaffligt och torrt. Som han säger (lite fritt citerat): Nu trodde ni att det skulle bli fest och glädje. Och så pratar jag om synd och död. Men för att förstå de goda nyheterna behöver vi också förstå de dåliga nyheterna. 

Tänk, det tror jag också! Och även om vi får ropa halleluja och sjunga "Jag har en vän" (som kommer efter predikan), inte minst i påsktider, så gladdes jag åt Joels lite kärva budskap. Framför allt åt att han vågade framföra det offentligt och åt att även Efs-grundaren (iaf namnpåhittaren) Bernhard Wadström skulle ha känt igen det. Och känts vid det.

Vill också nämna Gösta Degermans betraktelse för Andra söndagen i påsktiden (publicerad också i en gratistidning i Luleå). Den står, precis som Joels påskpredikan, ut i mängden av allmänna påskbetraktelser i vår tid. Trots att den i eminent grad är riktad till "vanligt folk". Jag tror det är just för att den innehåller både lag och evangelium. Vi behöver båda. Alla behöver båda.

Tack Joel och Gösta. Tack Jesus.

lördag 10 april 2021

Brevlådemissionen i Hälsingland

Påskvänner!

God helg på er! En glad artikel om Brevlådemissionen, som även Njutångers EFS tänker hjälpa till med, kan ni gärna läsa under helgen. Det här ska bli kul!

Fortsatt Glad Påsk!

tisdag 6 april 2021

Glad Tredjedag Påsk!

Påskvänner!

Enligt evangelieboken från 1697 ska följande texter läsas idag på Tredjedag Påsk (som de lästes i dagens högmässa fram till 1772!): Apg 13:26-41 och Luk. 24:36-49. I psalmvalslistan föreslås bl a Vänd nu om, ni sorgsna sinnenNu må väl alla glädja sej och Jesus Kristus Frälsaren.

Dessa läsningar och psalmer kan nog behöva läsas årligen i vår kyrka även idag (inte bara vart tredje år som nu). För att accentuera påskens betydelse och stärka oss i tron. När även vissa präster börjat sväva så illa på målet beträffande det övernaturliga, t o m Guds existens [!!!] som personligt, självständigt skapande, från människan åtskilt kosmiskt väsen - och inte minst Kristi födelse av jungfru och kroppsliga uppståndelse! (Båda visserligen först omvittnade av kvinnor men väl inte mindre trovärdiga bara fördenskull?).

EPISTEL: Mina bröder, ni som stammar från Abraham och alla ni här som fruktar Gud, till er har budskapet om denna räddning sänts. Ty folket i Jerusalem och deras ledare förstod inte vem Jesus var. De dömde honom och uppfyllde därigenom också de profetord som läses varje sabbat. Fast de inte kunde finna honom skyldig till något som förtjänade dödsstraff krävde de att Pilatus skulle avrätta honom. När de hade fullgjort allt som var skrivet om honom tog de ner honom från korset och lade honom i en grav. Men Gud uppväckte honom från de döda, 31och han visade sig sedan under en längre tid för dem som hade följt honom från Galileen upp till Jerusalem och som nu är hans vittnen inför folket. Vi förkunnar alltså för er detta budskap: löftet som fäderna fick 33har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag. Och att han lät honom uppstå från de döda så att han aldrig mer skall återvända till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: Jag skall uppfylla åt er de heliga och oryggliga löften jag har gett David. Ty på ett annat ställe säger han: Du skall inte låta din helige möta förgängelsen. David, som på sin tid tjänat Guds vilja, insomnade och förenades med sina fäder och mötte förgängelsen. Men han som Gud uppväckte har inte mött någon förgängelse. Ni skall alltså veta, mina bröder, att genom honom förkunnas syndernas förlåtelse för er, och genom honom blir var och en som tror rättfärdig och friad från allt det som ni inte kunde frias från medan ni stod under Moses lag. Se därför till att det som står hos profeterna inte slår in: Se, föraktare, häpna och förintas: jag utför en gärning i era dagar, en gärning som ni inte kommer att tro på när den berättas för er.


EVANGELIUM Medan de ännu talade stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: ”Frid över er!” De blev rädda, och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg. Då sade han: ”Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel? Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har.” Och han visade dem sina händer och fötter.  Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: ”Finns det något att äta här?” De räckte honom en bit stekt fisk, och de såg hur han tog den och åt.
Han sade till dem: ”Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna.” Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: ”Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.”
Bön från 1697 (ngt bearb): Herre Jesus Kristus, vi ber dej att om någon bedrövelse, fruktan och rädsla kommer över oss, liksom dina lärjungar, att du då ville bistå oss och rikligen trösta oss, såsom du tröstade dem i deras bedrövelse och sa: Frid vare med er. Ja, ge då oss denna sanna Tröstaren: den helige Ande. Vi tror förvisso att du med samma kött och ben som du lades ner i graven med är uppstånden och nu sitter på Guds högra hand och ger oss ditt starka beskydd. Och vi ska slutligen komma till dej som är vårt kött och blod och bli lika din förklarade kropp. Ge oss detta, milde Herre Jesus, för din pinas, döds och uppståndelses skull. Amen!

söndag 4 april 2021

Rutströms påskdagspredikan

Påskvänner!

Glad Påsk! Kristus är uppstånden!

Idag på Påskdagen (som i år infaller på min dopdag, 4 april) återpublicerar jag 300-årige Anders Carl Rutströms påskdagspredikan

DEN IFRÅN DÖDEN UPPSTÅNDNE LIVETS HERRE, I VILKEN VI HAVA RÄTTFÄRDIGHET OCH STARKHET

hållen i Hedvig Eleonora kyrka år 1759

I Jesu namn!

Vänden eder till mig, så varden I saliga alla världens ändar, ty jag är Gud och ingen mer. Jag svär vid mig själv, och ett rättfärdighets ord går av min mun, där skall det bliva vid, nämligen mig skola alla knän böjas, och alla tungor svärja och säga: Uti Herren haver jag rättfärdighet och starkhet. Dessa heliga ord stå skrivna hos profeten Jesaja, kap. 45:22-23, och äro även av aposteln Paulus i Fil. 2:9-10 tillämpade på Jesus, all världens Frälsare.

Vänden eder till mig, så varden I saliga alla världens ändar. Han är hedningarnas ljus och Israels pris och således Guds salighet intill världens ände. Han har sagt: Visen mina barn och mina händers verk till mig (v. 11). Nu säger Han till all världen: Vänden eder till mig, så varden I saliga.

Ty jag är Gud och ingen mer. Gud är en. Tre äro de, som vittna i himmelen och på jorden, och de tre äro ett. Sålunda är Fadern Gud, Sonen Gud och den Helige Ande Gud och ingen mer.

Jag svär vid mig själv, och ett rättfärdighets ord går av min mun, där skall det bliva vid, nämligen mig skola alla knän böjas, och alla tungor svärja och säga: Uti Herren haver jag rättfärdighet och starkhet. 

Herrens ord och löften äro ja och amen. Himmel och jord skola förgås, men hans ord skola icke förgås. Han svär vid sig själv: så sant som jag lever, säger Herren. Han försäkrar all världen vid sin varelses sannhet, vilken allt folk har måst vidgå; ty intet folk har varit så förblindat, att det icke vetat, att en Gud är till och en Skapare till himmelens och jordens synliga verk. Han kallar sitt ord ett rättfärdighetens ord, nämligen att honom skola alla knän böjas, och alla tungor svärja och säga: Uti Herren haver jag rättfärdighet och starkhet. Alla knän äro böjliga i himmelen och på jorden, och "helvetets krafter giva sig / där Jesus nämnd är vorden." Alla tungor, som smakat hans goda livsord och den tillkommande världens kraft, skola bekänna, att av Jesus är all salighet, all hälsa, all rättfärdighet, all helgelse, all kraft, all seger.

Älskade åhörare: Jesus Kristus är död för våra synder och uppstånden för vår rättfärdighet (Rom. 4). Vi fira i dag åminnelsen av den stora seger, som Jesus vunnit i alla fallna syndares ställe, då Han genom sin uppståndelse från de döda förvärvade världen både rättfärdighet och starkhet. Hågkomsten och erkänslan av denna Jesu herrliga seger bör icke endast vara knuten till en viss dag eller högtid; men icke desto mindre vore det nu stor nåd för oss fattiga Adams barn, om vi på denna dag och denna stund finge en salig insikt och erfarenhet i denna vår dyrt förvärvade nåd och salighet.

Herre Jesus! vår eviga salighets Gud och livets furste, som av din herrliga uppståndelse bragt alla dem ett förvärvat liv tillhanda, som annars skulle döden dö; gör den stora nåd med dina återlösta, att de få se sin rättfärdighet och starkhet i dig allena! Låt din Helige Ande förklara för våra hjärtan denna din stora försonings hemlighet! Fräls ditt folk och välsigna din arvedel. Lär oss med mun och hjärta lovsjunga dig samt bedja: Fader vår...

EVANGELIUM Markus 16:1-8

Betraktelseämne:
Den ifrån de döda uppståndne livets Herre, i vilken vi hava rättfärdighet och starkhet.

1) Vår rättfärdighet och starkhet i den från de döda uppståndne livets Herre.
2) Vad var och en tunga efter sitt tillstånd säger om Honom.

Genom din heliga uppståndelse, hjälp oss milde Herre Gud.

Denna är den stora dagen / som oss Kristus haver gjort. / Mörkrets furste är nu slagen, / nederlagd är helvetets port. / Dödens mörker har försvunnit, / livets sol har nu upprunnit. 
Livets furste är uppstånden, oss liv och seger skänkt. I Honom hava vi rättfärdighet och starkhet. Vilket nu skall bliva vår betraktelses

Första del.
A) Livets furstes uppståndelse från de döda. B) Vår rättfärdighet och starkhet uti honom.

Nu A) Om livets furstes uppståndelse från de döda.

1) Den saken, vi nu sålunda hava att tala om, är icke uppenbarad i förnuftets kännedom eller kunskap, utan är en stor trosartikel, om vilken i vår lilla katekes står: "Jag tror, att Jesus Kristus är uppstånden ifrån de döda." Således är det icke att härutinnan vägleda sig med förnuftets ljus, utan genom Guds uppenbarade vishet och sanning, och sålunda taga det allena för sant, som Guds Ande där uppenbarar, både vad Hans uppståndelse och uppståndelsens kraft angår.

2) Evangelium berättar, att kvinnorna Maria Magdalena och Maria Jacobi kommo bittida till Jesu grav och sågo en ung man sittande på högra sidan, klädd uti ett sitt vitt kläde, som sade till dem: Varen icke förfärade; I söken Jesus av Nasaret, som var korsfäst; Han är uppstånden, Han är icke här, si rummet, där de hade lagt Honom. 
    Han var död. Han hade burit all världens synder, för vilka världen hade bort dö. Han hade givit sig i döden för alla. Guds eviga rättfärdighet hade uppå oss en evig fordran, en dom, som med evig död belade alla människors barn. Denne vår store löftesman och medlare hade påtagit sig all vår skuld och hade sålunda nu smakat döden för alla. Han hade offrat våra synder i sin lekamen på trä; Han hade med sin död fullkomnat det stora återlösningsverket; Han hade en gång genom sin död gått in i det heliga och funnit en evig förlossning. Men döden skulle och kunde icke behålla Honom evinnerligen; därför stiger Han genom sin egen gudomskraft upp ifrån de döda, sedan Han brutit dödens fängelse och visat sig vara en segerherre i helvetet över döden och djävulen. Vi se sålunda med förundran alla skrifter beseglade, som voro givna om Honom. Isak blev vid Abrahams offring tillbakatagen till en liknelse (Hebr. 11). Jesus är offrad och dödad efter köttet, men levande gjord efter Anden (1 Petr. 3:18). Han är den Jonas, som var kastad i havet och kommer upp. Han är den Simson, som nederslagit djävulens gärningar i sin död. "Det lejon har nu vunnit, / som är av Juda stam." Den smordes själ skulle icke bliva kvarhållen i helvetet, och hans kropp skulle icke se förgängelse.

3) Satan trodde, att när han hade vunnit så mycket, att herrlighetens Herre var korsfäst, skulle det mänskliga släktets återlösning vara förlorad och han hava åter vunnit sin sak. Men han förstod icke, att Kristi död skulle just nederlägga honom, som döden hade i våld. Han hade att göra med den rättfärdige Guden, vars död var en försoning; sålunda var förlossningen vunnen, när Jesus var död. Ingen kunde heller taga hans liv; Han lät det själv och kunde även taga det igen.

4) På sjunde dagen vilade Gud ifrån alla sina verk, som Han hade gjort och välsignade och helgade honom (1 Mos. 2:23). När Jesus hade åter upprättat det fallna människosläktet, så vilade Han på sjunde dagen och helgade sålunda sabbat för allt folk samt, genom sin uppståndelse från de döda, välsignade nya testamentets vilodag, på vilken de hade intill världens ände att ihågkomma den salighet och seger, som hade vederfarits hela världen på denna dag.

5) Vad salighet är icke detta: att Adams fall är botat, att såsom alla äro döda i Kristus, så äro och alla i Kristus levande gjorda. Vad herrlighet! Ack, om den arma och förblindade hopen kände denna sin salighet, så hade de något, när de sjunga: "Vi äta nu och leva väl / i dessa sötebrötsdagar." Tvärtom - vad glädje hava de, som måste sitta i mörkret, som icke se den uppgångna rättfärdighetens sol och den salighet, som är under hans vingar? Vad kraft skola de ock hava, så länge de icke med ett sannskyldigt hjärta hava anammat kraften till att bortlägga syndens och mörkrets gärningar och ikläda sig ljusets vapen? "På jorden, där rätt skulle ske, göra de det ont är, ty de se icke Herrens herrlighet."

Lovad vare du, Jesus Kristus, du önskade livets furste, som på denna dag segrat över alla våra fiender! Lovat vare ditt herrliga namn, att våra tungor få säga: I Honom, som är död och uppstånden, hava vi rättfärdighet och starkhet.

Som är det andra (B):

a) Rättfärdighet är en människas tillstånd inför Gud, då hennes synder icke tillräknas henne, utan hon, ehuru icke för sin egen utan för Jesu skull, varder fri och ansedd oskyldig. Starkhet är den förmögenhet, som människor av Guds nåd hava erhållit till att segra över satan, världen, synden och sitt eget fördärvade kött och blod.

b) Denna salighet har Jesus förvärvat oss, och icke allenast oss, utan ock alla Adams barn. Märk, vi tala nu om den förvärvade nåden och ärna tala om dess tillämpning i den senare delen av denna betraktelse.

c) Vad den oss i Jesu uppståndelse förvärvade rättfärdigheten angår, så bekänna vi i andra trosartikeln: "Han haver förlossat mig ifrån alla synder och ifrån döden." Det är, Han har genom sin lekamens offer ställt oss heliga, ostraffliga och obesmittade i Guds åsyn (Kol. 1). Han var gjord till synd för oss, på det vi skulle bliva Guds rättfärdighet genom Honom (2 Kor. 5). Lagens fordran och dess evigt fördömande kraft är borttagen, då Han hängde som en förbannelse på trä (Gal. 3). Den eviga rättfärdigheten är framhavd, då Jesus segrade över döden. Han segrade icke för sin skull, ty han var ett rent och obesmittat Lamm och hade icke gjort någon synd, och i hans mun var intet svek. Han fullgjorde en evig lydnad i de olydigas ställe och upphörde således icke att försona, förrän full försoning av Honom var erlagd, och så "rättfärdiggjordes Han i Anden", (2 Tim. 3). Och så fick hela världen fri och öppen tillgång till Gud. Förlåten blev sönderriven, som betecknade, att Jesus genom förlåten, som är hans kött, haver berett det avfallna människosläktet frihet att gå till Gud genom hans blod (Hebr. 10:19-20). SÅ hava vi vår renhet uti Honom. I Honom hava vi vår rättfärdighet.

d) Hela världen hade utan Jesus varit evinnerligen död och kraftlös; men nu säger Han: Jag lever, I skolen ock leva! Ingen människa lever av sig själv. Ingens dygd eller helgelse, ingen rättfärdighet eller tro, eller vad det vara må, kan vara grunden till dess liv och styrka, utan Jesu levandegörelse är detsamma: "Icke oss, Herre, icke oss, utan ditt namn giv äran." Guds Ande beskriver denna vår stora salighets nåd i Ef. 2:5: "Men Gud, som är rik i barmhärtighet för sin stora kärleks skull, därmed Han oss älskat haver, den tid vi ännu voro döda i synderna, haver Han oss samt med Kristus gjort levande. Genom nåden äro vi frälsta. Välsignad vare Gud och vår Herres Jesu Kristi Fader, som oss för sin stora barmhärtighets skull haver fött på nytt till ett levande hopp genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda.

6) I Herren hava vi starkhet. Jesus haver nedslagit djävulens makt. Han har förlossat oss ifrån djävulens våld; Han har blivit vår helgelse, ty Han har förvärvat oss den Helige Ande samt kraft till att nederslå fästet; Han har tagit det mänskliga släktet ur dess oförmögenhet, att såsom Han är uppstånden ifrån de döda, skola och kunna vi vandra i ett nytt leverne. Han är vår starkhets Gud. Hjälten har för oss slagit sig igenom. Vi kunna gå ut och in och Herren främst. Låter allena en själ Jesus råda med sig, intager Han väl hennes hjärta så, att det bliver hängande vid Honom, som för oss är död och uppstånden. Herren Jesus inplante oss till en lika död, så varda vi uppståndelsen lika och lära oss känna Hans uppståndelses kraft. Så skola vi nog sjunga om seger över döden, djävulen och köttet i de levandes land. Vi kunna således fråga: "Var är din udd, o död?" "Var är din seger, avgrundsskara?" I Herren hava vi rättfärdighet och starkhet.

Vi gå nu till vår betraktelses

senare del 

och betrakta

Huru var och en tunga efter sitt tillstånd talar om denne vår uppståndne livets Furste.

1) Människors tillstånd är olika. Den ena sover i synden, är vårdslös om sin salighet och blind i andliga saker. Den andra är orolig i sitt samvete och stadd under Guds dragande nåd. En annan är betungad och arbetande, och de övriga äro antingen fiender till Kristi kors eller ock på Jesus troende själar. Dessa äro de olika tillstånd, vari människor befinna sig här på jorden. Om alla dessa må det heta såsom om det gamla Israel i öknen: Herre, du födde ditt folk med änglaspis och sände bröd av himmelen, utan arbete berett, vilket förmådda giva allehanda lust och var var och en efter hans smak. (Vishetens bok 16:20). Så är det även med människor av olika själstillstånd; eftersom Guds Ande har antingen fått eller icke fått råda med dem, så anse de Jesus.

2) Huru anse och tala då de ogudaktiga om Honom? De bekänna Jesus med läpparna, men deras hjärtan är långt därifrån. De neka väl icke alla Guds ord och de uppenbarade sanningar om Jesus, men de bliva dock själva oförändrade. De låta Jesus stå och ropa efter dem i den Heliga Skrift: "Vänden eder till mig, alla världens ändar", och de bliva stående i det tillstånd de stå, utan bekymmer, utan bättring, utan tro med mera, och leva så i vällust och äro levande döda. Är detta att vara en kristen, såsom du heter? Vi vill du så dö? Är det möjligt, att du kan vara så obarmhärtig emot dig själv? Du har din frihet. Den som vill, han får leva, och den som vill dö, "så dö då han, / hans vilja är hans bann."

3) Huru säga de bekymrade själar om Jesus? Dessa tänka: vad skall jag göra, att jag må bliva salig? De äro omtänkta om sin salighet, vilket är en verkan av Herrens nåd i deras osaliga hjärta, vilken skulle visserligen leda dem vidare, om de allena vore lydaktiga. Men enär de icke låta föra sig vidare i salighetens ordning till att känna sin naturliga oduglighet samt av Jesus hämta rättfärdighet och starkhet, så händer det, att de med sitt eget bemödande och allt sitt bekymmer bliva kvarstående i samma tillstånd, lika osaliga i sina samveten eller lika rådlösa för sina gärningar, och hava varken rättfärdighet eller starkhet. Man frågar: huru skall jag kunna leva heligt och hålla Guds bud? Min vän, det vore ingen nöd, om den fördärvade människan kunde hålla lagen. Vad hade då Jesus behövt bliva vår rättfärdighet och starkhet? Det gamla Israel gick i 40 år i öknen och ämnade sig till Kanaan; men de kommo icke därin för otrons skull (Hebr. 3:19).

4) Vad säga de betungande och arbetande själar om Jesus? Med dessa förstå vi de människor, som under Guds heliga lags fordran och fördömande kraft äro likasom förtyngda och med egna krafter länge nog sökt arbeta sig igenom; men med sin innerliga och allt mer och mer tilltagande själsoro fått röna, att de icke blivit förbättrade, utan den gamla människan är lika rådande som hon varit; med ett ord: de äro slavar under syndens dom och syndens träldom. De se lagens andlighet, de göra intet, vad de vilja, utan tvärtom, de inveckla sig mer och mer i fördärv och fördömelse. Den syndalust de haft ont av, den bliver i stället för avtagande mer rådande och rasande; de rå icke med sig själva, däröver kvälja de sig. De vilja bygga upp sin kristendom, och den faller dagligen omkull. De se med förskräckelse på sina gärningar såsom på förtorkade kvistar, som icke bära någon frukt. Allt vad man sålunda tager sig för, det slår fel, ty de äro icke Guds rättfärdighet undergivna, utan sin egen. Vad skall man säga om allt detta annat, än vad Jesus säger: Kommen till mig, alla I som ären arbetande och betungade, så vill jag vederkvicka eder. (Matt. 11) Du svarar: Månne jag törs? Jo, Jesus undfår syndare. Du säger: Alltid talas om Jesus. Ja, min vän. Ve mig om jag icke predikade evangelium. Undrar du därpå? Det är ju Påsk! Han är ju uppståndelsen och livet! Och i Honom hava vi rättfärdighet och starkhet.

5) Vad säga Jesu fiender om Honom? Somliga av dem veta icke, vad de göra, och somliga synda vetande. I vars och ens naturliga hjärta ligger en motvillighet emot Jesus, den Guds Ande vill, att var och en må känna. Vi predika den korsfäste Kristus, grekerna en galenskap och judarna en förargelse (1 Kor. 1). Dessa människor känna icke Honom. Hade judarna känt herrlighetens Herre, så hade de icke korsfäst Honom. Pilatus, en hedning, dömde Honom, men icke av någon uppsåtlig fiendskap emot Hans person, utan han dömde att så skulle ske, som de begärde. Si, hans hjärta var ställt icke med utan mot Jesus. Den icke med mig är, säger Jesus, han är emot mig. Vad skall man säga om sådana människor? Låt dem vara under Guds hand; rår Han icke med dem, ingenting uträtta vi. Låtom oss bedja, att Herren giver dem nåd till upplysning att besinna sig ifrån djävulens snara, i vilken de ligga fångna; genom motsägelser gör man ofta mer skada än nytta; kan ock hända, att Herren lägger dem en gång till sin fotapall; och då bekänna ock de: I Honom hava vi rättfärdighet och starkhet.

6) Vad säga nu de trogna om Jesus? Dessa hava sett sitt elände och sin djupa oförmögenhet till allt gott. De hava såsom fattiga syndare ansett den dödade och åter uppståndne livets Furste för sig såsom oumbärlig. De hava fått syndernas förlåtelse genom tron; de hava av Jesus fått kraft till ett nytt leverne. De fortgå i denna undfångna nåd; de hava intet utom Jesu rättfärdighet att berömma sig av; de suga kraft och starkhet till allt andligt gott av Honom. Deras hjärtans tankar äro dessa: I Herren hava vi rättfärdighet och starkhet.

Amen, ja amen!

lördag 3 april 2021

Psalm på påskafton

Påskvänner!

Den käre gamle Grundtvig har givit oss den enda psalm jag hittat som är skriven just för påskafton! Den finns i både danska (2002) och norska (2013) psalmboken, och fr o m ikväll även i Stora Nätpsalmboken.

Sov gott! I natt tänds det Stora Påskljuset!



1. Hör vår helgdagsaftons bön:
Gud, låt inte syndens lön
drabba oss med evig gråt,
nej, vår synd och skuld förlåt,
så, uppståndna från de döda,
glada vi vår vän kan möta!

2. Kristenhet, stå upp, var glad
och gå upp till Sions stad,
lovsjung Herren, mild och god,
som för våra synder dog,
förde livet fram i ljuset,
blev vår väg till fadershuset. 

3. Helga, folk av alla slag,
Herrens stora vilodag,
sabbatsvilans helgdagsfrid
efter långfredagens strid!
Hedra nu med sång och böner
Kristus som med liv oss kröner!

4. Kristus! Ära vare dej!
Himlens portar öppnar sej!
Din korsfästelse igår
givit ormen banesår,
din uppståndelse imorgon
ut i mörkret kastat honom!